Hoe activeer ik studenten tijdens het live contactmoment?

Het tweede deel van de Active Learning Education Kit, is het activeren van studenten tijdens het live contactmoment. Waar dit voorheen bestond uit een hoorcollege in combinatie met een tutorial, zijn deze opties en elementen uitgebreid. In plaats van een klassiek hoorcollege zou je een live interactive lecture of feedbacklecture (Q&A) kunnen organiseren. Een tutorial kan je verrijken door te focussen op oefening en verdieping, gamification, debating of een business case. Tot slot blijven computer labs en gastsprekers ook nog steeds een activerend element.

Bekijk ook vooral de suggesties voor combinatie, aangezien de Active Learning Education Kit zo is ingericht, dat er eindeloos gecombineerd kan worden totdat jij als docent een formule hebt gevonden die bij jouw vak past.

Live interactive lecture

Live interactive lecture

Live interactive lectures zijn de activerende variant van het klassieke hoorcollege. Opties om je lecture activerend te maken zijn bijvoorbeeld:

  • Verwerk multiple-choice vragen in de powerpoint door middel van Sendsteps, Zoom Polls of Mentimeter
  • Activeer aan het begin van de lecture door een wordcloud of Zoom annotate
  • Bespreek de delen die moeilijk bleken te zijn vanuit de literatuur, vak-gerelateerde content, discussion board en Canvas quiz
  • Kwantitatieve methoden demonstreren (met bijvoorbeeld Explain Everything)

Meer informatie over live interactive lectures

Best Practices

Voor live interactive lectures hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.

Suggesties

Feedbacklecture (Q&A)

Feedbacklecture

Feedbacklectures zijn bedoeld om elementen uit het wekelijkse cursusmateriaal te bespreken waar studenten meer moeite mee leken te hebben en verdieping te bieden. In een feedbacklecture kan je:

  • De delen die moeilijk bleken te zijn in de kenniclips, pre-recorded lectures, literatuur, vak-gerelateerde content, discussion board en Canvas quiz bespreken
  • Resterende vragen behandelen
  • Verdiepende discussies de ruimte geven
  • Oefenen met tentamenvragen
  • Kwantitatieve methoden demonstreren (met bijvoorbeeld Explain Everything)

Best Practices

  • Feedback colleges zijn gebaseerd op vragen en antwoorden. Nodig studenten uit om vragen te stellen over de stof voorafgaand aan het feedbackcollege door gebruik te maken van het Discussion Board op Canvas. Gebruik het eerste deel van het college voor het beantwoorden van deze vragen.
  • Gebruik het tweede deel van het college voor het oefenen van meerkeuze-examenvragen via Sendsteps en het bespreken van de antwoorden om studenten te activeren en interactie te creëren.
  • Tijdens een feedbacklecture kan je ook een korte Canvas-quiz van 5 vragen organiseren, die zich concentreert op de basisbegrippen. En nadat de studenten klaar zijn met de quiz, kan je feedback geven en de vragen bespreken om zo een omgeving te creëren die het mogelijk maakt om met de studenten een gesprek te voeren over de stof.
  • Vertel de studenten dat zij verantwoordelijk zijn voor de inhoud van het college. Als ze weinig inbreng hebben, bied dan een korter college aan.
  • Stop de lecture niet vol met inhoud: interactie moet voorrang krijgen tijdens deze sessies

Bekijk de uitgebreide best practice hier.

– Met dank aan Pushpika Vishwanathan & Karin Venetis

Suggesties

Tutorial: Verdieping en Oefening

Tutorial: Verdieping en Oefening

Over het algemeen kunnen tutorials gebruikt worden om vragen te stellen aan de tutorial-docent en/of een vervolg te geven aan eerdere discussies of materiaal van de feedbacklecture.

Online tutorials

  • Maak kleine groepen, dit maakt het makkelijker om interactie te creëren
  • Noem studenten bij naam
  • Laat studenten samenwerken, en probeer zo min mogelijk zelf aan het woord te zijn (of e-mail instructies van tevoren)
  • Eindig met een vraag, hierdoor weten studenten dat ze de hele tutorial moeten opletten

On-campus tutorials

  • Organiseer on-campus tutorials hybride, zodat ze ook te volgen zijn voor studenten die niet de mogelijkheid hebben om naar de campus te komen
  • Geef veel tijd voor sociale en interactieve onderdelen tijdens de on-campus tutorials, en probeer theorie vooraf al bekend te hebben gemaakt

Meer informatie over tutorials

Best Practices

“Hoe creëer je meer interactie tussen studenten:

  • Laat studenten samenwerken in kleine groepjes of break-out rooms
  • Laat studenten samenwerken in een gezamenlijk document (Google Docs of Teams)
  • Organiseer speed-date sessies: 2 minuten in break-outrooms om elkaar te leren kennen, 5 minuten voor de tutorial, 10 minuten in de koffiepauze, en 5-10 minuten achteraf”

– Met dank aan Fam de Poel

Suggesties

Tutorial: Gamification

Tutorial: Gamification

Tutorials kunnen ook gebruikt worden om gamification te introduceren. Gamification binnen onderwijs houdt in dat spelelementen zoals puntentelling, competitie tussen medeleerlingen, teamwerk en scoretabellen worden gebruikt om de betrokkenheid te vergroten, leerlingen te helpen nieuwe informatie te assimileren en hun kennis te testen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Punten voor het halen van (non-)academische doelstellingen:
    Inspireer studenten om eenvoudige vragenreeksen of vaardigheden in een heel nieuw licht te zien. Correcte of goed gestructureerde antwoorden werken volgens een puntensysteem, waarbij studenten in de rangschikking stijgen.
  • Het creëren van concurrentie tussen studenten:
    Geef een opdracht die individueel of in groepsverband gemaakt moet worden, en laat de beste resultaten (bepaald door docent of gehele groep) gepresenteerd worden door een student of het groepje.

Meer informatie over gamification

Best Practices

Nick Bombaij en Joris Demmers introduceerden mini-challenges in hun vak:

  • Mini-challenges zijn kleine taken of opdrachten, gerelateerd aan de inhoud van de week en bedoeld om meer praktische toepassing van de theorie te geven. Maak verschillende soorten mini-challenges (dus niet alleen casusvragen die leerlingen moeten beantwoorden). Dit wordt door studenten zeer gewaardeerd.
  • Creëer (willekeurige) break-out rooms van 5-6 studenten: studenten zetten hun camera aan, helpen elkaar, en werken samen aan en bespreken de mini-challenges.
  • Bezoek als docent de break-outs om te zien of er vragen zijn; dit wordt erg gewaardeerd door de studenten. En zeg voordat je de break-out room binnengaat dat studenten ook vanuit de break-out room hulp kunnen vragen aan de docent.
  • Hou ze kort: ze moeten geüpload zijn tegen het einde van de tutorialsessie. (b.v. de laatste 30-45 minuten van de les)
  • Neem de mini-challenges op als deel van het eindcijfer (10%). Ze moeten gemakkelijk te beoordelen zijn met slagen/niet-slagen (d.w.z. de student heeft zijn/haar deelname getoond).

– Met dank aan Nick Bombaij & Joris Demmers

Bekijk de best practice van Nick en Joris hier

Suggesties

Tutorial: Debating

Tutorial: Debating

Tijdens de lessen kun je de studenten laten debatteren om hen meer bij het materiaal te betrekken. Je kunt bijvoorbeeld business cases gebruiken om de studenten een onderwerp te geven om over te debatteren. Je kunt de studenten teams laten vormen, waaraan een pro- of een contrastandpunt wordt toegewezen, en de teams die zullen debatteren per week laten rouleren. Je kunt ook een groter debat houden met de hele werkgroep, en alle studenten de kans geven een bijdrage te leveren. Om de debatten te structureren kun je de Oxford Style Debating gebruiken:

  • Er wordt gedebatteerd over een vooraf bepaalde stelling – ook wel een “motie” genoemd – vanuit twee tegenovergestelde standpunten
  • De twee partijen pleiten ofwel “voor” of “tegen” de motie aan de hand van een formele structuur

Meer informatie over Oxford Style Debating

Best Practices

Siri Boe-Lillegraven, Assistant Professor in Strategy, gebruikt Oxford Style Debating tijdens haar onderwijs. Bekijk haar best practice hieronder:

Suggesties

Tutorial: Business Case

Tutorial: Business Case

Tutorials kunnen ook gebruikt worden om een business case te introduceren. Een paar praktische tips:

  • Beslis of je een geschreven case wilt gebruiken of een live case
  • Bepaal welke leerdoelen verbonden zijn met de case en wanneer in de cursus de case de meeste impact zal hebben
  • Stel relevant lesmateriaal samen om theorie aan praktijk te koppelen
  • Kies hoe je de studenten zal introduceren in de case-methode en hen zal voorbereiden op de case-activiteit
  • Bepaal welke activiteit (traditionele case-les, live case-les met bedrijven, debat, rollenspel) het best past in de cursus en bij de studenten

Meer informatie over de Case-Method en de Amsterdam Living Case Lab

Best Practices

Voor tutorial: business case hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.

Suggesties

Computer Lab

Computer Lab

Computerlabs stellen studenten in staat met de stof te oefenen tijdens contactmomenten met docenten. Op die manier bieden ze een uitstekende manier om studenten te laten oefenen terwijl ze de mogelijkheid hebben om vragen te stellen. Dit is vooral nuttig voor vakken die draaien om het leren van bepaalde vaardigheden waarvoor een computer nodig is, zoals het werken in SPSS, STATA of Python.

  • Wanneer studenten fysiek aanwezig zijn tijdens een computerlab, kan de tutor rondlopen in de ruimte terwijl studenten werken aan bepaalde opdrachten en beschikbaar zijn voor vragen.
  • In een online setting kunnen studenten op hun eigen laptop aan de opdracht werken, terwijl ze via Zoom aanwezig zijn. Als je studenten wilt laten samenwerken, kun je ze ook in breakout rooms zetten, waar ze hun hand kunnen opsteken om je te vragen naar hun breakout room te komen om een vraag te beantwoorden.

Best Practices

Julian Rossi, Docent in Text Mining, geeft een vak waarin studenten online leren programmeren in Python. Bekijk zijn best practice hieronder:

Suggesties

Gast colleges

Gast college

Gast colleges zijn een goede manier om de vakinhoud/onderwerpen te introduceren en inzicht te geven in het managen van een carrière in de vorm van ervaringen uit het echte leven. Ze zijn een manier om theoretische inhoud af te stemmen op praktische inzichten van een gastspreker: een gast college kan studenten laten zien hoe de kennis die ze hebben opgedaan in de praktijk kan worden gebruikt. Gast colleges kunnen voor verschillende situaties worden georganiseerd.

  • Indien mogelijk kan de gast college offline worden gegeven en kan de gastspreker fysiek aanwezig zijn in de collegezaal.
  • Een gast college kan ook online worden gegeven via een live college waarbij de gastspreker via Zoom deelneemt aan het college.
  • Daarnaast kan een hybride versie van een gast college worden georganiseerd. Hierbij zou het gastspreker samen met een deel van de studenten fysiek aanwezig kunnen zijn en een deel van de studenten online mee kunnen doen, of de gast spreker in de hybride vorm online mee kunnen doen.
  • Tot slot is het ook mogelijk om een gast college te geven in de vorm van een online interview. Als docent zou je de gastspreker kunnen interviewen over het onderwerp van de week, de sessies opnemen en de studenten het (als onderdeel van het lesmateriaal) in hun eigen tijd laten bekijken.

Best Practices

Voor gast colleges hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.

Suggesties

Heb je suggesties, opmerkingen of tips over de Active Learning Education Kit? Stuur ons dan een mail via tlc-eb@uva.nl.