TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Het tweede deel van de Active Learning Education Kit, is het activeren van studenten tijdens het live contactmoment. Waar dit voorheen bestond uit een hoorcollege in combinatie met een tutorial, zijn deze opties en elementen uitgebreid. In plaats van een klassiek hoorcollege zou je een live interactive lecture of feedbacklecture (Q&A) kunnen organiseren. Een tutorial kan je verrijken door te focussen op oefening en verdieping, gamification, debating of een business case. Tot slot blijven computer labs en gastsprekers ook nog steeds een activerend element.
Bekijk ook vooral de suggesties voor combinatie, aangezien de Active Learning Education Kit zo is ingericht, dat er eindeloos gecombineerd kan worden totdat jij als docent een formule hebt gevonden die bij jouw vak past.
Live interactive lectures zijn de activerende variant van het klassieke hoorcollege. Opties om je lecture activerend te maken zijn bijvoorbeeld:
Meer informatie over live interactive lectures
Voor live interactive lectures hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.
Feedbacklectures zijn bedoeld om elementen uit het wekelijkse cursusmateriaal te bespreken waar studenten meer moeite mee leken te hebben en verdieping te bieden. In een feedbacklecture kan je:
Bekijk de uitgebreide best practice hier.
– Met dank aan Pushpika Vishwanathan & Karin Venetis
Over het algemeen kunnen tutorials gebruikt worden om vragen te stellen aan de tutorial-docent en/of een vervolg te geven aan eerdere discussies of materiaal van de feedbacklecture.
Online tutorials
On-campus tutorials
Meer informatie over tutorials
“Hoe creëer je meer interactie tussen studenten:
– Met dank aan Fam de Poel
Tutorials kunnen ook gebruikt worden om gamification te introduceren. Gamification binnen onderwijs houdt in dat spelelementen zoals puntentelling, competitie tussen medeleerlingen, teamwerk en scoretabellen worden gebruikt om de betrokkenheid te vergroten, leerlingen te helpen nieuwe informatie te assimileren en hun kennis te testen. Voorbeelden hiervan zijn:
Meer informatie over gamification
Nick Bombaij en Joris Demmers introduceerden mini-challenges in hun vak:
– Met dank aan Nick Bombaij & Joris Demmers
Bekijk de best practice van Nick en Joris hier
Tijdens de lessen kun je de studenten laten debatteren om hen meer bij het materiaal te betrekken. Je kunt bijvoorbeeld business cases gebruiken om de studenten een onderwerp te geven om over te debatteren. Je kunt de studenten teams laten vormen, waaraan een pro- of een contrastandpunt wordt toegewezen, en de teams die zullen debatteren per week laten rouleren. Je kunt ook een groter debat houden met de hele werkgroep, en alle studenten de kans geven een bijdrage te leveren. Om de debatten te structureren kun je de Oxford Style Debating gebruiken:
Meer informatie over Oxford Style Debating
Siri Boe-Lillegraven, Assistant Professor in Strategy, gebruikt Oxford Style Debating tijdens haar onderwijs. Bekijk haar best practice hieronder:
Tutorials kunnen ook gebruikt worden om een business case te introduceren. Een paar praktische tips:
Meer informatie over de Case-Method en de Amsterdam Living Case Lab
Voor tutorial: business case hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.
Computerlabs stellen studenten in staat met de stof te oefenen tijdens contactmomenten met docenten. Op die manier bieden ze een uitstekende manier om studenten te laten oefenen terwijl ze de mogelijkheid hebben om vragen te stellen. Dit is vooral nuttig voor vakken die draaien om het leren van bepaalde vaardigheden waarvoor een computer nodig is, zoals het werken in SPSS, STATA of Python.
Julian Rossi, Docent in Text Mining, geeft een vak waarin studenten online leren programmeren in Python. Bekijk zijn best practice hieronder:
Gast colleges zijn een goede manier om de vakinhoud/onderwerpen te introduceren en inzicht te geven in het managen van een carrière in de vorm van ervaringen uit het echte leven. Ze zijn een manier om theoretische inhoud af te stemmen op praktische inzichten van een gastspreker: een gast college kan studenten laten zien hoe de kennis die ze hebben opgedaan in de praktijk kan worden gebruikt. Gast colleges kunnen voor verschillende situaties worden georganiseerd.
Voor gast colleges hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.
Heb je suggesties, opmerkingen of tips over de Active Learning Education Kit? Stuur ons dan een mail via tlc-eb@uva.nl.