Hoe activeer ik studenten voor het live contactmoment?

Het eerste deel van de Active Learning Education Kit, is het activeren van studenten voor het live contactmoment. Waar dit voorheen voornamelijk uit voorkennis bestond, zijn er veel activerende elementen zoals: kennisclips, pre-recorded lecture, literatuur, vak-gerelateerde content, voorbereidende discussies en voorbereidende formatieve toetsing.

Bekijk ook vooral de suggesties voor combinatie, aangezien de Active Learning Education Kit zo is ingericht, dat er eindeloos gecombineerd kan worden totdat jij als docent een formule hebt gevonden die bij jouw vak past!

Kennisclips

Kennisclips

Kennisclips zijn korte video’s (ongeveer 7 minuten) die worden gebruikt om informatie over een of meer concepten over te brengen. Houd bij het maken van een kennisclip de volgende criteria in gedachten:

  • Modulariteit (ook afzonderlijk te gebruiken, niet alleen als serie).
  • Herbruikbaarheid (bruikbaar voor meerdere jaren, inhoud verwijst niet naar recente gebeurtenissen, cursusnaam (kan veranderen), datum, seizoen enz.).
  • Compactheid (beperkte duur, informatie wordt beknopt gegeven, geen herhalende voorbeelden, enz.).
  • Visueel ‘aantrekkelijk’ (aantrekkelijk niet in de ‘mooie’ zin, maar in de zin dat het beeld het verhaal actief ondersteunt, dus bijvoorbeeld geen slides met vier bulletpoints die vijf minuten lang statisch blijven zonder dat er iets in beeld gebeurt).

Meer informatie over kennisclips

 

Best Practices

  • Gebruik Zoom voor het opnemen: Zoom geeft de mogelijkheid om de achtergrond te veranderen voor het opnemen. Het zou mooi zijn om voor elk onderwerp van de week dezelfde achtergrond te gebruiken, zodat studenten kunnen zien dat ze clips bekijken die bij elkaar horen.
  • Neem je kennisclip niet in één keer op, maar in kleine stukjes (3-5 minuten) per keer. Doe ze opnieuw als je een fout maakt, en voeg ze later samen (of vraag onze hulp om je hierbij te helpen icto-feb@uva.nl).
  • Voeg quizzen toe aan je college (dia’s) wanneer je een video maakt om de kennisclip interactief te maken. Je kunt hiervoor FeedbackFruits gebruiken. Met deze tool kun je ook integreren dat studenten eerst de vraag moeten beantwoorden voordat ze verder kunnen gaan met de video. Bovendien kun je  met behulp van FeedbackFruits bijvoorbeeld zien hoeveel studenten de video hebben bekeken, wat de studenten per vraag hebben geantwoord en hoeveel studenten de vragen (correct) hebben beantwoord.

– Met dank aan Michael Werner

Bekijk de best practice van Michael hieronder:

Suggesties

  • Gebruik kennisclips met in-clip vragen, die je kan in kan voegen met FeedbackFruits.
  • Gebruik kennisclips in combinatie met een feedbacklecture of tutorial, om content te bespreken die nog niet duidelijk is.
Pre-recorded Lectures

Pre-recorded lectures

Zoals de naam al zegt, zijn pre-recorded lectures colleges die van tevoren zijn opgenomen.

  • Zorg voor zichtbare dia’s en spreker.
  • Splits het college op in meerdere kleinere delen (bv. 4 x 15-20 min).
  • Neem het college op in Zoom (of andere opnametoepassing), met PowerPoint gedeeld via share screen.

Meer informatie over pre-recorded lectures

Best Practices

  • Maak series per week. Bepaal 1 thema per week en verdeel dit over een aantal video’s van 15 minuten.
  • Probeer onderwerpen af te sluiten binnen één video. Wanneer er bijvoorbeeld 5 artikelen te behandelen zijn, zorg dan dat er één artikel per video wordt behandeld. Dit helpt met het leerproces van de studenten.
  • Deel de slides tijdens de opname, en als mogelijk, ook het gezicht van de spreker.
  • Gebruik bij het geven van (online) kwantitatieve cursussen een digitaal whiteboard, zoals Explain Everything, om kwantitatieve vergelijkingen te tonen en uit te leggen.

Suggesties

Literatuur

Literatuur

Door middel van Perusall en FeedbackFruits, kan je studenten literatuur van tevoren laten behandelen.

Perusall

  • Perusall brengt het lezen en discussie over artikelen samen door studenten commentaar te laten geven op het document.
  • Scoren en beoordelen gebeurt automatisch
  • Perusall levert ook een confusion report en een overzicht van de meest ge-upvote comments & questions die gebruikt kunnen worden in een live discussie.

FeedbackFruits

  • Met FeedbackFruits kunnen docenten een leerproces definiëren, bijvoorbeeld het lezen van een artikel en annotaties in de tekst maken.
  • Studenten en docenten kunnen discussies voeren en commentaar schrijven op aangeleverd studiemateriaal, om zo samen te werken en zich meer met de leerstof bezig te houden.

Meer informatie over Perusall
Meer informatie over FeedbackFruits

Best Practice

  • Perusall heeft een geautomatiseerde tool (door middel van machine learning) die de opmerkingen van de studenten en hun deelname aan de discussie beoordeelt op basis van kwaliteit. Hun deelname kan dus een score krijgen die kan worden gewaardeerd als een klein deel van het cijfer (10% of bonus) om deelname en activering aan te moedigen.
  • Gebruik duidelijke leesvragen voor elk artikel om de online discussie te structureren. Studenten zijn dan voorbereid op de (flipped) classroom en als docent heb je een goed idee welke onderdelen goed begrepen worden, en welke niet. Zo weet je waar je tijdens de les op moet focussen en gebruik je opmerkingen/vragen of interessante voorbeelden van de studenten in de klas (co-creatie).
  • Probeer je als docent niet te veel te mengen in de discussies van studenten. Anders gaan studenten wachten op jouw commentaar en stoppen ze met discussiëren met elkaar.
  • Zet niet alle artikelen die de studenten die week moeten lezen in Perusall! Het kost de studenten veel tijd om de artikels op die manier door te nemen. Als je bijvoorbeeld 4 artikelen per week hebt, kun je 2 artikelen in Perusall zetten en de 2 andere artikelen uitleggen via kennisclips of zelfstudie.

– Met dank aan Karin Venetis

Lees de best practice van Karin hier

Suggesties

Vak-gerelateerde Content

Vak-gerelateerde Content

Om leerlingen meer inzicht te geven in de lesstof, kun je de leesstof en colleges ook aanvullen met andere bronnen, zoals:

  • YouTube-video’s
  • Documentaires
  • TEDtalks
  • Podcasts

Meer informatie over vak-gerelateerde content

Best Practice

  • Het gebruik van vak-gerelateerde content voor je vak is een goede manier om studenten op een meer diverse manier van informatie te voorzien dan door alleen literatuur te lezen. Het gebruik van verschillende video’s of podcasts kan ervoor zorgen dat de nodige leerstof levendiger wordt. Zorg er echter wel voor dat de vak-gerelateerde content die je gebruikt past bij de inhoud van de cursus/week, en dat de verschillende bronnen coherent zijn en met elkaar in verband staan. Voeg dergelijke externe inhoud niet zomaar toe zonder dat het een doel heeft. Het is het beste als het bijdraagt tot de vereiste leerstof/literatuur.
  • Wanneer je vak-gerelateerde content in je cursus gebruikt, geef dan een beetje richting. Introduceer de content bijvoorbeeld met een aparte kennisclip/tekst, zodat de studenten weten hoe de inhoud verband houdt met het vak/het onderwerp van de week. Geef ook duidelijke leerdoelen (één of twee, afhankelijk van de lengte en het belang van de bron) voor elke externe bron. Dit zal de leerlingen helpen om te weten waarop ze zich moeten concentreren/wat ze moeten leren bij het doornemen van deze externe bronnen. Bovendien kan dit ook nuttig zijn voor jou als leraar wanneer je examenvragen moet maken.
  • Als je externe bronnen gebruikt, zorg er dan voor dat ze toegankelijk zijn voor alle studenten en probeer ze op één plaats aan te bieden zodat de studenten ze gemakkelijk kunnen vinden en er niet zelf naar moeten zoeken.
    • YouTube-video’s kunnen ingebed worden in Canvas, maar als je meerdere video’s voor een week hebt, is het ook mogelijk om een YouTube-afspeellijst te maken met de video’s van die week. Je kunt alle video’s toevoegen aan een afspeellijst zonder lijst en de link met de studenten delen op Canvas. Wanneer een afspeellijst unlisted is, kunnen alleen de mensen die de link hebben toegang krijgen tot de afspeellijst. Door video’s op die manier aan te bieden, houd je een mooi overzicht van welke video’s bij welke week horen en is het misschien sneller dan alle YouTube-video’s apart te moeten insluiten in Canvas.
    • Als je podcasts wilt gebruiken voor je cursus, probeer dan podcasts te kiezen die ook hun transcripts online aanbieden, dit verbetert de toegankelijkheid. (The Harvard Business Review biedt bijvoorbeeld wekelijkse podcasts (ideacasts) over verschillende onderwerpen met geschreven transcripties).
    • Tip: Bij het gebruik van artikels of podcasts van sites zoals de Harvard Business Review, zullen studenten waarschijnlijk het probleem hebben dat de gratis artikels/podcasts op zijn, en ze dus geen toegang hebben tot het materiaal. Om dit op te lossen, kunnen studenten de link van het artikel of de podcast in een incognitovenster openen. Dan zouden ze het materiaal zonder problemen moeten kunnen bekijken.

Bekijk de video over de best practice van Brooke hieronder:

– Met dank aan Brooke Gazdag

Suggesties

Voorbereidende Discussies

Voorbereidende Discussies

In Canvas kun je gebruik maken van discussion board om discussies tussen studenten te vergemakkelijken en studenten de mogelijkheid te geven vragen te stellen. Je kunt ze ook gebruiken om vragen te verzamelen voor de lezing.

Meer informatie over Canvas’ discussion board

Best Practice

Voor voorbereidende discussies hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.

Suggesties

Voorbereidende Formatieve Toetsing

Voorbereidende Formatieve Toetsing

In Canvas is het mogelijk om quizzen te maken. Je kunt deze gebruiken om inzicht te krijgen in het niveau van kennis dat studenten hebben van het cursusmateriaal. Je kunt een korte formatieve (niet-verplichte) quiz van ongeveer 6-10 MC-vragen maken in Canvas en studenten vragen de quiz te maken vóór het live contactmoment. Hun antwoorden kunnen je helpen om inzicht te krijgen in het begrip dat de studenten hebben van het materiaal, waarmee je rekening kunt houden bij het voorbereiden van je college.

Meer informatie over Canvas quizzes

Best Practice

  • Redenen om quizzes vooraf aan het hoorcollege in te voeren:
    • Studenten stellen het lezen uit.
    • Veel studenten schamen zich om hun onwetendheid in het openbaar te tonen.
    • Studenten luisteren liever dan dat ze praten.
    • Studenten hebben de neiging om ‘niet-essentiële’ activiteiten over te slaan.
    • Studenten houden niet van pauzeruimtes.
  • Maak quizzes die studenten kunnen maken voor ze naar het live hoorcollege of de feedbacklecture gaan (dus nadat ze de pre-recorded lectures/kennisclips hebben bekeken). Afhankelijk van de structuur van het vak kun je deze quizzes verplicht of optioneel maken.
  • Communiceer duidelijk de structuur van de cursus en de didactiek erachter. Dus, leg de onderwijsopzet uit aan de studenten. Publiceer daarnaast bij het maken van activiteiten voor de studenten (Perusall-opdrachten, Canvas-quizzes, enz.) de verwachte tijd die de studenten nodig zullen hebben om ze af te werken. Dit zal de studenten een goede indicatie geven van hoeveel tijd de taken in beslag zullen nemen.

– Met dank aan Florian Wagener

Bekijk de best practice van Florian hier:

Suggesties

Heb je suggesties, opmerkingen of tips over de Active learning Education Kit? Stuur ons dan een mail via tlc-eb@uva.nl.