Terugblik 2023 | FdG Faculty Development

Terugblik Faculty Development 2023

Het jaar is bijna om… een mooi moment om terug te blikken op het afgelopen jaar bij team Faculty Development van het Teaching & Learning Centre FdG. Samen met Lydia van der Meij, stafadviseur Docentontwikkeling, blikken we terug op een jaar vol ontwikkelaanbod voor onze docenten.

Welke belangrijke stappen zijn het afgelopen jaar gezet vanuit Faculty Development?

We zijn veel in gesprek geweest met de opleidingen over welke scholingsbehoeften er zijn. Eerder is al opgehaald dat docenten zich graag ontwikkelen, inhoudelijk en zéker ook qua loopbaan. Dat betekent dat we hebben nagedacht over hoe we in onze faculteit de collega’s met een onderwijstaak daarin faciliteren. Scholing en netwerkmogelijkheden enerzijds, om te gaan ervaren dat je een stevig ingebedde docent of coördinator bent. Anderzijds hebben we opgeschreven, in samenspraak met belangrijke betrokkenen, hoe we een loopbaan met onderwijs als kerntaak voor ons zien en wat daarbij nodig is.

Welke thema’s stonden het afgelopen jaar centraal binnen docentontwikkeling op onze faculteit?

Er zijn tal van ontwikkelingen in de maatschappij die de faculteit binnenkomen. Soms is dit een heel bewuste keuze, zoals dat maatschappelijke ontwikkelingen die invloed hebben op de zorg, worden gebruikt in studentendebatten. Team Faculty Development denkt bijvoorbeeld mee over hoe we met elkaar oefenen in het bespreken van actuele, netelige kwesties met studenten. Daarnaast zijn er ontwikkelingen in de technologie, die – soms sneller dan dat we er ‘beleid’ op kunnen maken – het onderwijs veranderen. Gelukkig hebben we zowel in de UvA als in ons eigen TLC-FdG deskundigen, die zich in groepen buigen over bijvoorbeeld de rol van kunstmatige intelligentie en chatbots. Waar zien we kansen, waar moeten we nadenken over nieuwe vormen van onderwijs en toetsing? De BKO-leergang die een update heeft gehad wil ik hier ook noemen. We werken daarin nu nauwer samenwerken met onze VU-collega’s en voor geïnteresseerden is het overzichtelijker geworden om de juiste stappen te zetten om deel te kunnen nemen. We hebben ook onze Principal Educators in de etalage gezet, waardoor zij, en hun projecten, beter zichtbaar zijn.

De onderwijsdag in april 2023, met als thema ‘Leren over grenzen heen’, was een succes. Hoe kijk je daar op terug en wat neem je mee voor de volgende editie?

Rashmi Kusurkar en vele workshopleiders hebben op die dag zo’n 100 onderwijscollega’s weten te inspireren. Het was geweldig om te zien hoe het thema werd benut om ieders grenzen te verkennen én te verleggen. Belangrijke boodschappen over inclusie van ons onderwijs, over de grenzen aan wat onze planeet aankan en over hoe je studenten laat leren over de (lands)grenzen heen werden meegegeven. Voor de volgende editie, die gaat over het opleiden voor de toekomst, hebben we een al een bijzonder interessante keynote spreker op het oog. Ook gaan we de workshops wat meer ruimte geven, zodat je daarin echt tot collegiale uitwisseling komt, en willen we de tijd om informeel na te praten zéker behouden. Natuurlijk zal onze vice-decaan de gediplomeerde BKO-ers hun certficaat weer uitreiken. Dat doet ze jaarlijks twee keer trouwens, naast de Onderwijsdag is er nog de netwerkborrel in het najaar.

Verschillende inspirerende masterclasses werden georganiseerd, wat is je vooral bijgebleven?

Het voelt als een enorme luxe om een actueel onderwerp op te halen, uit de faculteit of daarbuiten, en dan te bedenken wie in het land ons daar het beste iets over kan vertellen. Zo kwamen deelnemers enthousiast en geïnspireerd uit de masterclass over Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Femke Kirschner van de UU wist met een duidelijk stappenplan en een verhelderend schema over waarom een onderwijsmoment bijdraagt aan leren – en hoe je dus dat ‘waarom’ kunt gaan onderzoeken – ons allemaal aan het denken en schrijven te zetten. Ik ben erg benieuwd naar welke groei dit geplante zaadje bij onze docenten gaat geven! We hebben expres deze masterclass vlak voor het aanvraagmoment van SoTL-beurzen gepland.

Ook de masterclass van Pieter Barnhoorn was erg actueel. Een landelijk bekend en zeer droevig exces van onprofessioneel gedrag zette het onderwerp Professioneel gedrag van studenten weer scherp op de agenda. Pieter nam ons mee in zijn verhaal, had veel aandacht voor de positieve kanten van en ontwikkelmogelijkheden in professioneel gedrag en liet veel ruimte voor vragen en discussie.

Vanuit het TLC wordt ook veel scholingsaanbod op maat aangeboden, zoals persoonlijke feedback op onderwijs of hulp bij een specifieke onderwijsvraag. Hoe heeft dit het afgelopen jaar bijgedragen aan nog beter onderwijs op onze faculteit?

Hier zou ik vooral iedereen die geïnteresseerd is in onderwijs nog eens van harte willen uitnodigen! Je kunt inhoudelijke vragen bij ons kwijt. Ook kun je verzoeken om lesobservaties of in contact gebracht worden met een collega-docent als je eens wilt uitwisselen of juist bij een andere les wilt kijken. Verder zijn we altijd blij met docenten voor onze workshops en masterclasses en merken we dat sommige individuele vragen bij veel meer collega’s leven.

 

Natuurlijk kijken we ook vooruit naar 2024...

Welke behoeften zien we vanuit de docenten en/of onderwijsteams waar we in het nieuwe jaar mee verder gaan?

Ondanks de behoefte aan kennis en onderbouwing, en de behoefte om zich deel te voelen van een onderwijs-community, merken we dat het voor individuele docenten soms lastig is om tijd en energie in te zetten voor scholing en ontwikkeling. We merken dat een scholing als team, dus bijvoorbeeld een onderwijsonderdeel (blok of onderwijsweek), enorm veel oplevert. Ook afdelingen in de kliniek die geschoold willen worden, bijvoorbeeld in het begeleiden van interprofessionele teams, ervaren zo’n workshop als relevant en leerzaam. Voordeel is ook dat het tijdblok al gereserveerd was, bijvoorbeeld voor overleg, en de scholing dus niet voelt als “weer iets erbij”. We gaan dus meer ‘de boer op’ in 2024. Heb je als coördinator, docent of opleider een ontwikkelwens voor jouw team? Weet ons te vinden voor een scholing op maat.

Heb je al  agenda-tips voor docenten die zich ook in 2024 verder willen ontwikkelen?

Uiteraard de Onderwijsdag op 11 april! Ook zullen we een masterclass over datagebruik in onderwijs organiseren, eind mei. Er komen workshops over gebruik van AI voor docenten en over het portfolio en hoe je dit begeleidt in de master Geneeskunde.  Voor precieze data zou ik je adviseren om onze nieuwsbrieven goed te lezen, daarin staat altijd een up-to-date agenda.

Veelgestelde vragen | Teaching & Learning Centre FdG

Hoe kan ik op de hoogte blijven van het nieuwe TLC scholingsaanbod?

Wil je op de hoogte blijven van het scholingsaanbod voor docenten? Meld je aan voor de TLC-nieuwsbrief door ons een mail te sturen:

Mail TLC en meld je aan

Waar kan ik mij aanmelden voor de FdG Onderwijsdag 2024?

Alle informatie over de FdG Onderwijsdag 2024 kun je hier vinden:

Onderwijsdag 2024

Ik heb een idee voor een workshop of masterclass, kan ik dit met jullie delen?

Jazeker! Wij ontvangen graag input van onze collega’s. Deel jouw idee met ons door te mailen naar het Teaching & Learning Centre FdG:

Mail het TLC