• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FdG
  • Docentontwikkeling
    • Workshops en Masterclasses
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Expertisegroepen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • TLC FdG Netwerkborrel
    • TLC FdG Onderwijsdag
  • Onderwijsinnovatie
    • Principal educators
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Workshops en Masterclasses
  • Programma's
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Evenementen
  • Expertisegroepen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • TLC FdG Netwerkborrel
  • TLC FdG Onderwijsdag
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Principal educators
  • Beurzen
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FdG
  • Docentontwikkeling
    • Workshops en Masterclasses
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Expertisegroepen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • TLC FdG Netwerkborrel
    • TLC FdG Onderwijsdag
  • Onderwijsinnovatie
    • Principal educators
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    FdG UvA Onderwijsdag

    FdG Onderwijsdag

    De eerstvolgende TLC FdG Onderwijsdag is op donderdagmiddag 2 april 2026. Deze dag is voor iedereen met een onderwijsrol bij de faculteit en Amsterdam UMC. Wil je op de hoogte blijven over dit jaarlijkse evenement?  Laat het ons weten via onderstaande link naar ons registratieformulier. Hier kun je ook onze andere activiteiten vinden en je hiervoor aanmelden. 

    Ja, zet mij op de lijst!

    Heb je geen Amsterdam UMC-account? Mail dan naar tlc@amsterdamumc.nl.  

    Terugblik 2025

    Opening

    Lydia van der Meij van het TLC FdG UvA leidde de middag in over het belang van openheid over fouten in onderwijs. Naast een warm welkom aan alle onderwijscollega’s, vertelde ze dat we van fouten kunnen leren, dat openlijk spreken over wat er fout ging ons innovatie kan brengen, ontspanning en ook verbinding. Vicedecaan Suzanne Geerlings sloot daarbij aan met twee recente voorbeelden uit de zorg, waarin het belang van leren van fouten voor iedereen die opleidt én die opgeleid wordt, heel helder naar voren kwam.

    Fotografie: Ankie Vink

    Keynote

    Hoe we van blunders kunnen gaan bloeien: keynote-spreker Remko van der Drift (Instituut voor Faalkunde) liet de zaal experimenteren met oefeningen die té moeilijk waren om helemaal goed te volbrengen. Lastig om te accepteren dat iets ‘fout’ gaat, vertelde hij, maar ook gaf hij tips over het vrolijk accepteren van fouten. En vrolijkheid was er, er werd volop gelachen. Hierbij gaf Remko de achtergrond van de ACT (acceptance and commitment therapy), waarin moeilijke, zelfkritische gedachten veeleer worden beschouwd, in plaats van dat ze samenvallen met het gevoelsleven. ‘Hé, ik heb iets stoms gedaan’ wordt dan minder bepalend (de persoon gaat minder gebukt onder schaamte), maar meer een constatering en iets wat er mag zijn en dus bespreekbaar is. Remko raadde aan om eens te spelen met fouten; maak eens een spelfout in je mail en probeer jezelf en de ander niet te veroordelen.

    Bekijk hier enkele faalfitnessoefeningen.

    Of luister naar de faalkunde-podcast.

    Workshops & muziektheater

    Na negen verschillende workshops die het thema allemaal vanuit een andere hoek belichtten, sloot de middag af met het theaterstuk ‘De illusie van de Maakbaarheid’, gespeeld door één actrice met het MensenKoor filmisch aanwezig op een groot scherm. In deze voorstelling kwam het onderwerp ‘falen’ op meerdere manier voorbij; het falend zorgsysteem, het falen van een zorgverlener, het falen van het gezonde lichaam. In een nagesprek konden de toeschouwers delen wat ze hieruit meenamen. Het belang van menselijkheid in de zorg en hoe we dat in de opleidingen de ruimte geven – en dat het belangrijk is dat een docent zich soms ook kwetsbaar kan opstellen – maakte de onderwijsdag inhoudelijk mooi ‘rond’.

    Bedankt!

    Dank aan alle bezoekers, sprekers en workshopleiders, ieders bijdrage heeft geleid tot een dag vol ontmoetingen, verdieping en enthousiasme voor onderwijs!

    Dit was het plenaire programma in 2025

    Keynote
    Instituut voor Faalkunde

    Het Instituut voor Faalkunde bouwt aan een faalkundige samenleving waarin mensen imperfecties aanvaarden, open zijn over fouten en falen en ze benutten voor een mooiere wereld.

    Directeur en faalkundige Remco van der Drift gaf de keynote presentatie tijdens de afgelopen editie van de Onderwijsdag. Hij traint mensen en teams in organisaties om faalkundiger te worden en schreef drie boeken: ‘Fouten maken moet’, ‘Fouten maken moed’ en ‘Proberen lukt altijd’.

    Foto: Ankie Vink

    Instituut voor Faalkunde
    Muziektheater
    De illusie van de Maakbaarheid

    Na de workshopronde sloten we af met ‘De illusie van de Maakbaarheid’, een muziektheatervoorstelling over vastlopende zorg en een arts in opleiding die het goed – perfect – wil doen.

    Als ze zelf ernstig ziek is geworden maakt ze noodgedwongen een existentiële reis door. Wat betekent dat voor haar en hoe verandert dat haar, en onze blik op het zorgsysteem?

    Door Heelal bv i.s.m. met Dappere Dokters en het MensenKoor.

    Workshops
    Workshopronde

    Na het plenaire gedeelte was er ook afgelopen editie weer een workshopronde. Deelnemers konden van tevoren hun favoriete workshops doorgeven.

    Scroll verder voor een overzicht van alle negen workshops uit de editie van 2025. 

    Netwerken
    Ontmoet elkaar

    De jaarlijkse onderwijsdag van onze faculteit is hét moment om je onderwijscollega’s te ontmoeten. In het programma was ook dit jaar voldoende tijd om elkaar te spreken en natuurlijk sloten we de dag af met een netwerkborrel.

     

    Workshops

    Workshop 1
    D(r)oomscenario's in de zorg: De kunst van samen falen

    Hoe bereiden we studenten voor op een zorgsysteem vol imperfecties, fouten én kansen? In deze interactieve workshop onderzoeken we het Wrong-or-Error-systeem. We schetsen vier d(r)oomscenario’s: realistisch, utopisch, dystopisch en absurde tussenvormen. Dit helpt ons om mogelijke toekomsten voor te bereiden én om erom te kunnen lachen.

    We onderzoeken hoe (toekomstige) zorgprofessionals systematisch kunnen falen en zo ‘the right kinds of wrongs’ kunnen uitvinden. We ontdekken welke vaardigheden essentieel zijn om falen in te zetten als motor voor leren, samenwerken en innoveren. Bouw mee aan een veerkrachtige en creatieve zorgwereld, waarin moed, humor en out-of-the-box-denken niet alleen gewenst, maar zelfs onmisbaar zijn!

    Workshop 2
    Sense Cycle van Adaptieve Expertise: De betekenis van falen

    Falen is onvermijdelijk, maar hoe helpen we studenten er betekenis aan te geven en ervan te groeien? In deze workshop verkennen we de Sense Cycle en de mechanismen van sense giving, sense making, sense demanding en sense breaking.

    We koppelen de betekenis van ‘falen’ aan hoe we in groepen van elkaar leren. Zo nemen we inzichten mee, als concrete tools voor onderwijs. Deze workshop draagt bij aan het creëren we een leeromgeving waarin studenten niet alleen omgaan met falen, maar falen ook benutten voor hun toekomst als lerende professional.

    Workshop 3
    Met 5 E’s samen van falen naar floreren

    Maak kennis met een andere manier van denken: de “5 E’s van cognitie”: embodied, enactive, embedded, extended en emotional.

    In deze workshop ontdek je gezamenlijk, met praktische oefeningen, de rijkdom van falen en floreren, en leer je hoe je betekenisvolle gesprekken met én zonder taal kunt voeren. Ervaar hoe deze werkwijze je onderwijspraktijk kan verrijken en leer studenten helpen om veerkrachtig en met plezier te leren.

    Workshop 4
    Van Oeps naar Aha! Leren door falen in het onderwijs

    In een veilige leeromgeving durven studenten en docenten te falen, om hier vervolgens van te kunnen leren.

    Hoe creëer je als docent zo’n omgeving? En hoe ga je om met je eigen ‘falen’? In deze workshop leer je hier alles over.

    Workshop 5
    Mag ik dan ook helemaal niets meer zeggen? - Leren van je ‘foute’ opmerkingen

    “… ik bedoel… waar kom je écht vandaan?” Kun je dit wel of niet zeggen?

    In deze workshop gaan we de stilte doorbreken en het hebben over micro-agressie. Wat is het, hoe herken je het en welke vormen zijn er? Wat is mijn aandeel en waar ligt de grens? Dit aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Wil jij meer weten over dit thema, dan zit je op de juiste plek.

    Workshop 6
    Kruk, Koffie, Kop houden

    Veilig leren op de werkvloer van een (poli)klinische afdeling. Wat gaat goed, wat kan er beter en hoe kunnen we gewenste verbeteringen met elkaar bereiken?

    Een theatrale verwerking van fouten door coassistenten, waarin je leert door spel.

    Workshop 7
    Een medische fout, calamiteit of (tucht)klacht: Bij wie kun jíj terecht?

    De Stichting van Klacht naar Kracht heeft als doel om de meest optimale peer support voor hulpverleners te organiseren. Een luisterend oor, kennisoverdracht over de verschillende procedures, tips en tricks, handvatten en indien gewenst coaching of doorverwijzing.

    In deze workshop word je meegenomen in deze methode en krijg je handvatten om zelf peer support te kunnen bieden aan je collega’s.

    Workshop 8
    Leren omgaan met fouten

    Het maken van een persoonlijke fout, of de angst daarvoor, is een belangrijke bron van stress. Er is veel bekend over deze specifieke stress, en over manieren om daarmee om te gaan.

    In deze workshop onderzoeken we hoe je deze inzichten kunt toepassen als het jou overkomt. En hoe je effectief een ondersteunend gesprek voert met een collega of student in zo’n situatie.

    Workshop 9
    Fout is goed!

    Hoe leren we onze studenten juist te falen? Over hoe we studenten kunnen helpen te leren van hun fouten, te focussen op proberen in plaats van op perfectie en de balans te vinden tussen beter worden en oké zijn.

    Vanuit drie perspectieven bekijken we hoe we onze studenten kunnen helpen beter zelfregulerend te leren door goed om te gaan met hun fouten. Vanuit het perspectief van de docent, de werkplekbegeleider en de mentor.

    Programma editie 2025 (terugblik)

    Het programma van de 2025-editie zag er als volgt uit:

    • 12.00-12.30 uur inloop met lunch
    • 12.30-12.45 uur welkom door vicedecaan Suzanne Geerlings
    • 12.45-13.30 uur Instituut voor Faalkunde, keynote door directeur en faalkundige Remco van der Drift
    • 13.30-13.45 uur korte pauze
    • 13.45-15.00 uur workshops: locatie Vaardighedencentrum
    • 15.00-15.30 uur koffie/thee
    • 15.30-16.40 uur Muziektheater: De illusie van de Maakbaarheid
    • 16.40-17.30 uur uitreiking BKO-certificaten door Suzanne Geerlings en aansluitend borrel

    Let op: tussen de verschillende programmaonderdelen is soms looptijd nodig, hiermee is rekening gehouden.

    Organisatie

    De afgelopen FdG UvA Onderwijsdag 2025 werd mede vormgegeven door Principal Educators Sander Corssmit, Eline Nannenberg en IPE-coördinator en onderzoeker Lisa van Klaveren. 

    De FdG UvA Onderwijsdag wordt jaarlijks georganiseerd door het Teaching and Learning Centre van de FdG UvA:

    • Lydia van der Meij
    • Yvonne Garst
    • Nikki Smeets
    • Ella Perfors

    Vragen of suggesties?

    Heb je vragen over de FdG UvA Onderwijsdag of heb je wellicht suggesties voor een volgende editie? Laat het ons weten! Stuur een e-mail naar het Teaching & Learning Centre van de Faculteit der Geneeskunde UvA.

    Mail ons

    Meer informatie en inspiratie voor docenten

    Cursussen & Workshops

    Scholingsprogramma's

    Principal Educators

    Teacher Stories

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek Kennisdeling
    Onderdeel van
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum