• Contact
Over

UvA Teaching & Learning Centres

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Over

UvA Teaching & Learning Centres

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

  • Contact
Faculteiten
Over ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FdG
  • Professionalisering
    • Cursussen
    • Programma's
    • Masterclasses
    • E-learnings
  • Inspiratie
    • Teacher Stories
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • TLC FdG Netwerkborrel
    • TLC FdG Onderwijsdag
  • Onderwijsinnovatie
    • Principal Educators
    • Beurzen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Special Interest Groups (SIG's)
  • Onderzoek
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Cursussen
  • Programma's
  • Masterclasses
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Teacher Stories
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • TLC FdG Netwerkborrel
  • TLC FdG Onderwijsdag
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Principal Educators
  • Beurzen
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Special Interest Groups (SIG's)
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • FdG
  • Professionalisering
    • Cursussen
    • Programma's
    • Masterclasses
    • E-learnings
  • Inspiratie
    • Teacher Stories
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • TLC FdG Netwerkborrel
    • TLC FdG Onderwijsdag
  • Onderwijsinnovatie
    • Principal Educators
    • Beurzen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Special Interest Groups (SIG's)
  • Onderzoek
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Onderwijs van de toekomst
    ‘Leren over grenzen heen’
    Impressies TLC Onderwijsdag 2023

     

    Learning across boundaries

    De dag werd geopend met een keynote door prof.dr. Rashmi Kusurkar, hoogleraar Inclusie en Motivatie in Medisch Onderwijs en Opleiden.

    Een paar indrukken van deze presentatie:
    Professor Kusurkar verwoordde “Leren over grenzen heen” als volgt: als je van het vertrouwde (“familiar”) overgaat naar het onbekende (“unfamiliar”). Je gaat leren, dus je grens verleggen, vooral als je je op onbekend terrein begeeft.
    Een voorbeeld van grenzen verleggen in de opleiding is Interprofessional Education, waarbij er meer inzicht in het klinisch redeneren van de andere beroepen in de gezondheidszorg wordt verworven door gezamenlijk een zorgplan voor de patiënt te ontwerpen. Niet altijd comfortabel; er zijn verschillen in woorden, in achtergronden, in routines bij de beroepsgroepen, die overbrugd moeten worden.
    Heel belangrijk is veiligheid in leersituaties: wanneer studenten zich veilig voelen, is het makkelijker voor ze om “leren over grenzen heen” in betekenisvolle leeropbrengsten om te zetten.

    Bekijk de volledige Keynote

    Bekijk de illustratie ‘leren over grenzen heen’

     

    Workshop 'Transdisciplinaire aanpak voor problemen in de zorg'

    In de workshop “Transdisciplinaire aanpak voor problemen in de zorg” door Rosanne van Wieringen werd gekeken hoe we studenten kunnen voorbereiden op complexe problemen in de zorg. De ontwikkeling die een student doormaakt is van multidisciplinair, naar interdisciplinair tot aan transdisciplinair, waarbij een student kennis van zowel verschillende medische disciplines als niet–academische kennis weet te integreren.
    Rosanne nam de deelnemers mee in een methode van krachtenveldanalyse om complexe problemen in de zorg meer inzichtelijk te maken. Deelnemers kozen een eigen complex probleem en brachten in kaart wat daarop van invloed is. Welke spelers zijn er in het veld rondom een patiënt of een patiëntengroep? Welke middelen spelen een rol? Hierdoor ontstond beter overzicht en inzicht in de verschillende verbanden. Ook werd besproken óf je invloed kunt hebben, welke keuzes je zou maken en aan welke knoppen je als (toekomstig) zorgverlener dan kunt draaien.

    Workshops 'Je kleur mag schijnen! Je kleur moet schijnen!’

    In de workshop ‘Je kleur mag schijnen! Je kleur moet schijnen!’ door Clair Fichtner en Ghiselle Panneflek ging het over bewustwording. Diversiteit, hoe gevoelig zijn we daarvoor en wat kan ieder zelf doen om inclusiever te  handelen? Op dit moment heeft meer dan 50% van de bevolking van Amsterdam een migratieachtergrond (1ste of 2de generatie); veelkleurigheid wordt een nieuwe norm.
    Uit onderzoek blijkt dat bij becijfering een student een hoger cijfer krijgt als de docent lijkt op de student; oftewel een “similar to me”-effect . Als een computersysteem voor becijfering dezelfde beoordeling doet, rollen daar andere beoordelingen uit, met een lagere beoordeling voor de “gelijkende” (Nederlandse, witte) student.
    Ook hebben rolmodellen op de werkvloer een sterke invloed: sfeer en gedrag op het werk kunnen bepalend zijn op de mate waarin een werknemer zich thuis voelt en functioneert op de werkvloer. Het helpt als ieder zich daar meer bewust van is.

    Verandering van cultuur doe je niet alleen, dat doe je samen.

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Over ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum