Learning across boundaries
De dag werd geopend met een keynote door prof.dr. Rashmi Kusurkar, hoogleraar Inclusie en Motivatie in Medisch Onderwijs en Opleiden.
Een paar indrukken van deze presentatie:
Professor Kusurkar verwoordde “Leren over grenzen heen” als volgt: als je van het vertrouwde (“familiar”) overgaat naar het onbekende (“unfamiliar”). Je gaat leren, dus je grens verleggen, vooral als je je op onbekend terrein begeeft.
Een voorbeeld van grenzen verleggen in de opleiding is Interprofessional Education, waarbij er meer inzicht in het klinisch redeneren van de andere beroepen in de gezondheidszorg wordt verworven door gezamenlijk een zorgplan voor de patiënt te ontwerpen. Niet altijd comfortabel; er zijn verschillen in woorden, in achtergronden, in routines bij de beroepsgroepen, die overbrugd moeten worden.
Heel belangrijk is veiligheid in leersituaties: wanneer studenten zich veilig voelen, is het makkelijker voor ze om “leren over grenzen heen” in betekenisvolle leeropbrengsten om te zetten.
Bekijk de volledige Keynote
Bekijk de illustratie ‘leren over grenzen heen’