TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Special Interest Groups (SIG’s) zijn interfacultaire groepen van docenten die zich richten op een specifiek thema. De SIG International Classroom houdt zich bezig met het bevorderen van inclusieve onderwijsmethoden. Klassen in het hoger onderwijs worden namelijk steeds diverser, wat zowel uitdagingen als voordelen met zich meebrengt. De vraag is: Hoe kunnen we beter lesgeven in een multiculturele omgeving?
Ben je gepassioneerd over het stimuleren van inclusie en diversiteit in het hoger onderwijs? En ben je docent/educator, beleidsmedewerker of onderzoeker? Dan ben je meer dan welkom om lid te worden van de SIG International Classroom!
Momenteel bestaat de SIG International Classroom uit 36 leden van meerdere UvA faculteiten – waaronder FMG, FdG, FGw, FNWI en EB, maar ook TLC-Centraal, het International Office en Studentenzaken. Bekijk de kerngroep-leden hieronder.
Als je lid wordt van deze SIG, maak je deel uit van een academisch netwerk dat zich richt op het verbeteren van onderwijs en leren in internationale klassen. Krijg toegang tot uitgebreide hulpmiddelen, neem deel aan levendige discussies en verrijk je kennis met inzichten van collega’s. In de maandelijkse intervisiebijeenkomsten bespreken we uitdagingen en bedenken we oplossingen, terwijl de seminars ruimte bieden voor meerdere perspectieven en het toepassen van innovatieve onderwijsstrategieën.
De Special Interest Group International Classroom nodigt je van harte uit voor een lunchseminar op 24 november van 12.00 tot 13.30 uur in REC B3.07, met gastspreker Dr. Michael Boiger.
Over de bijeenkomst
De afgelopen twintig jaar heb ik mijn weg gevonden naar wat ik nu ‘culturele empathie’ noem. Culturele empathie combineert mijn academische nieuwsgierigheid als cultureel psycholoog met mijn waardering voor empathische afstemming als therapeut. Het betekent vragen stellen en ruimte creëren om te luisteren. In die zin betekent culturele empathie niet dat je een onbeschreven blad bent: kennis en theoretische kaders zijn belangrijk bij het navigeren door het terrein van de menselijke ervaring. Tijdens dit dialoog wil ik reflecteren op hoe culturele empathie mijn pad als onderzoeker, docent en therapeut heeft gevormd, en samen onderzoeken hoe culturele empathie de internationale klas kan versterken als een inclusieve en dynamische leeromgeving.
Tijdens onze discussie zullen we vragen bespreken zoals: Hebben wij als universitair docenten een rol in het cultiveren van ‘zachte’ interpersoonlijke vaardigheden zoals empathie, en hoe kunnen deze de ‘harde’ vaardigheden die we benadrukken ondersteunen? Hoe breng je lesinhoud in evenwicht met ruimte voor culturele en persoonlijke verhalen om het leerproces vorm te geven? Hoe zou culturele empathie eruit kunnen zien in het dagelijks onderwijs (feedback, beoordeling, participatie)?
Over de spreker
Dr. Michael Boiger is universitair docent sociale en culturele psychologie aan de afdeling Psychologie van de UvA en een emotiegerichte/systeemtherapeut met een eigen praktijk. Zijn onderzoek richt zich op het snijvlak van cultuur en emotie, en onderzoekt hoe de relationele dynamiek van emotie zich afspeelt in verschillende (inter)culturele contexten, zoals interculturele relaties en interculturele therapeutische settings.
Praktische informatie
Neem zelf lunch en een beker mee. Wij bieden wat lekkers en drinken aan.
Aanmelden
Als je geïnteresseerd bent om deel te nemen, kan je een e-mail sturen naar Dr. Hülya Altinyelken (h.k.altinyelken@uva.nl).
Dr. Hülya Altinyelken is universitair hoofddocent bij de afdeling Child Development & Education (FMG), gespecialiseerd in curriculaire en pedagogische hervormingen, internationalisering in het hoger onderwijs, en inclusie en diversiteit. Daarnaast heeft ze de NWO Veni, Comenius Senior Fellow en TLC Research Fellowship gekregen om diepgaande analyses uit te voeren binnen deze thema’s.
De TLC Didactische vernieuwingsbeurs ondersteunt je bij het vinden van vernieuwende oplossingen voor jouw didactische uitdagingen. Deze oplossingen kunnen een bijdrage leveren aan gedragsverandering, betrokkenheid en kennisoverdracht in het onderwijs.

