Durven spreken: participatie in internationale klaslokalen

Donderdag 26 juni, 15.00 - 16.30

In deze interactieve workshop onderzoeken we hoe we betrokkenheid in steeds internationalere klaslokalen kunnen bevorderen, ondanks toenemende druk op diversiteit, inclusie en vrije meningsuiting. Aan de hand van presentaties en groepsdiscussie reflecteren we op het creëren van ruimte voor alle stemmen en het ondersteunen van studentveiligheid en betrokkenheid. Deelnemers worden ook uitgenodigd om ervaringen te delen en samen een visie op inclusief onderwijs te ontwikkelen. 

Dit event vindt plaats in REC D5.00 en wordt in het Engels gehouden. Toegang is gratis. Georganiseerd door Special Interest Group: SIG International Classroom.

Meld je nu aan!

Naarmate universiteiten steeds internationaler worden, wordt het belangrijker om klaslokalen te creëren waar álle studenten zich gehoord, veilig en betrokken voelen. Tegelijkertijd kan dit een uitdaging zijn, zeker in een tijd waarin de ruimte voor vrije meningsuiting en initiatieven rond diversiteit en inclusie onder druk staat.

In deze interactieve workshop van 1,5 uur verkennen we samen hoe we inclusieve participatie in het onderwijs kunnen versterken. Door middel van twee inspirerende presentaties en een open groepsgesprek verdiepen we ons in vragen als:

  • Wat hebben studenten nodig om zich veilig en vrij te voelen om hun stem te laten horen?

  • Hoe kunnen we actief ruimte maken voor perspectieven die vaak onzichtbaar blijven?

  • Wat is de rol van de docent in het begeleiden van eerlijke en inclusieve gesprekken?

Deze inzichten vormen de basis voor een open dialoog over wat studenten helpt zich veilig te voelen om te leren, te spreken en gehoord te worden. Samen staan we stil bij de vraag hoe we bewust ruimte kunnen maken voor alle stemmen—vooral diegene die vaak over het hoofd worden gezien of niet worden gehoord—en wat de rol van de docent is in het creëren van een inclusieve dynamiek in de klas.

Deelnemers worden van harte uitgenodigd om hun eigen ervaringen te delen en mee te denken over een visie voor meer open, betrokken en rechtvaardige leeromgevingen binnen onze universiteit. De inzichten uit de discussie worden gebundeld in een kort verslag en breed gedeeld, onder andere via de website van de SIG International Classroom.

Sprekers

Daphne Linssen | Onderzoeksmasterstudent

Op basis van haar onderzoek naar barrières die (internationale) studenten ervaren in academische dialogen, zal Daphne Linssen bespreken hoe dominante normen—zoals Eurocentrische kaders, cultureel specifieke communicatiestijlen of politiek homogene perspectieven—het uiten van afwijkende meningen kunnen ontmoedigen en alternatieve zienswijzen het zwijgen kunnen opleggen.

Guido de Wilde | Manager, International Student Affairs

Guido de Wilde zal het publiek betrekken bij het verkennen van culture mapping als een praktisch hulpmiddel om verschillende participatiestijlen beter te begrijpen en om verborgen culturele aannames bloot te leggen die klaslokaalinteracties beïnvloeden.