Een scriptie begeleiden: leerproces van de student staat centraal

Als begeleider van een student die een scriptie schrijft, heb je een bijzondere rol. Met je begeleiding op zowel inhoud als proces ondersteun je de student in het afronden van deze veeleisende opdracht waarin die veel kennis en kunde moet laten zien, aan hoge eisen moet voldoen, en veel zelfstandig moet werken. In de begeleiding is het daarom van belang om de begeleidingsmomenten goed te organiseren en effectieve feedback te geven waar de student echt mee verder kan en ook aan de slag gaat. 

Bronnen
  • Anderson, J. L. (1988). The supervisory process in speech-language pathology and audiology. College-Hill Press.
  • Kallenberg, T., van der Grijspaarde, G. L., ter Braak, A. & Baars, G. (2014, derde druk). Leren (en) doceren in het hoger onderwijs. Boom Lemma.
  • Hattie, J., & Yates, G. C. R. (2013). Visible Learning and the Science of How We Learn. Routledge.
  • Kirchner, P. Feedback verdwijnt nog te vaak in de boekentas | Blogcollectief Onderzoek Onderwijs, verkregen op 26/11/2024
  • de Kleijn, R. A. (2021). Supporting student and teacher feedback literacy: an instructional model for student feedback processes. Assessment & Evaluation in Higher Education.
  • Peschl M. F. (2007) Triple-loop learning as foundation for profound change, individual cultivation, and radical innovation: Construction processes beyond scientific and rational knowledge. Constructivist Foundations 2(2-3): 136–145. http://constructivist.info/2/2-3/136
  • Winstone, N., Carless, D (2019) Designing Effective Feedback Processes in Higher Education. A Learning-Focused Approach. Routledge.
  • Underwood, J.S., & Tregidgo, A.P. (2006). Improving Student Writing Through Effective Feedback: Best Practices and Recommendations. The Journal of Teaching Writing, 22, 73-98.