TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Als begeleider van een student die een scriptie schrijft, heb je een bijzondere rol. Met je begeleiding op zowel inhoud als proces ondersteun je de student in het afronden van deze veeleisende opdracht waarin die veel kennis en kunde moet laten zien, aan hoge eisen moet voldoen, en veel zelfstandig moet werken. In de begeleiding is het daarom van belang om de begeleidingsmomenten goed te organiseren en effectieve feedback te geven waar de student echt mee verder kan en ook aan de slag gaat.
Er zijn nogal wat variabelen die een rol spelen bij feedback en die de meerwaarde ervan bepalen. Wederzijdse verwachtingen uitspreken, de student met diens (leer)behoeften in het oog te houden, en de eisen aan de scriptie als einddoel in het vizier houden draagt eraan bij dat binnen de mogelijkheden en behoeften van de begeleider, de feedback aansluit bij wat de student gedurende het leerproces nodig heeft om de scriptie succesvol af te ronden.
Centraal in je feedback staat dus het leerproces van de student. Om de feedback daadwerkelijk te benutten, zal de student ervan moeten uitgaan dat feedback bijdraagt aan leren, feedback moeten genereren, er betekenis aan toekennen en het verwerken. Feedback is dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid van student en begeleider (Winstone & Carless, 2020).
Feedback is een van de krachtigste instrumenten voor leren (Hattie, 2013). Van epistemische feedback leren studenten het meeste. Je geeft een hint in de vorm van een vraag zodat de student zelf gaat nadenken over de verbetering. Hierdoor behoudt de student ook de regie over diens eigen product en proces. In onderstaand figuur koppelt Kirchner (2019) de verschillende soorten feedback aan het model van triple loop learning van Peschl (2007).
Afhankelijk van de feedback die je wilt geven, kunnen alle drie de soorten effectief zijn. Epistemische feedback kost meer tijd, maar levert wel duurzamer leerresultaat op.
In het volgende artikel kun je lezen hoe je een begeleidingstraject vorm kunt geven. Je zult hierin ook een aantal stappen uit de feedbackcyclus herkennen