Portfolio ‘soft’ research skills

In het kort

In dit project is studenten gevraagd een een digitaal portfolio in Canvas bij te houden tijdens hun eerste studie-jaar. Hierin reflecteerden studenten over hun ‘soft skills’.

Hoe stimuleer je studenten om te reflecteren over de ontwikkeling van hun ‘soft skills’ tijdens hun studie?

Docenten – Jan Don
– Tom Lentz
Afdeling Neerlandistiek
Opleiding Cognition, Language and Communication
Datum September 2018 – Januari 2019
Werkvorm Digitaal portfolio
Tool Canvas Modules

In het eerste jaar van de interdisciplinaire BA Cognition, Language and Communication ontwikkelt de student diverse zogenaamde ‘soft skills’ op het terrein van samenwerken, doorzetten, en leren reflecteren op het eigen handelen. Voor dat laatste is de afgelopen jaar gewerkt met een dagboek. Dat bleek een buitengewoon waardevolle manier om de studenten te laten reflecteren op hun sterktes en zwaktes, de voortgang die ze boekten in termen van planning, presentatievaardigheden, schrijfvaardigheid en andere onderzoeksvaardigheden. Door het individuele karakter van de soft skills is het lastig om duidelijke criteria te hebben waarmee zowel de waarmee we het dagboek kunnen beoordelen. Er was behoefte aan een of meer rubric(s) waarmee de dagboeken structuur kregen en op basis waarvan de studenten stimulerende feedback kregen. Bij deze pilot zijn rubrics opgesteld om de beoordeling van de dagboeken te verbeteren. Bij dit vak is tevens gebruik gemaakt van:

• Een digitaal portfolio in de vorm van een module in Canvas:
    • waarmee studenten hun dagboek (privé) op een gemakkelijke manier mee kunnen opbouwen (bijv. door wekelijks een klein stukje te schrijven, maar ook links en mediabestanden in te plakken, zoals afbeeldingen en korte filmpjes, e.d.);
    • waarmee docenten feedback kunnen geven op het dagboek aan de hand van een aantal rubrics;
    • die ‘tailor-made’ is voor de vakken bij CLC, maar exporteerbaar is naar andere opleidingen.

Resultaten

De studenten zijn enthousiast over het reflecteren, waardoor ze bewuster zijn van wat ze leren in hun opleiding en hoe hen dat dient op de arbeidsmarkt zodra ze klaar zijn. De docenten zijn tevens tevreden over het portfolio. Een nieuwe lichting studenten test het portfolio in het studiejaar 2019-2010.

Meer informatie

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Jan Don en Tom Lentz:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.