Peerfeedback en online samenwerking bij master Journalistiek en Media

In het kort

In dit project werden studenten gestimuleerd om feedback te geven op elkaars opdrachten en beter online samen te werken. Daarbij stimuleerden docenten de studenten tot actieve participatie in de online omgeving ‘Slack’.

Hoe organiseer je peerfeedback online en stimuleer je online samenwerking tussen studenten?

Over dit project

Docent Erik Borra
Afdeling Media Studies
Opleiding MA Journalistiek en Media
Cursussen – Journalism and Production Studies
– Multimediale Redactiewerkplaats
Datum September 2018 – September 2019
Werkvorm Peerfeedback
Tools Canvas Peerfeedback, Canvas Pagina’s & Slack

De duale masteropleiding Journalistiek en Media stelt zich tot doel om academisch gevormde journalisten op te leiden die zowel in staat zijn om op wetenschappelijke wijze te reflecteren op het vak, als om het vak op een beroepsmatig hoog niveau uit te voeren en bij te dragen aan de innovatie ervan. In de cursus ‘Multimediale Redactiewerkplaats’ produceren studenten twee a drie multimediale nieuwsproducties per week. Deze worden gepubliceerd op de Amsterdamse nieuwssite napnieuws.nl. In de cursus ‘Journalism and Production Studies’ werken studenten wekelijks in werkcolleges aan het bespreken van, en academisch reflecteren op, ontwikkelingen in de media-industrie.

Bij beide vakken was er sprake van:

• Onvoldoende voorbereiding door studenten op de schriftelijke opdrachten van de werkcolleges;
  • Schriftelijke opdrachten die sterk individueel gericht waren (er werd niets mee gedaan);
  • Te weinig actieve participatie van studenten in de werkcolleges, waardoor ze feedback misliepen.

Om deze redenen is gebruik gemaakt van:

• Peerfeedback op schriftelijke verwerkingsopdrachten, a.d.h.v. rubrics. Ieder groepje maakt in totaal 12 opdrachten, ieder groepslid neemt individueel 4 opdrachten op zich.
  • Wiki’s om studenten online samen te laten werken.
  • Slack als communicatietool, omdat op steeds meer nieuwsredacties (zoals NRC, NOS, Volkskrant, de Correspondent, Nieuwsuur, etc.) Slack gebruikt wordt als primair communicatiemiddel.

Peerfeedback

Het gebruik van peerfeedback was voor studenten heel leerzaam, omdat ze ook zagen hoe anderen de opdrachten maken. Peerfeedback was een goed bruikbare werkvorm, maar niet in de hoeveelheid waarin het in de eerste instantie binnen het vak werd ingezet. Het academiejaar erop is het aantal opdrachten en feedback momenten verminderd (van iedere week twee opdrachten beoordelen naar iedere drie weken een opdracht beoordelen). De tool FeedbackFruits was op het moment van gebruik niet toereikend voor de wensen van de docent. Canvas Peerfeedback was ook niet toereikend genoeg, de docent heeft gebruik gemaakt van de Canvas API en eigen software geschreven om de feedback op de gewenste, niet-standaard, manier te verdelen.

Wiki’s

Het gebruik van Canvas Pages maakte het voor de studenten mogelijk om online samen te werken een een gezamenlijke kennisbank op te bouwen. Het was echter een nadeel dat de studenten zelf geen pagina’s konden aanmaken.

Slack

Het gebruik van Slack is prettig voor de studenten en de docenten. Studenten kunnen snel in contact komen met elkaar en de docenten. Ook blijven ze op de hoogte van het Amsterdamse nieuws dankzij de RSS-feed. Het gebruik van meerdere kanalen maakt het werken overzichtelijk. Het is wel belangrijk van tevoren goed na te denken over de inrichting van Slack.

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Erik Borra:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.