TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In dit project werden studenten gestimuleerd om feedback te geven op elkaars opdrachten en beter online samen te werken. Daarbij stimuleerden docenten de studenten tot actieve participatie in de online omgeving ‘Slack’.
Hoe organiseer je peerfeedback online en stimuleer je online samenwerking tussen studenten?
| Docent | Erik Borra |
| Afdeling | Media Studies |
| Opleiding | MA Journalistiek en Media |
| Cursussen | – Journalism and Production Studies – Multimediale Redactiewerkplaats |
| Datum | September 2018 – September 2019 |
| Werkvorm | Peerfeedback |
| Tools | Canvas Peerfeedback, Canvas Pagina’s & Slack |
De duale masteropleiding Journalistiek en Media stelt zich tot doel om academisch gevormde journalisten op te leiden die zowel in staat zijn om op wetenschappelijke wijze te reflecteren op het vak, als om het vak op een beroepsmatig hoog niveau uit te voeren en bij te dragen aan de innovatie ervan. In de cursus ‘Multimediale Redactiewerkplaats’ produceren studenten twee a drie multimediale nieuwsproducties per week. Deze worden gepubliceerd op de Amsterdamse nieuwssite napnieuws.nl. In de cursus ‘Journalism and Production Studies’ werken studenten wekelijks in werkcolleges aan het bespreken van, en academisch reflecteren op, ontwikkelingen in de media-industrie.
Bij beide vakken was er sprake van:
Om deze redenen is gebruik gemaakt van:
Peerfeedback
Het gebruik van peerfeedback was voor studenten heel leerzaam, omdat ze ook zagen hoe anderen de opdrachten maken. Peerfeedback was een goed bruikbare werkvorm, maar niet in de hoeveelheid waarin het in de eerste instantie binnen het vak werd ingezet. Het academiejaar erop is het aantal opdrachten en feedback momenten verminderd (van iedere week twee opdrachten beoordelen naar iedere drie weken een opdracht beoordelen). De tool FeedbackFruits was op het moment van gebruik niet toereikend voor de wensen van de docent. Canvas Peerfeedback was ook niet toereikend genoeg, de docent heeft gebruik gemaakt van de Canvas API en eigen software geschreven om de feedback op de gewenste, niet-standaard, manier te verdelen.
Wiki’s
Het gebruik van Canvas Pages maakte het voor de studenten mogelijk om online samen te werken een een gezamenlijke kennisbank op te bouwen. Het was echter een nadeel dat de studenten zelf geen pagina’s konden aanmaken.
Slack
Het gebruik van Slack is prettig voor de studenten en de docenten. Studenten kunnen snel in contact komen met elkaar en de docenten. Ook blijven ze op de hoogte van het Amsterdamse nieuws dankzij de RSS-feed. Het gebruik van meerdere kanalen maakt het werken overzichtelijk. Het is wel belangrijk van tevoren goed na te denken over de inrichting van Slack.
Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Erik Borra:
Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.

