Broodje Onderwijs

Broodje Onderwijs

Tijdens deze 8-wekelijkse laagdrempelige ‘onderwijsclub’ delen onderwijsprofessionals hun ervaringen en expertise. Hoe brengen we de wetenschap in de praktijk? Wat doen we nu al en wat kunnen we nog meer doen? Iedere bijeenkomst staat een ander wisselend actueel en relevant thema centraal, met daarbij natuurlijk een broodje. 

Ben jij erbij? 

Thema's 2023 / 2024

Per bijeenkomst wordt een wetenschappelijke publicatie geselecteerd. Deze publicatie vormt het vertrekpunt voor een actief gesprek tijdens ‘Broodje Onderwijs’. In dit gesprek staat met name de praktische toepasbaarheid in onze eigen onderwijscontext (les, blok, lijn, ondersteuning, ict, curriculum, en overstijgend) centraal. Na iedere sessie volgt een samenvatting, deze kun je onderstaand teruglezen (evt. samen met additionele stukken).

Heb jij een idee voor een thema? We nodigen deelnemers uit om actief zelf thema’s aan te dragen. Dit kun je doen door te mailen naar de organisatoren van Broodje Onderwijs:  Esther Reefman, Stéphanie van der Burgt of Lisa van Klaveren.

Meld je aan via het algemene aanmeldformulier voor de eerstvolgende bijeenkomst. I.v.m. de bestelling van de broodjes graag tijdig aanmelden.
Aanmeldformulier

Komende bijeenkomsten

Dinsdag 18 juni 2024 | Zelfbewust leren in onderwijs

Kan ik beter leren als ik mezelf goed kan inschatten? Deze vraag is uitgangspunt van dit Broodje onderwijs. Zelfbewustzijn, of zelfkennis, kan helpen om slimme keuzes in het studeren te maken. Ook kan het bevorderlijk zijn voor het opdoen van de meer (inter)persoonlijke competenties. En is het nodig voor zelfregulerend leren. Hoe help je de student bij zelfbewust leren? En wat heb je zelf als docent nodig om dit te kunnen doen?

Donderdag 5 september 2024 | Thema nog niet bekend

Meer informatie over deze bijeenkomst volgt binnenkort.

Dinsdag 29 oktober 2024 | Thema nog niet bekend

Meer informatie over deze bijeenkomst volgt binnenkort.

Donderdag 19 december 2024 | Thema nog niet bekend

Meer informatie over deze bijeenkomst volgt binnenkort.

Terugblik bijeenkomsten en downloads

Donderdag 18 april 2024 | Professioneel gedrag bij studenten, wat vraagt dat van ons?

Het gaat er vaak over: professioneel gedrag van studenten. Wat bedoelen we als we het hebben over ‘professioneel’? Wat het vraagt het leren van professioneel gedrag van ons, docenten en onderwijsontwikkelaars? NB Dit Broodje onderwijs is ook interessant als vervolg op de masterclass Professioneel gedrag (verzorgd door Pieter Barnhoorn, oktober 2023), waarin veel nieuwe vragen werden opgeroepen.

Bekijk hier de presentatie

RECAP:

Op 18 april waren we weer met enthousiaste onderwijs professionals bijeen rond het thema: Professioneel gedrag (PG): hoe doen we dat? 

Uit de bredere literatuur blijkt dat voor cultivering van PG zowel begeleiden van studenten als een goed voorbeeld vanuit opleidingen van belang is. “Ze doen wat je doet, niet wat je zegt”.  Uit het onderzoek van Marianne Mak blijkt dat we onprofessioneel gedrag onder medisch studenten in 4 categorieën kunnen verdelen de 4i’s: Interactie, Integriteit, Inzet en Introspectie. Deze komen in de huidige curricula al aanbod. Daarnaast heeft Pieter Barnhorn ons in een TLC masterclass in december 2023 meegenomen in zijn onderzoek naar wat er nodig is voor PG ontwikkeling in de medische onderwijs praktijk. De kern daarvan was dat we als docenten, ook bij twijfel, altijd het gesprek moeten aangaan over professioneel gedrag met de student.

In dit gesprek zijn 3 richtlijnen zeer helpend:

  1. Benoem eerst het observeerbare gedrag (los van mening of interpretatie)
  2. Benoem jouw beleving van dit gedrag interpretatie/gevoel en gedachten die dit bij jouw oproept
  3. Check dit bij student: zijn jullie het eens over observatie en wat is zijn/haar beleving.

Vervolgens kun je samen (nieuwe) afspraken maken over verwachtingen over toekomstig gedrag. Zie voorbeeld in presentatie.

Aanvulling van Giel van Stralen hoofd commissie PG Geneeskunde:

  • Context maakt veel uit of iets als onprofessioneel kan worden ervaren
  • Initiële onprofessionele gedrag is vaak niet echt het probleem, meer hoe de student reageert op het aanspreken. Openstaan voor feedback en daarop kunnen acteren.

Eigen praktijk kleine poll (10) in (deel vd) groep vooraf: 

Nooit………………………………………….Dagelijks

Aantal situaties die men beschreef waren: studenten te laat, negatief en generaliserend uitlaten over studenten door onderwijscollega’s, studenten onvoorbereid voor WG, brutale email zonder aanhef, onprofessioneel lichaamstaal van collega.

Plenaire discussie: Welke factoren spelen mee bij het wel/niet en effectief aanspreken van dit gedrag?

  • Acceptatie:
    • deed ik zelf ook toen ik jong was 
    • andere docenten doen dit ook
  • Context is belangrijk: soms student 6 uur onderweg
  • Hoe zit ik zelf in mijn vel?
  • Hoe presenteert student zich
    • Verontschuldigend en “goede reden”
    • “Iedereen komt hier te laat
  • Lastig het goede moment te kiezen  (tijdens/na les): klassikaal vs 1-1.
  • Zelf wel een gevoel bemerken maar op moment zelf nog geen besef wat ik precies onprofessioneel vind.
  • Wie ben ik om iemand hierop te wijzen?
  • Angst voor conflict en in collegiale situatie negatieve effecten.

3 aparte groepjes uit elkaar eigen casuïstiek bespreken met de vraag wat zijn helpende factoren om het gesprek aan te gaan en goed te kunnen laten verlopen?

  • Met elkaar delen,  bv broodje onderwijs, koffiepraat, teruglaten komen in andere meetings. Meer inzicht, verbind en verlaagd de drempel om iets uit te proberen.
  • Oefenen om deze gesprekken te voeren:
    • Micro oefenen: bv benoemen van observeerbaar gedrag (positief en negatief bv in meerdere settings).
    • intervisie met evt acteurs.

Kanttekening: hier zullen waarschijnlijk vnl mensen aanmelden die het “minder nodig hebben”. Echter, verandering van cultuur start met een groep die begint nieuw gedrag toe te passen, dit voorbeeld zorgt voor verdere verspreiding.

  • Bewustwording rond “Roddelen vs sparren”: aandacht geven in bv teams meetings of breder.
  • Ruggesteun van leidinggevende: niet worden afgerekend als een meer confronterend gesprek leidt tot wrijving/emoties.
  • Iedereen starten met doen en dan elkaar ook positief feedback geven: cultiveren van professioneel pedagogisch handelen (Lydia)

 

 

Dinsdag 27 februari 2024 | ZZZZ de stekende mug: micro-agressie in de onderwijspraktijk.

We kennen allemaal wel de momenten waarop we lichtelijk gekwetst zijn door een opmerking van een ander. Of ons juist een beetje schamen omdat dat ons ‘grapje’ blijkbaar verkeerd viel. Hoe kan dat eruit zien in het onderwijs? En zie je het wel eens gebeuren en denk je pas ’s avonds: ik had er iets van moeten zeggen? We bespreken wat er gebeurt en waarom en wanneer het schadelijk is en ook: welke verantwoordelijkheid we allemaal hebben.

Het gebeurt overal en nergens… toch gebeurt het regelmatig. Soms zélf onbedoeld, soms zijn we er zelf getuige van. Die ene opmerking of het aannemen van een andere houding, vaak onbewust doch niet altijd…, na enige tijd begint het bij de zoveelste opmerking toch te steken. De opstapeling van opmerkingen kan irriteren en aanleiding geven tot psychische klachten alsook gezondheidsverschillen in de zorg. (1)
We gaan de stilte doorbreken en het hebben over micro-agressie alsook de impact op de ander.
Verhalen verzameld uit de dagelijkse praktijk zullen aan bod komen en samen zoeken we naar oplossingen. (2)

Wat verstaat men onder micro-agressie? Wat zegt de literatuur hierover?
Hoe herkennen we micro-agressies? Onder welke vormen komen deze voor? En heb ik er zelf een aandeel in?

Wil jij meer weten over dit thema en/ of beter mee kunnen omgaan in bepaalde situaties?
Dan zit je op de juiste plek aan tafel bij het komend Broodje Onderwijs.

Referenties:
1. Ehie O., Muse L., Hill L.and Bastien A. Professionalism: microaggression in the healthcare setting. Curr Opin Anaesthesiol. 2021; 34(2): 131–136.
2. Molina M.F., Landry A.I., Chary A.N., Burnett-Bowie S.M. 2020. Addressing the Elephant in the Room: Microaggressions in Medicine. Ann Emerg Med. 2020; 76: 387-391.

Over Winggo Pang (hij/ hem):
Winggo is sinds november 2019 werkzaam als Medical Educator op het Amsterdam UMC, locatie AMC. Niet enkel is hij betrokken bij ontwikkeling van onderwijs met oog op brug naar de kliniek, dankzij zijn ervaring in de kliniek voordien; maar heeft hij dankzij zijn eigen achtergrond extra aandacht voor de mens achter de collega/ patiënt/ student. Bij de ontwikkeling van onderwijs gebeurde implementatie hiervan al onbewust. Sinds 2022 wijdt hij zich bewust nog meer toe op vlak van implementatie van diversiteit en inclusie in het medisch onderwijs. En als oprichter van de TLC Expertisgroep Sociale Veilgheid, Diversiteit en Inclusie probeert hij mensen bijeen te brengen die mee willen bijdragen aan dit belangrijke onderwerp.

Bekijk hier de presentatie

Aanvullend document 1: Professionalism Miscroagression in the Healthcare

Aanvullend document 2: Adressing the Elephant – Microagression in Medicine

Recap (.pdf)

 

Dinsdag 19 december 2023 | Optimizing school supported clinical learning

Dinsdag 19 december gingen we met Malou Stoffels Amsterdam UMC, locatie VUmc in gesprek over de praktische toepasbaarheid van haar promotieonderzoek naar “Optimizing School supported clinical learning“. (abstract van proefschrift, met link naar full text).

Dinsdag 17 oktober 2023 | Education, what is out there?

Bekijk hier de presentatie van de bijeenkomst op 17 oktober 2023.

Alle aanvullende documenten kun je op de ‘Broodje Onderwijs’ sharepoint hier downloaden.

Heb je nog geen toegang tot de gedeelde ‘Broodje Onderwijs’ sharepoint? Dit kun je aanvragen door te mailen naar de organisatoren van Broodje Onderwijs:  Esther ReefmanStéphanie van der Burgt of Lisa van Klaveren