3. Ontwikkelen

Na het ontwerpen van de leerdoelen, toetsing en leeractiviteiten, kan je verder gaan met de ontwikkeling: wat moet er nog meer ontwikkeld en geregeld worden voordat het vak daadwerkelijk van start gaat? Hieronder volgen een aantal belangrijke zaken om voorafgaand aan het vak te regelen.

Inhoud afstemmen met andere vakken en docenten

Stem van tevoren de inhoud van het vak af met docenten van andere vakken. Welke plek heeft jouw vak in het hele curriculum? Welke kennis en vaardigheden, gerelateerd aan jouw vak, hebben de studenten al eerder opgedaan? En welke leerdoelen worden al in een eerder vak behaald waar jij eventueel op kan voortbouwen? Zie ook stap 1 ‘Analyseren’ uit de onderwijsontwerp-cyclus.

En vergeet niet om afspraken te maken met je mededocenten en studentassistenten wie welke rol heeft en welke taken iedereen oppakt.

Toetsing

Tentamenroostering

De organisatie en roostering van tentamens is afhankelijk van het soort tentamen. Tentamens kunnen op papier of digitaal worden afgenomen in daarvoor geschikte ruimtes. Daarnaast kunnen tentamensurveillanten worden ingehuurd. De vakcoördinator is verantwoordelijk voor het doorgeven van alle benodigde informatie voor het roosteren van tentamens en herkansingen. In de Onderwijs- en Examenreglementen (OER) van de opleiding is vastgelegd wanneer de datum en het tijdstip van het tentamen uiterlijk moet zijn vastgesteld. Let op: digitaal toetsen moeten op tijd worden aangevraagd en de mogelijkheden voor digitaal toetsen zijn afhankelijk van roostering.

Digitaal toetsen

Digitaal toetsen heeft verschillende voordelen, zoals het gebruik van functionaliteiten die bij een schriftelijk tentamen niet mogelijk zijn (zoals multimedia), geautomatiseerd nakijken van gesloten vragen en geen onduidelijke handschriften. Bij de digitale toetsapplicaties zijn verschillende vraagvormen mogelijk, zoals meerkeuzevragen, sorteervragen, matchingsvragen, hotspotvragen, vul-de-lege-velden-in-vragen, korte antwoordvragen en open essayvragen . Bovendien kan je gebruikmaken van wiskundige formules, code en grafieken. Tips over het construeren van goede toetsvragen en het aantal vragen in een toets voor een betrouwbaar resultaat, kan je vinden in stap 2 ‘Construeren’ van de toetscyclus. Vergeet niet om ook een toetsmatrijs en beoordelingsformulier te maken voor de digitale toets. Zie stap 2 ‘Ontwerpen’  voor meer informatie.

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van digitaal toetsen, neem dan contact op met het Digitaal Toetsen team van jouw faculteit: tentamenservice-fdr@uva.nl. Zij kunnen advies geven over de digitale toetsapplicaties en toetsvormen en ondersteunen bij het opzetten en aanvragen van een digitale toets.

Maar let op: een digitale toets moet op tijd worden aangevraagd en de mogelijkheden voor digitaal toetsen zijn afhankelijk van roostering.

Bezoek deze pagina op de UvA medewerkerssite voor meer informatie over digitaal toetsen.

AI-proof
Steeds vaker maken studenten en docenten gebruik van Artificial Intelligence-applicaties in het onderwijs. Deze applicaties bieden veel mogelijkheden, maar kunnen ook een gevaar zijn voor je huidige toetsing. Het is belangrijk om je toetsing bestand te maken tegen ongewenst gebruik van AI. Meer informatie over dit onderwerp kan je vinden op de TLC website.

Digitale tools inrichten (indien nodig)

Het is handig om van tevoren te bepalen welke digitale tools je gaat inzetten gedurende het vak om de leerdoelen te bereiken. Een overzicht van de beschikbare tools kan je vinden in de toolkiezer op de TLC website. Tools waar de UvA geen licentie voor heeft mogen niet gebruikt worden in het onderwijs, omdat de privacy en persoonsgegevens van studenten dan niet gewaarborgd kunnen worden (AVG). Op deze pagina op de UvA medewerkerssite vind je meer informatie over het verwerken van persoonsgegevens.

Voor vragen en advies over het gebruik van digitale tools kun je altijd contact opnemen met het Teaching & Learning Centre (TLC) en/of de ICTO-medewerker(s) van jouw faculteit:

Canvas inrichten

Richt van tevoren de Canvas-omgeving van je vak in. Er zijn twee punten om op te letten:

  • Maak afspraken binnen de opleiding over de Canvas inrichting. Houd bij alle vakken ongeveer dezelfde structuur aan, zodat het voor studenten duidelijk is waar zij bepaalde informatie kunnen vinden.
  • Er zijn twee logische manieren om Canvas in te richten: enerzijds chronologisch (content per week), anderzijds per onderwerp (een module per onderwerp).

Handleidingen over Canvas:

Voor advies en ondersteuning over de inzet van Canvas in het onderwijs en ondersteunen het gebruik van Canvas kun je contact opnemen met Het ICTO-team via icto-fdr@uva.nl of 020 525 4801.

Eventuele gastdocenten regelen

Indien je gebruik wilt maken van gastdocenten of gastsprekers, is het handig om hen ver van tevoren te vragen naar hun beschikbaarheid zodat je de weekplanning daar nog op kan aanpassen.

Studiehandleiding maken

Bij aanvang van het vak hebben je studenten via Canvas toegang tot de studiehandleiding. Dit is hun handleiding met alle informatie over het vak, zoals de leerdoelen, planning en beoordelingsprocedure.

Besteed in de studiehandleiding ook aandacht aan de fraude- en plagiaatregelgeving van de UvA. Maak duidelijk wanneer er sprake is van fraude of plagiaat in je vak en wat de gevolgen hiervan zijn. Bezoek deze pagina op de medewerkerssite voor meer informatie over fraude opsporen bij UvA-FdR.

Onderwijsmaterialen ontwikkelen

Voorafgaand van je vak ontwikkel je alle onderwijsmaterialen die je nodig zult hebben gedurende het vak, zoals: PowerPoints, handouts, instructies voor studenten en eventuele studentassistenten, planning, formatieve toetsen en summatieve toetsen.

Het is hierbij belangrijk om te letten op de toegankelijkheid en inclusiviteit van alle onderwijsmaterialen, zodat alle informatie voor iedereen toegankelijk is. Op deze pagina op de UvA medewerkerssite vind je meer informatie over digitale toegankelijkheid bij de UvA, inclusief een handleiding met richtlijnen voor toegankelijke Word-documenten, PDF-documenten, PowerPoint-presentaties, video’s en meer.

Benodigde hulpmiddelen regelen

Zorg ervoor dat alle benodigde hulpmiddelen voor jou en jouw studenten beschikbaar zijn, zoals:

  • Studieboeken: De studenten bestellen hun studieboeken aan de hand van de informatie in de studiegids. Controleer of bij jouw vak de juiste studieboeken staan vermeld. Zo niet, geef dat dan door aan de onderwijscoördinator.
  • Wetenschappelijke artikelen en video’s: Houd rekening met de copyright-regels bij het gebruik van tijdschriftartikelen, boekhoofdstukken of afbeeldingen in je onderwijs. Zie ook de Copyright Checker van de Bibliotheek voor meer informatie over wat wel en niet is toegestaan bij de UvA en de informatie van het UvA AuteursrechtInformatiePunt.
  • Software aanvragen: Op je werkplek en in de onderwijszalen zijn standaard softwarepakketten geïnstalleerd. Indien je andere software wilt gebruiken, moet je dat op tijd aanvragen. Voor meer informatie, zie deze pagina op de UvA medewerkerssite.

Studenten met een functiebeperking

Studenten met een functiebeperking (zoals dyslexie of autisme) of een chronische ziekte hebben recht op extra begeleiding. Op deze pagina kan je meer informatie vinden over de ondersteuning die de UvA biedt.

Studentevaluatie maken

Aan het eind van een vak wordt standaard een UvA Q studentevaluatie afgenomen. Deze studentevaluaties helpen vakcoördinatoren en docententeams om hun onderwijs te evalueren en de kwaliteit te waarborgen. Je kan daar eventueel extra vragen aan toevoegen om te beoordelen hoe bepaalde onderdelen van jouw vak werden ervaren.