• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
EB
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijs bij EB
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
        • Activerend leren: Hoe
      • Blended learning
      • Motivatie
      • Toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Cursussen
  • Programma's
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Evenementen
  • Onderwijs bij EB
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
    • Actief leren
      • Activerend leren: Good Practices
      • Activerend leren: Hoe
    • Blended learning
    • Motivatie
    • Toetsing
    • Timesavers
    • Onderwijs & GenAI
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Onderwijsontwerp
  • Actief leren
    • Activerend leren: Good Practices
    • Activerend leren: Hoe
  • Blended learning
  • Motivatie
  • Toetsing
  • Timesavers
  • Onderwijs & GenAI
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Beurzen
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Activerend leren: Good Practices
  • Activerend leren: Hoe
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    EB
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijs bij EB
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
        • Activerend leren: Hoe
      • Blended learning
      • Motivatie
      • Toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Special Interest Groups (SIG)

    Special Interest Groups (SIG’s) zijn interfacultaire professionele leergemeenschappen van docenten die zich bezighouden met een specifiek thema. Zo kun je je aansluiten bij de groep Educatief gebruik van AI, eXtended Reality of Toetsing. Het UvA TLC-netwerk draagt op deze manier bij aan kennisdeling, expertisevorming en community-building aan de UvA.

    SIG: professionele leergemeenschap

    Een SIG is een groep voor docenten met gedeelde interesse en expertise binnen een bepaald thema. In een SIG komen geïnteresseerden samen om kennis en ervaring uit te wisselen, te ontwikkelen en toe te passen. Daarmee richt een SIG zich op expertise- en netwerkvorming rondom een specifiek thema. Thema’s die docenten aan het hart gaan en relevant zijn voor het academisch onderwijs aan de UvA. Met de SIG’s overstijgen we facultaire grenzen en ontmoeten docenten vanuit alle faculteiten elkaar.

    Deelname aan een SIG

    Alle geïnteresseerde docenten aan de UvA kunnen deelnemen aan een SIG en deelname is volledig vrijblijvend. Je kunt je als docent aansluiten als expert, maar je bent ook van harte welkom als je je deskundigheid op een bepaald thema wil vergroten. De structuur en aanmeldprocedure variëren per individuele SIG. Voor meer informatie kun je de individuele SIG-pagina’s bezoeken of contact opnemen met de coördinatoren.

    De verschillende SIG's

    SIG Zelfregulerend Leren

    De SIG Zelfregulerend Leren richt zich op het versterken van het vermogen van studenten en docenten om het leerproces bewust te plannen, te volgen en te evalueren. De SIG draagt bij aan het bevorderen van effectief en duurzaam leren.

    Bekijk SIG Zelfregulerend Leren
    SIG: Affectief Leren

    Affectief leren is de verbinding tussen kennis, persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid. Samen reflecteren we op hoe we studenten hierin het beste passende werk- en toetsvormen kunnen ontwikkelen. De SIG is onderdeel van Empowered Minds, een samenwerking tussen het IIS en TLC-Centraal.

    Bekijk de SIG Affectief Leren
    SIG Educatief Gebruik van AI

    Deze SIG is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende Generative AI-technologieën in het educatieve landschap. Hierbij ligt de focus op ethische en zinvolle toepassingen binnen onderwijs, toetsing en leerprocessen.

    Bekijk de SIG Educatief Gebruik van AI
    SIG eXtended Reality

    Extended Reality omvat technieken zoals Virtual Reality, Augmented Reality, Mixed Reality en 360-graden video. Leden van deze SIG houden zich bezig met de inzet van deze technologieën binnen het onderwijs.

    Bekijk de SIG eXtended Reality
    SIG Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS)

    De UvA zet zich in voor het ontwikkelen van Fair, Resilient & Inclusive Societies die het welzijn van alle burgers en studenten waarborgen. Deze SIG focust zich op onderwijs dat een bijdrage kan leveren aan een rechtvaardige en veerkrachtige samenleving.

    Bekijk de SIG FRIS
    SIG International Classroom

    Klassen in het hoger onderwijs zijn steeds diverser. Dit brengt zowel uitdagingen als voordelen. De SIG International Classroom stimuleert inclusieve en dynamische leeromgevingen die culturele diversiteit vieren en studenten voorbereiden op een succesvolle toekomst in een verbonden wereld.

    Bekijk de SIG International Classroom
    SIG Scholarship of Teaching & Learning (SoTL)

    Met Scholarship of Teaching & Learning onderzoeken docenten in het hoger onderwijs hun eigen onderwijspraktijk op een systematische manier. Zo kun je als docent meer inzicht krijgen in je eigen handelen en het leerproces van studenten.

    Bekijk de SIG SoTL
    SIG Toetsing

    Toetsing is cruciaal voor de universiteit. Maar: hoe bepalen we of de student daadwerkelijk heeft voldaan aan de eindtermen van de opleiding? Hoe doen we dat zo secuur, transparant en eerlijk mogelijk? En hoe gaan we om met nieuwe uitdagingen als GenAI?

    Bekijk de SIG Toetsing
    SIG: Impact Learning

    Met Impact Learning bedoelen we: onderwijs dat een directe bijdrage aan de maatschappij levert. Deze SIG vormt een netwerk met als doel om Impact Learning gangbaarder te maken aan de UvA. Deze SIG wordt georganiseerd door Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS).

    Bekijk de SIG Impact Learning
    SIG: Healthy Future

    ‘Healthy Future’ brengt onderzoekers en docenten bij elkaar die zich richten op innovatief onderwijs binnen specifieke thema’s met betrekking tot een ‘Healthy Future’. Deze SIG wordt georganiseerd door Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS).

    Bekijk de SIG Healthy Future

    Uitgelicht

    SIG Educatief Gebruik van AI

    De AI Maturity in Education Scan (AIMES)

    SIG FRIS

    Het FRIS Festival: een verfrissende onderwijsinspiratiemiddag

    SIG SoTL

    Terugblik: ISSOTL-conferentie met UvA TLC-onderzoekster Svenne Groeneweg

    SIG Toetsing

    Onderwijsthema: Toetsing

    Bekijk ook

    Evenementen

    Bekijk ook

    Onderwijsthema's

    Bekijk ook

    UvA TLC Onderwijsbeurzen
    Filter op thema:
    Diversiteit en inclusie Onderwijsontwerp Toetsing Feedback Onderwijs en AI
    Special Interest Groups

    Impact Learning-beurs

    Vraag nu de Impact Learning-beurs aan (tot 31 januari 2025)! Deze beurs biedt je tijd en ruimte om een onderwijsinnovatie of onderzoek te ontwikkelen dat verbonden is met impact learning.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS)-beurs

    Vraag nu de FRIS-beurs aan (tot 31 januari 2025)! Deze beurs biedt je de tijd en ruimte om een onderwijsinnovatie gerelateerd aan FRIS-thema’s te ontwikkelen en te co-creëren.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    SIG International Classroom

    Klassen in het hoger onderwijs worden steeds diverser, wat zowel uitdagingen als voordelen met zich meebrengt. De SIG International Classroom stimuleert inclusieve en dynamische leeromgevingen die culturele diversiteit vieren en studenten voorbereiden op een succesvolle toekomst in een verbonden wereld.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    SIG eXtended Reality

    Deze SIG houdt zich bezig met de inzet van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR) en 360-graden video in het onderwijs.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    SIG Toetsing

    Toetsing is cruciaal voor de universiteit. Maar: hoe bepalen we of de student daadwerkelijk heeft voldaan aan de eindtermen van de opleiding? In de SIG Toetsing bespreken we deze vraagstukken én meer.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    SIG Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)

    De SIG Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) wil docenten bij elkaar brengen die geïnteresseerd zijn in onderzoek naar hun eigen onderwijs.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    SIG Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS)

    De SIG FRIS is een netwerk van onderwijsvernieuwers die met hun onderwijs willen bijdragen aan de ontwikkeling van meer rechtvaardige, veerkrachtige en inclusieve samenlevingen – Fair, Resilient & Inclusive Societies (oftewel: FRIS). De FRIS startte in 2022 als UvA’s tweede thematische onderwijsinnovatiebeurzenprogramma geïnitieerd door TLC-Centraal en het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. In de context van een oververhitte en snelle academische leer- en werkomgeving vormt de SIG FRIS een groeiende collectieve leerruimte waar gelijkgestemden de academische wereld als het ware ‘opfrissen’.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    SIG Impact Learning

    Impact Learning is een vorm van onderwijs waarbij studenten actief worden betrokken bij het aanpakken van echte problemen en het leveren van zinvolle bijdragen aan de samenleving. Impact Learning gaat verder dan het traditionele klaslokaal en moedigt studenten aan om in contact te komen met de samenleving, hun vaardigheden en kennis toe te passen om echte problemen op te lossen en uitdagingen om te zetten in oplossingen.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    Controverses in de klas

    27 maart 2025 – SIG SoTL en International Classroom

    Kies uit twee sessies die gericht zijn op nieuwe inzichten om controversiële of gevoelige onderwerpen in de klas te bespreken.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    Lunchseminar: De rol van culturele empathie in onderwijs en leren

    24 november – hoe culturele empathie kan bijdragen aan een inclusieve, internationale leeromgeving

    Lees meer
    Special Interest Groups

    SIG Educatief Gebruik van AI

    Deze SIG is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’-technologieën (GenAI) in het educatieve landschap.

    Lees meer
    Special Interest Groups

    Het vijfde FRIS-café: een groeiende gemeenschap

    Op donderdag 28 juni was het tijd voor alweer het vijfde FRIS-café. Deze zes-wekelijkse bijeenkomsten bieden de ontvangers van de Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS)-themabeurs de gelegenheid om samen te komen, ideeën te delen en inspiratie op te doen.

    Lees meer
    1 2

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum