Scripties begeleiden en beoordelen

Als begeleider van een student die een scriptie schrijft, heb je een bijzondere rol. In de begeleiding is het daarom van belang om de begeleidingsmomenten goed te organiseren en effectieve feedback te geven waar de student echt mee verder kan en ook aan de slag gaat. Om de feedback daadwerkelijk te benutten, zal de student ervan moeten uitgaan dat feedback bijdraagt aan leren, feedback moeten genereren, er betekenis aan toekennen en het verwerken. Feedback is dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid van student en begeleider (Winstone & Carless, 2020).

 

Toelichting

Deze cursus combineert praktische en theoretische tools en tips. Centraal in je feedback staat dus het leerproces van de student. Met je begeleiding op zowel inhoud als proces ondersteun je de student in het afronden van deze veeleisende opdracht waarin die veel kennis en kunde moet laten zien, aan hoge eisen moet voldoen, en veel zelfstandig moet werken.

Na afloop van de cursus ben je in staat om bewust gebruik te maken van de variabelen die een rol spelen bij feedback en die de meerwaarde ervan bepalen.

 

 

Leeruitkomsten

Na afloop van de workshop:

  • Bijdrage aan de mogelijkheden en behoeften van de docent als begeleider;
  • De student met diens (leer)behoeften in het oog te houden;
  • De eisen aan de scriptie als einddoel in het vizier houden;
  • Feedback laten aansluiten bij wat de student gedurende het leerproces nodig heeft om de scriptie succesvol af te ronden.

Handig om te weten

Doelgroep UvA-docenten
Voorkennis Geen specifieke voorkennis vereist.
Taal Nederlands
Opleider Eva Breedveld
Locatie Op campus / Verdere informatie volgt na inschrijving
Voorbereiding nvt.
Data
    De cursus vindt elk studiejaar eenmalig plaats

  • Dinsdag 6 januari 2026 (15:00-16.30u)
Georganiseerd door TLC-FGw
Contact

Aanmelden

 Aanmelden is niet vrijblijvend, we rekenen op jouw deelname.

Na aanmelden ontvang je een geautomatiseerde uitnodiging voor jouw Outlook-agenda. In geval van meerdere data ontvang je meerdere uitnodigingen (vergeet deze niet te accepteren). Indien de locatie op dat moment nog niet bekend is, volgt daarvoor later een update.

Een bewijs van deelname is op verzoek beschikbaar. Stuur daarvoor na de cursus een e-mail naar tlc-fgw@uva.nl.

Bronnen
  • Anderson, J. L. (1988). The supervisory process in speech-language pathology and audiology. College-Hill Press.
  • Kallenberg, T., van der Grijspaarde, G. L., ter Braak, A. & Baars, G. (2014, derde druk). Leren (en) doceren in het hoger onderwijs. Boom Lemma.
  • Hattie, J., & Yates, G. C. R. (2013). Visible Learning and the Science of How We Learn. Routledge.
  • Kirchner, P. Feedback verdwijnt nog te vaak in de boekentas | Blogcollectief Onderzoek Onderwijs, verkregen op 26/11/2024
  • de Kleijn, R. A. (2021). Supporting student and teacher feedback literacy: an instructional model for student feedback processes. Assessment & Evaluation in Higher Education.
  • Peschl M. F. (2007) Triple-loop learning as foundation for profound change, individual cultivation, and radical innovation: Construction processes beyond scientific and rational knowledge. Constructivist Foundations 2(2-3): 136–145. http://constructivist.info/2/2-3/136
  • Winstone, N., Carless, D (2019) Designing Effective Feedback Processes in Higher Education. A Learning-Focused Approach. Routledge.
  • Underwood, J.S., & Tregidgo, A.P. (2006). Improving Student Writing Through Effective Feedback: Best Practices and Recommendations. The Journal of Teaching Writing, 22, 73-98.