TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Welkom bij de TLC webinarserie: EduSnacks. In deze webinars delen (docent-)onderzoekers van Pedagogische en Onderwijswetenschappen bevindingen uit onderzoek rondom diverse didactische thema’s. De webinars zijn kort en kernachtig en slaan de brug tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Wil jij jouw onderwijs een evidence-informed boost geven? Haak online aan!
De nieuwe datum wordt binnenkort bekendgemaakt.
De webinars worden afwisselend in het Engels en Nederlands gehouden.
Toetsing is bedoeld om te laten zien of studenten de leerdoelen hebben behaald. Maar wat als de manier waarop we toetsen sommige studenten onbedoeld benadeelt, bijvoorbeeld vanwege hun sociaaleconomische of culturele achtergrond, taalvaardigheid of neurologische of fysieke verschillen?
In deze webinar leer je hoe toetsvormen onbedoeld barrières kunnen opwerpen, en wat jij als docent kunt doen om dat te voorkomen. We verkennen verschillende praktische strategieën die je eenvoudig en effectief kunt toepassen, zodat alle studenten de kans krijgen om te laten zien wat ze hebben geleerd.
![]() |
Hannah Kousbroek (zij/haar) is toetsdeskundige bij TLC-Centraal en TLC FGw. Ze is medevoorzitter van de Special Interest Group Toetsing en medeauteur van de TLC e-learning cursus en webpagina’s over toetsing. Vanuit haar ervaring als docent Engelse Taal en Cultuur verzorgt Hannah nu de BKO en coördineert ze de BKO+ track over toetsing (BKE). Haar huidige onderzoek richt zich op toetsing en generatieve AI, en op inclusieve onderwijs- en toetspraktijken. |
![]() |
|
Toetsing is bedoeld om te laten zien of studenten de leerdoelen hebben behaald. Maar wat als de manier waarop we toetsen sommige studenten onbedoeld benadeelt, bijvoorbeeld vanwege hun sociaaleconomische of culturele achtergrond, taalvaardigheid of neurologische of fysieke verschillen?
In deze webinar leer je hoe toetsvormen onbedoeld barrières kunnen opwerpen, en wat jij als docent kunt doen om dat te voorkomen. We verkennen verschillende praktische strategieën die je eenvoudig en effectief kunt toepassen, zodat alle studenten de kans krijgen om te laten zien wat ze hebben geleerd.
![]() |
Hannah Kousbroek (zij/haar) is toetsdeskundige bij TLC-Centraal en TLC FGw. Ze is medevoorzitter van de Special Interest Group Toetsing en medeauteur van de TLC e-learning cursus en webpagina’s over toetsing. Vanuit haar ervaring als docent Engelse Taal en Cultuur verzorgt Hannah nu de BKO en coördineert ze de BKO+ track over toetsing (BKE). Haar huidige onderzoek richt zich op toetsing en generatieve AI, en op inclusieve onderwijs- en toetspraktijken. |
In dit webinar staat het ontwerpen van boeiende en diepgaande leerervaringen centraal. Hoe breng je actieve deelname in balans met mogelijkheden voor reflectie in de klas? Welke strategieën kun je gebruiken om diepgaand leren en introspectie te bevorderen? Voortbouwend op de Cognitive Load-theorie en contemplatieve pedagogie zal Lela Mosemghvdlishvili Pedagogical Continuums introduceren, een praktisch raamwerk om docenten te helpen betekenisvolle en cognitief boeiende leerervaringen te ontwerpen.
Tijdens dit webinar:
De voertaal van de webinar is Engels.
![]() |
Dr. Lela Mosemghvlishvili (hen/zij) is een contemplatieve onderwijskundige die zich inzet voor het humaniseren van universitair onderwijs. Hen combineert holistische pedagogiek met technologische innovatie, waarbij die technologieën zoals GenAI inzet in combinatie met contemplatieve onderwijsmethoden (slow-paced, deep learning). Met 17 jaar ervaring in het onderwijzen en begeleiden van bachelorstudenten, is Lela houder van diverse onderwijsbeurzen. Momenteel voert hen een STQ-project uit binnen het PPLE-honours-programma, gericht op het balanceren van mensgericht leren en door GenAI ondersteunde leeractiviteiten. Sinds 2022 leidt die de Special Interest Group Educational Use of AI bij TLC-Centraal, waar die intrafacultaire verbindingen ondersteunt en kennisdeling stimuleert tussen docenten die experimenteren met GenAI in hun onderwijs |
Als docent streef je ernaar om studenten niet alleen voor te bereiden op hun toekomstige beroepsrollen, maar ook op hun plaats in de maatschappij. Stel je voor dat een van je studenten een Nobelprijs wint—welke bijdrage heb jij als docent geleverd aan dat succes? In deze EduSnack editie verkennen we deze vraag door in te zoomen op de ‘agency’ van de student. Wat is dit precies, en hoe kun je als docent een omgeving creëren waarin studenten actief verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces? We vertalen theorie naar concrete, succesvolle voorbeelden van de afgelopen jaren, zoals probleemgestuurd leren.
Deze editie is in het Engels.
![]() |
Nicolette van Halem is universitair docent Onderwijswetenschappen. Ze voert onderzoek uit naar onderwijsinnovatie en leven lang leren, met de nadruk op hoe de student agency van studenten kan worden vergroot in relatie tot onderwijsvernieuwing, leiderschap en professionele relaties binnen (onderwijs)organisaties. |
Lage studentmotivatie is iets waar veel docenten mee te maken krijgen. Studenten lezen de stof niet, doen niet mee aan interacties tijdens colleges, of liften mee in groepjes met studenten die wél gemotiveerd zijn . In deze webinar bespreken we aan de hand van zelfdeterminatie theorie wat docenten kunnen doen om bovenstaande motivatieproblemen zo veel mogelijk te voorkomen. De theorie wordt vertaald naar concrete praktijkvoorbeelden die de afgelopen jaren succesvol zijn toegepast, zoals een cursusontwerp dat aansluit bij studenten.
![]() |
Joost Jansen in de Wal is universitair docent Onderwijswetenschappen. Hij doet onderzoek naar leermotivatie van verschillende typen lerenden (leerlingen, studenten, leraren en andere werknemers). Principes uit de motivatietheorieën die hij gebruikt in zijn onderzoek past hij toe in zijn eigen onderwijs.
|

