Track – Toetsing (BKE)

Verbeteren van toetskwaliteit in zeven fasen

In dit traject leer je hoe je toetskwaliteit kunt verbeteren door de zeven fasen van de toetscyclus te volgen. Samen met collega-docenten en toetsdeskundigen van TLC reflecteer je op de opzet en kwaliteit van de toetsing van jouw vak, en op jouw rol en competentie in de verschillende fasen van de toetscyclus. Als groep werk je samen aan een gezamenlijk toetsgerelateerd project en werk je tijdens en na de track als leernetwerk (voor collega’s) over het thema toetsing.

Aan het eind van dit traject begrijp je hoe de kwaliteit van toetsing wordt bepaald, binnen de regels en het beleid van de UvA. Ook verzamel je concrete en toepasbare verbetervoorstellen voor de toetsing van jouw eigen vak.

Toelichting track

Het traject bestaat uit vijf interactieve workshops onder leiding van toetsdeskundigen van TLC, zelfstudie (literatuur en opdrachten) en werkplekleren, waarin je het relevante beleid en de context in jouw eigen opleiding of faculteit onderzoekt, werkt aan jouw eigen toetsing en collega-docenten raadpleegt voor input en feedback.

Aan het einde van het traject presenteer je jouw voorstellen ter verbetering van de toetsing van jouw vak, passend binnen de kaders en gerelateerd aan de 7 fasen van de toetscyclus.

Aan de hand van de zeven fasen van de toetscyclus onderzoek je vragen als:

  • Wat is de beste manier om leerresultaten te beoordelen – welke andere formats zijn beschikbaar naast traditionele examens en papers?
  • Hoe past jouw toetsontwerp binnen het beleid en de regelgeving van jouw opleiding en/of faculteit?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw toetsing betrekking heeft op wat studenten leren binnen jouw vak?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat teambeoordelingen consistent en efficiënt zijn?
  • Hoe analyseer je examenresultaten en hoe kun je deze informatie gebruiken om de kwaliteit van de toetsing te verbeteren, zowel op korte als op lange termijn?

Goed om te weten

Doelgroep UvA-docenten met BKO, betrokken bij de toetscyclus en/of verantwoordelijk voor beoordelingskwaliteit (bijv. examinatoren, vakcoördinatoren, lid examencommissie, beoordelingscommissie). Docenten hebben toestemming nodig van de leidinggevende/onderwijsdirecteur (zie ook ‘Kosten’).
Ttijdsinvestering 80 uur (bijeenkomsten, voorbereiding en werkplekleren)
Taal Nederlands. Engels is een optie, informeer ons hier ruim van tevoren over.
Deelnemers Minimaal 4, maximaal 12 deelnemers
Data
  • Kennismakingsbijeenkomst (14:00 – 16:00): 17 september 2024
  • Sessies (13:30 – 16:30): 24 september 2024, 19 november 2024, 14 januari 2025, 4 maart 2025, 15 april 2025
  • Eindpresentaties (10:00 – 16:00): 13 & 20 mei 2025
Kosten €1425, te betalen door de faculteit. Docenten hebben expliciete toestemming van hun leidinggevende/ onderwijsdirecteur nodig om deel te nemen.
Addendum Na het succesvol afronden van deze track ontvang je een UvA-addendum bij jouw BKO-certificaat.

 

Aanmelden

Voor medewerkers met een @UvA.nl-mailadres:
Meld je hier aan

Voor medewerkers van ACTA en FdG (AMC): stuur een mail naar tlc@uva.nl

Meer informatie

Wat heb je aan dit traject?

Aan het einde van dit traject ben je in staat om

  • de zeven stadia van de toetscyclus te volgen om de toetskwaliteit te verbeteren;
  • keuzes met betrekking tot toetsingsontwerp in te bedden binnen de relevante organisatie- en beleidskaders en literatuur over toetskwaliteit;
  • jouw eigen toetsing te evalueren en verbeterpunten voorstellen, selecteren en implementeren;
  • kritisch te reflecteren op dit proces en op jouw eigen rol en professionele ontwikkeling;
  • samen te werken met collega-docenten om complexe problemen met betrekking tot beoordeling op te lossen.

Impressie van de toetscyclus

Lees hier meer over de toetscyclus

Opdrachten en assessment

Om de track succesvol af te sluiten, moeten deelnemers aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Alle opdrachten uit het dossier zijn voldaan;
  • Er is een bijdrage geleverd aan het gezamenlijk project;
  • De eindpresentatie is met een voldoende beoordeeld.

Tijdens de eindpresentatie presenteer je jouw gekozen toets met drie verbetervoorstellen voor jouw eigen toetsing, gebaseerd op drie verschillende fasen van de toetscyclus en mede onderbouwd door jouw analyse van de toets.

De eindpresentatie wordt beoordeeld door zowel een interne als een externe assessor.

Meer weten?