TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De TLC Didactische vernieuwingsbeurs ondersteunt je bij het vinden van vernieuwende oplossingen voor jouw didactische uitdagingen. Deze oplossingen kunnen een bijdrage leveren aan gedragsverandering, betrokkenheid en kennisoverdracht in het onderwijs. Op deze pagina lees je meer over lopende en al afgeronde projecten van de beurshouders. De TLC Didactische Vernieuwingsbeurs wisselt jaarlijks van thema. Het thema van dit academisch jaar (2024-2025) is Student Engaged Learning.
Dit project introduceert Escape Room-sessies voor het vak Business Operations Processes om de betrokkenheid van studenten en teamwerk tijdens seminars te vergroten. De innovatieve aanpak gaat verder dan traditionele oefeningen en creëert een dynamische, snelle leeromgeving. De Escape Room-seminars zijn bedoeld om de algemene ervaring van studenten te verbeteren, kritisch denken te stimuleren en studenten voor te bereiden op toekomstige uitdagingen in het bedrijfsleven.
Om de uitdagingen in het vak Living Information – Media Studies aan te kaarten, beoogt dit project een revolutie teweeg te brengen in het examenprotocol. Met een focus op grootschalige betrokkenheid en de integratie van gamification-elementen, is het doel om een inspirerende, leuke en constructieve summatieve beoordelingsaanpak te creëren. Door de grenzen van traditionele tentamenmethoden te verleggen, wil deze innovatie niet alleen ten goede komen aan het vak zelf, maar ook als model dienen voor het verbeteren van toetsing in andere grote UvA-colleges.
Dit project introduceert een ‘Escape the Classroom’-spel om het leren van Zweeds Literatuur en ‘Van Yggdrasil tot urban slang’ te verbeteren. Door samenwerking, kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden te bevorderen, wil het spel een samenhangend begrip van de cursusinhoud creëren. Het adaptieve formaat kan worden aangepast voor bredere toepassing binnen en buiten de Faculteit der Geesteswetenschappen en biedt een interactieve en plezierige educatieve ervaring.
Dit project beoogt een revolutie teweeg te brengen in het onderwijs van kwalitatieve data-analyse in de Research Master Social Sciences door elementen van gamification te introduceren. De huidige uitdaging heeft te maken met het wisselende enthousiasme van studenten voor coderen en de kloof tussen theoretische kennis en praktische toepassing. Door bestaande bordspellen en rollenspellen te modificeren, probeert het project coderen aantrekkelijker en intellectueel stimulerend te maken. De voorgestelde spellen zullen studenten door analytisch specifieke thema’s leiden en teamwerk en gestructureerde samenwerking bevorderen. Het gewenste resultaat is een beter begrip van data-analyse, verhoogde motivatie en constructieve groepsdynamiek tijdens coderingssessies. Het project is niet alleen bedoeld voor het huidige vak, maar biedt ook potentiële toepassingen voor kwalitatieve onderzoeksvakken aan de hele Universiteit van Amsterdam.
Dit project heeft als doel een verbeterde Python-cursus te ontwikkelen voor derdejaars BA-studenten Psychologie. Het huidige probleem is dat studenten sterk afhankelijk zijn van ChatGPT om opdrachten tijdens de cursus op te lossen, wat hun vermogen om Python competent en autonoom te leren belemmert. De voorgestelde oplossing bestaat uit het veranderen van de aard van de opdrachten, waarbij de nadruk ligt op conceptueel begrip en het debuggen van bestaande code. Deze verschuiving in focus is gericht op het ontwikkelen van vaardigheden die minder toegankelijk zijn voor AI, waardoor studenten beter voorbereid zijn op het schrijven van hun scripts met AI-hulp.
Dit project stelt een unieke aanpak voor om het begrip van studenten van mondiale veiligheidskwesties te vergroten binnen het programma Politics, Psychology, Law, and Economics (PPLE) van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Het Integrative Seminar on Security, typisch gericht op theorie, zal actief leren integreren door studenten een crisissimulatie te laten ontwerpen en uitvoeren. De simulatie zal studenten aanmoedigen om zich te verdiepen in diplomatieke, militaire en ethische aspecten van internationale conflicten. Door actief deel te nemen aan de creatie en uitvoering van een crisisscenario zullen studenten een beter inzicht krijgen in de complexiteit van wereldwijde conflicten. Het project wil de kloof overbruggen tussen theoretische kennis en toepassing in de echte wereld, zodat studenten waardevolle ervaring opdoen in crisismanagement en internationale betrekkingen.
Dit project is gericht op de uitdagingen in de traditionele onderwijsaanpak van Strafrecht (Criminal Sanctions Law) binnen de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. De huidige methode mist praktische betrokkenheid, waardoor het voor studenten moeilijk is om ethische dilemma’s en de werkelijke impact van juridische beslissingen te begrijpen. Het voorstel suggereert de ontwikkeling van een online, interactieve serious game die studenten onderdompelt in realistische scenario’s, waarbij ze beslissingen moeten nemen vanuit het perspectief van verschillende juridische rollen (aanklager, verdediger en/of rechter). Door gebruik te maken van moderne technologieën zoals interactieve en adaptieve video’s, quizzen en online opdrachten, wordt de serious game geïntegreerd met fysieke sessies om een boeiende en praktische leerervaring te creëren. Het project wil de motivatie, het actief leren en het ethisch bewustzijn van studenten vergroten door een veilige omgeving te bieden voor ervaringsleren.
Dit project is gericht op het verbeteren van de ervaringsgerichte leerervaring in de MA Staats- en bestuursrecht module, in het bijzonder het “Migratiespel”. Hoewel het spel waardevolle elementen introduceert, moet het worden verfijnd om het af te stemmen op de Nederlandse context en tegemoet te komen aan de unieke behoeften van de Nederlandse studentenpopulatie. De beurs zal de aanpassing van de inhoud faciliteren, door het nationale migratierecht en specifieke actoren uit de Nederlandse juridische praktijk erin op te nemen. Daarnaast zal educatieve ondersteuning worden geboden om het spel te optimaliseren voor diverse studenten, zodat een boeiende en relevante inleiding in het migratierecht wordt gegarandeerd.
Dit project van de faculteit der Geneeskunde pakt het tekort aan lifestyle-onderwijs binnen de bacheloropleiding Geneeskunde aan. Door het integreren van gamification via uitdagingen zoals de Supermarktsafari en de Eiffeltorenuitdaging, wil het initiatief verder gaan dan theoretische kennis. Het project streeft ernaar om toekomstige professionals in de gezondheidszorg te voorzien van praktische vaardigheden om actieve veranderingen in levensstijl te bevorderen, waardoor de algehele ervaring van gezondheidsonderwijs wordt verbeterd.




Een van onze beurshouders richtte zich op het verbeteren van behandelvaardigheden door podcasts te gebruik. In hun klinische cursussen vonden zij het belangrijk studenten vertrouwd te maken met ‘echte’ gevallen van cliënten om hen voor te bereiden op hun toekomstige werk. Tot nu toe werd dit voornamelijk gedaan door middel van papieren casussen die door de docent werden verzonnen. Studenten gaven echter aan dat ze het moeilijk vinden om zich echt in te leven in dergelijke casussen. Daarom wilden we dat studenten leren over de behandelervaringen van echte cliënten, terwijl ze luisteren naar podcasts. We nemen de ervaringen van cliënten op in verschillende fasen van de behandeling, waaronder: de eerste ontmoeting met de therapeut, de behandeling zelf, de relatie met de therapeut en het einde van de behandeling? De doelen zijn onder andere: het verbeteren van de luistervaardigheden van de studenten, het vergroten van hun niveau van empathie en compassie en het reflecteren op het effect van deze ervaringen op henzelf.

