Met FeedbackFruits Skill Feedback kun jij als docent feedback op de vaardigheden van studenten geven die zij in een bepaalde situatie hebben gedemonstreerd. Je kunt hierbij denken aan feedback op de bijdragen in een werkgroep of een presentatie die zij eerder hebben gegeven.  

Met deze tool kan ik als docent:

  • digitale feedback op gedemonstreerde vaardigheden geven tijdens bijvoorbeeld opdrachten/presentaties/discussies, zonder inzending;  
  • studenten individueel of in groepsverband van feedback voorzien;  
  • commentaar hergebruiken en zo tijd besparen;  
  • gebruikmaken van een beoordelingsmatrix (rubric) of andere beoordelingscriteria; 
  • instellen op welk moment de feedback voor studenten zichtbaar wordt;  
  • studenten (verplicht) laten reflecteren op de ontvangen feedback. 

Bekijk een impressie van FeedbackFruits Skill Feedback

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Je maakt studenten bewust van hun bijdrage en skills.  
  • Je kunt studenten ondersteunen bij het verbeteren van hun skills/vaardigheden. 
  • Studenten maken op een laagdrempelige manier kennis met beoordelingscriteria.  
Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • Het is niet mogelijk om inzendingen te koppelen aan deze opdracht. Mocht je wel een inzending willen beoordelen, kijk dan naar Opdrachten in Canvas of FeedbackFruits Assigment Feedback.
  • Het is niet mogelijk om studenten elkaars vaardigheden te laten beoordelen in deze tool. Met deze tool kan alleen jij als docent feedback geven. Mocht je wel willen dat studenten elkaars vaardigheden beoordelen, kijk dan naar FeedbackFruits Group Member Evaluation.
  • De tool is niet geschikt voor het cijfermatig beoordelen van vaardigheden van een student. Becijfering is in deze tool gebaseerd op deelname: NAV/AVV of als percentage binnen het eindcijfer.
Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
  • Het geven van feedback is objectiever, doelgerichter en leerzamer wanneer je de studenten op basis van een beoordelingsmatrix (rubric) feedback geeft. Door deze criteria expliciet te maken ondersteunen zij de student bij het begrijpen van het commentaar1. Daarbij is het voor studenten dan zichtbaar wat zij moeten aanpassen/verbeteren om een bepaalde eindbeoordeling te ontvangen.  
  • Het maken van onderscheid tussen vaardigheden en eigenschappen kan prettig zijn. Geef je een student feedback op een vaardigheid die hij/zij kan ontwikkelen of een eigenschap? Wanneer laat een student bijvoorbeeld een betrokken houding tijdens een werkgroep zien? 

1Jönsson, A., & Panadero, E. (2017). The use and design of rubrics to support assessment for learning. In Scaling up assessment for learning in higher education (pp. 99-111). Springer, Singapore.