FeedbackFruits Group Member Evaluation structureert het proces waarbij studenten de vaardigheden en inhoudelijke bijdrage van zichzelf en/of medestudenten beoordelen.

Met deze tool kan ik als docent:

  • studenten eenvoudig en willekeurig aan degene(n) koppelen die zij moeten beoordelen. Dit kunnen een of meerdere individuele studenten zijn of een studentgroep; 
  • instellen dat studenten eerst hun eigen bijdrage en vaardigheden moeten beoordelen; 
  • beoordelingscriteria instellen waarop studenten elkaar moeten beoordelen; 
  • studenten elkaars bijdrage en inzet anoniem laten beoordelen.  

Bekijk een impressie van FeedbackFruits Group Member Evaluation

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Studenten leren om eerlijk en transparant met elkaar samen te werken. 
  • Je verkrijgt meer inzicht in het groepsproces en/of de individuele bijdrage van de studenten. Hiermee kun je de individuele beoordelingen aanpassen of bonussen toekennen.  
  • Je stimuleert studenten om kritisch naar eigen en andermans bijdragen te kijken. 
  • Voor studenten kan het veiliger voelen om online feedback te geven dan face to face. 
Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • De tool is niet geschikt voor het laten inzien van elkaars ingezonden werk. Het is namelijk niet mogelijk om een inzending te koppelen aan deze tool binnen FeedbackFruits. Mocht je toch willen werken met inzendingen, kijk dan naar FeedbackFruits Peer Review.
  • De tool creëert geen groepsomgeving voor bijvoorbeeld het delen van bestanden. Als je opzoek bent naar een dergelijke omgeving kun je kijken naar Microsoft Teams en Canvas Groepen.
  • Je kunt per opdracht in FeedbackFruits maar één deadline instellen. Stel dat er verschillende werkgroepen op andere dagen worden verzorgd, kun je toch maar een deadline toevoegen voor al deze werkgroepen. Wel kun je per werkgroep een aparte opdracht en bijbehorende deadline aanmaken.
Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
  • Om te starten met peer- en/of self-assessment is het van belang om eerst te besluiten wat de studenten zullen beoordelen: het eindresultaat (en evt. individuele bijdrage van de student daarin) of het groepsproces (en evt. de individuele rol van de student daarin).
  • Bedenk voordat je de tool inzet welke methode je voor de peer- en/of self-assessment wil gebruiken. Lees dit artikel voor meer informatie over de verschillende methoden.
  • Door een beoordelingsmatrix te gebruiken zullen studenten objectiever en effectiever beoordelen. Als studenten meer ervaring met peer-/ self-assessment hebben, kun je samen met hen criteria bepalen1.
  • Besteed aandacht aan het belang van eerlijke kritiek en train de studenten al tijdens het groepsproces in het geven van feedback. Bespreek het proces en het doel met de studenten: “We gaan van elkaar leren, je helpt elkaar vooral door eerlijk te zijn.” Halverwege het vak kun je de studenten elkaar formatief laten beoordelen. Dit geeft hen de kans om eigen gedrag bij te sturen voordat het invloed heeft op het cijfer.

1Tillema, H., Leenknecht, M., & Segers, M. (2011). Assessing assessment quality: Criteria for quality assurance in design of (peer) assessment for learning–A review of research studies. Studies in Educational Evaluation, 37(1), 25-34.