- Om te starten met peer- en/of self-assessment is het van belang om eerst te besluiten wat de studenten zullen beoordelen: het eindresultaat (en evt. individuele bijdrage van de student daarin) of het groepsproces (en evt. de individuele rol van de student daarin).
- Bedenk voordat je de tool inzet welke methode je voor de peer- en/of self-assessment wil gebruiken. Lees dit artikel voor meer informatie over de verschillende methoden.
- Door een beoordelingsmatrix te gebruiken zullen studenten objectiever en effectiever beoordelen. Als studenten meer ervaring met peer-/ self-assessment hebben, kun je samen met hen criteria bepalen1.
- Besteed aandacht aan het belang van eerlijke kritiek en train de studenten al tijdens het groepsproces in het geven van feedback. Bespreek het proces en het doel met de studenten: “We gaan van elkaar leren, je helpt elkaar vooral door eerlijk te zijn.” Halverwege het vak kun je de studenten elkaar formatief laten beoordelen. Dit geeft hen de kans om eigen gedrag bij te sturen voordat het invloed heeft op het cijfer.
1Tillema, H., Leenknecht, M., & Segers, M. (2011). Assessing assessment quality: Criteria for quality assurance in design of (peer) assessment for learning–A review of research studies. Studies in Educational Evaluation, 37(1), 25-34.