- Het geven van feedback is objectiever, doelgerichter en leerzamer wanneer je de studenten op basis van een beoordelingsmatrix (rubric) feedback geeft. Door deze criteria expliciet te maken, ondersteunen zij de student bij het begrijpen van het commentaar1. Daarbij wordt voor studenten duidelijk wat zij moeten aanpassen/verbeteren om een bepaalde eindbeoordeling te ontvangen.
- Enkele tips bij het geven van feedback:
- Door in je opmerkingen vragen te stellen in plaats van suggesties te doen, stimuleer je studenten zelf een oplossing te vinden wat effectiever is2.
- Geef niet alleen kritisch commentaar, positieve feedback is net zo effectief3.
- Een dialoog over de ontvangen feedback helpt studenten om het commentaar beter te begrijpen. Dit kun je stimuleren door studenten de ontvangen feedback met elkaar of met jou te laten bespreken4.
1Jönsson, A., & Panadero, E. (2017). The use and design of rubrics to support assessment for learning. In Scaling up assessment for learning in higher education (pp. 99-111). Springer, Singapore.
2Dekker, H., Schönrock-Adema, J., Snoek, J. W., van der Molen, T., & Cohen-Schotanus, J. (2013). Which characteristics of written feedback are perceived as stimulating students’ reflective competence: an exploratory study. BMC medical education, 13(1), 1-7.
3Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing effective feedback processes in higher education: A learning-focused approach. Routledge.
4Nicol, D. (2010). From monologue to dialogue: improving written feedback processes in mass higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(5), 501-517