FeedbackFruits Assignment Feedback stelt jou als docent in staat om werk van studenten van feedback te voorzien en hen te motiveren om te reflecteren op de ontvangen feedback.

Met deze tool kan ik als docent:

  • ingeleverd werk van feedback voorzien (audio, schriftelijk, video); 
  • studenten laten reflecteren op de door docent gegeven feedback; 
  • studenten elkaars werk en ontvangen feedback laten bekijken;  
  • gebruikmaken van een beoordelingsmatrix (rubric) of andere beoordelingscriteria; 
  • tijd besparen door commentaar te hergebruiken;  
  • een opdracht beoordelen met NAV/AVV of een percentage. 

Bekijk een impressie van FeedbackFruits

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Je kunt studenten laten reflecteren op de feedback die zij hebben ontvangen.  
  • Studenten maken op een laagdrempelige manier kennis met beoordelingscriteria. 
Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • Wanneer je summatief wilt beoordelen wordt aangeraden om Canvas Assignments/Opdrachten in combinatie met Speedgrader te gebruiken. De koppeling Speedgrader – Gradebook/Cijfers werkt beter dan de koppeling FeedbackFruits – Gradebook/Cijfers.
  • Je kunt geen plagiaatcontrole in deze tool gebruiken. In dit geval kun je beter kiezen voor Canvas Opdrachten en Ouriginal.
  • Je kunt per opdracht in FeedbackFruits maar één deadline instellen. Stel dat er verschillende werkgroepen op andere dagen worden verzorgd, kun je toch maar één deadline toevoegen voor al deze werkgroepen. Wel kun je per werkgroep een aparte opdracht en bijbehorende deadline aanmaken.
Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
  • Het geven van feedback is objectiever, doelgerichter en leerzamer wanneer je de studenten op basis van een beoordelingsmatrix (rubric) feedback geeft. Door deze criteria expliciet te maken, ondersteunen zij de student bij het begrijpen van het commentaar1. Daarbij wordt voor studenten duidelijk wat zij moeten aanpassen/verbeteren om een bepaalde eindbeoordeling te ontvangen.
  • Enkele tips bij het geven van feedback:
    • Door in je opmerkingen vragen te stellen in plaats van suggesties te doen, stimuleer je studenten zelf een oplossing te vinden wat effectiever is2.  
    • Geef niet alleen kritisch commentaar, positieve feedback is net zo effectief3.
    • Een dialoog over de ontvangen feedback helpt studenten om het commentaar beter te begrijpen. Dit kun je stimuleren door studenten de ontvangen feedback met elkaar of met jou te laten bespreken4. 

1Jönsson, A., & Panadero, E. (2017). The use and design of rubrics to support assessment for learning. In Scaling up assessment for learning in higher education (pp. 99-111). Springer, Singapore.

2Dekker, H., Schönrock-Adema, J., Snoek, J. W., van der Molen, T., & Cohen-Schotanus, J. (2013). Which characteristics of written feedback are perceived as stimulating students’ reflective competence: an exploratory study. BMC medical education, 13(1), 1-7.

3Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing effective feedback processes in higher education: A learning-focused approach. Routledge.

4Nicol, D. (2010). From monologue to dialogue: improving written feedback processes in mass higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(5), 501-517