- Wanneer je studenten vraagt elkaar feedback te geven is een veilig leerklimaat cruciaal1. Bespreek dit klimaat met de studenten: waar voelen zij zich prettig bij? Houd hierbij rekening met de culturele verschillen van je studenten. Een idee is het anonimiseren van de inzendingen of feedbackgevers.
- Constructief feedback geven is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen2. Hier hebben studenten dus expliciete instructie over nodig: hoe geef je een opmerking vorm, waar let je op bij het geven van feedback en op welke criteria geef je feedback?
- Je kunt studenten de beoordelingsmatrix (rubric) van de opdracht laten gebruiken om op basis hiervan feedback te geven. Zo verkrijgen de feedbackgevers én -ontvangers meer inzicht in de beoordelingscriteria van de opdracht.
1Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing effective feedback processes in higher education: A learning-focused approach. Routledge.
2Van Popta, E., Kral, M., Camp, G., Martens, R. L., & Simons, P. R. J. (2017). Exploring the value of peer feedback in online learning for the provider. Educational Research Review, 20, 24-34.