Canvas Peer Review is één van de functionaliteiten in Canvas. Deze tool stelt studenten in staat elkaars werk te bekijken en van feedback te voorzien.

Met deze tool kan ik als docent:

  • ingezonden werk en feedbackgever(s) anonimiseren; 
  • studenten vragen feedback te geven op het werk van andere studenten; 
  • een beoordelingsmatrix (rubric) of andere beoordelingscriteria uit Canvas gebruiken; 
  • peer review eenvoudig toepassen op groepsopdrachten; 
  • een snelle en eenvoudige opzet van de peer review-opdracht realiseren. 
Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Door kritisch naar andermans werk te kijken, leren studenten te reflecteren op hun eigen werk. Hierdoor krijgen studenten meer inzicht in de succescriteria. 
  • Studenten leren om constructief feedback te geven en ontvangen feedback te verwerken.  
  • Studenten werken actief met de beoordelingscriteria waar hun eigen werk ook mee beoordeeld wordt.  
  • Peerfeedback kan jou als docent tijd besparen, mits het proces van feedback geven en verwerken vooral in het begin voldoende wordt begeleid.
Waar is deze tool minder geschikt voor?  
  • De opzet van de tool kan als complex worden ervaren. De tool is niet geschikt voor het verbinden van cijfers aan de gegeven peerfeedback. Mocht je de kwaliteit van de peerfeedback toch willen beoordelen is het aan te raden om gebruik te maken van FeedbackFruits Peer Review.
  • Het is niet mogelijk om de tool automatisch feedback te laten genereren binnen een sectie/werkgroep, enkel voor Canvasgroepen. Hierdoor moet je als extra handeling handmatig groepen aanmaken die overeenkomen met de werkgroepen (of secties). In FeedbackFruits Peer Review kun je wel automatisch gebruikmaken van de werkgroepindeling.
Meer informatie?

Wil je meer informatie over peerfeedback en hoe je dit in je onderwijs opzet?

Bekijk en volg een e-learning van het TLC over peerfeedback via Canvas.

Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
  • Wanneer je studenten vraagt elkaar feedback te geven is een veilig leerklimaat cruciaal1. Bespreek dit klimaat met de studenten: waar voelen zij zich prettig bij? Houd hierbij rekening met de culturele verschillen van je studenten. Een idee is het anonimiseren van de inzendingen of feedbackgevers.
  • Constructief feedback geven is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen2. Hier hebben studenten dus expliciete instructie over nodig: hoe geef je een opmerking vorm, waar let je op bij het geven van feedback en op welke criteria geef je feedback? 
  • Je kunt studenten de beoordelingsmatrix (rubric) van de opdracht laten gebruiken om op basis hiervan feedback te geven. Zo verkrijgen de feedbackgevers én -ontvangers meer inzicht in de beoordelingscriteria van de opdracht.

1Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing effective feedback processes in higher education: A learning-focused approach. Routledge.

2Van Popta, E., Kral, M., Camp, G., Martens, R. L., & Simons, P. R. J. (2017). Exploring the value of peer feedback in online learning for the provider. Educational Research Review, 20, 24-34.