TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
We onderscheiden bij datagedreven leren drie vormen van leren:
Onderstaand voorbeeld uit de praktijk gaat over leren met data.
Lees hier meer over datagedreven leren
“Open MRS (Open Medical Record System) is een vrij te gebruiken elektronisch patiëntendossier (EPD). In de herziene master geneeskunde wordt het gebruikt tijdens de voorbereidende onderwijsweken van interne geneeskunde, de leerlijn ZorgInformatieTechnologie (ZorgIT) én op een terugkomdag van de huisartsgeneeskunde. Bij interne geneeskunde als simulatie van een klinische omgeving met verzamelen en evalueren van klinische informatie. Hierbij hoort het opstellen van een beleidsplan alsook documentering in het systeem. Op de terugkomdag helpt de inzet van Open MRS bij het leren over interprofessionele communicatie en in de leerlijn wordt het systeem in verschillende zelfstudieopdrachten toegepast. In de opleiding Medische Informatiekunde doen de studenten een project waar ze zelf aan OpenMRS gaan sleutelen en een klinische richtlijn vertalen naar een beslissingsondersteunende module in het systeem.”
“In zowel MI als in de master Geneeskunde is ons doel om de studenten op te leiden als de professional van de toekomst. In beide richtingen is het doel de studenten praktischer en realistischer voor te bereiden: bij de master Geneeskunde gebruik van de ‘voorkant’ van het systeem en bij de MI de ‘achterkant’. In de leerlijn ZorgIT leiden we artsen op om beter gebruik te maken van zorg-IT systemen, en ook een begrip te hebben van de verschillende doelen en toepassingen van een EPD binnen een zorginstelling.”
“Door gebruik te maken van Open MRS in het onderwijs, leren studenten de F.A.I.R. (Findable, Accessible, Interoperable and Reusable) principes. Ondanks feit dat zowel GEN- als MI-studenten met OpenMRS werken, zijn de gegevens waarmee ze werken helemaal verschillend. Maar kunnen we wel op een gecontroleerde manier over de verschillende aspecten in de zorg leren.”
“Idealiter zouden we wensen dat elke student praktische ervaring heeft met beheren (MI) als gebruik (GEN) van EPD’s en andere zorgapplicaties. Een realistisch beeld hebben van zowel de mogelijkheden als de beperkingen van technologie is een eerste stap in de goede richting van leveren van betere zorg.”

