Video-essays bij Cultural History of the Ancient World III

In het kort

In dit project is gebruik gemaakt van video-essays, als nieuwe toetsvorm binnen het curriculum. Hierbij werd van studenten verwacht dat ze complexe materie op toegankelijke wijze aan een breed publiek presenteerden en tegelijkertijd kritisch reflecteerden op de rol van de klassieken in onze cultuur.

Hoe zorg je voor meer variatie in toetsvormen binnen het curriculum? En hoe zorg je dat dit ook de motivatie van studenten bevorderd?

Over dit project

Docenten – Martijn Icks
– David Rijser
Afdeling ACASA
Opleiding BA Oudheidwetenschappen
Cursus Cultural History of the Ancient World III
Datum Maart 2019 – Juni 2019
Werkvorm Video-essays

Vorig jaar zijn we van start gegaan met het vak Cultural History of the Ancient World 3, waarin de doorwerking van de antieke cultuur in de westerse geschiedenis centraal staat. Veel aandacht gaat uit naar architectuur en beeldende kunst die in het Amsterdamse straatbeeld of in culturele instituties zoals het Rijksmuseum en het Paleis op de Dam zichtbaar is. Als docenten vinden we het belangrijk dat onze studenten leren hoe zij vanuit hun oudheidwetenschappelijke expertise kritisch kunnen reflecteren op de rol van de klassieken in onze cultuur en op basis daarvan een bijdrage kunnen leveren aan maatschappelijke debatten. Daarvoor is het belangrijk dat zij in staat zijn complexe materie op een toegankelijke wijze aan een breed publiek te presenteren. In het curriculum Oudheidwetenschappen vindt veel toetsing in schriftelijke vorm plaats. Meer variatie in toetsvormen maakt het curriculum aantrekkelijker en werkt motiverend op de studenten. Bij dit project is daarom gebruik gemaakt van:

• Video Essays: zo stimuleren we dat ze hun informatie niet alleen uit boeken en van websites halen, maar de plaatsen en werken ook daadwerkelijk gaan zien en met eigen ogen bestuderen en de resultaten toegankelijk maken voor een breder publiek.

Resultaten

Een student-assistent met verstand van video in de vorm van vloggen heeft twee sessies gegeven aan de studenten over het opnemen van vlogs en over editing. Aan het eind van het proces is hij nog eens langsgekomen om te ‘troubleshooten’. Het werkte goed om de student-assistent te vragen, om de studenten een beter beeld te geven wat het inhoudt om een video-essay te maken. Het maken van een video-essay werkte heel enthousiasmerend voor de studenten, ze konden kun creativiteit kwijt en hebben veel werk verricht.

Meer informatie

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Martijn Icks en David Rijser:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.