Terugkijken: ‘Hot moments’-kennisdelingsessie

In tijden van conflicten over de hele wereld en een toenemende mate van polarisatie in de samenleving, krijgen UvA-docenten vaker te maken met ‘Hot moments’ in het klaslokaal. Dit zijn ongemakkelijke, dan wel onveilige situaties waarbij de opvatting van de ene botst met de integriteit van een ander. Dit kan voorkomen tijdens discussies over gevoelige onderwerpen, maar ook als gevolg van de klasdynamiek. Hot moments hebben de potentie om een les te ontsporen en te leiden tot kwetsing bij de betrokkenen. Tegelijkertijd kan een Hot moment ook een verrijkend leermoment zijn. Daarom organiseerden het Teaching & Learning Centre (TLC-Centraal) en het Central Diversity Office (CDO) samen een kennisdelingsessie voor docenten. In deze sessie werden verschillende tips en handvatten aangeboden om van hot moments verrijkende leerervaringen te maken. Op deze artikelpagina lees je een verslag van de sessie, vind je de belangrijkste tips en handvatten en kan je de opname van de sessie terugkijken.

Direct hieronder volgt een geschreven verslag van de kennisdelingsessie. Wil je de gemaakte opname van de sessie terugkijken? Of wil je direct de belangrijkste tips lezen? Kijk dan onder ‘Tips & tools’.

Terugblik op de Hot moments-kennisdelingsessie

In SPUI25 hebben UvA-medewerkers met verschillende functies vanuit meerdere faculteiten zich verzameld voor de kennisdelingssessie. Ook online zijn geïnteresseerden aangehaakt die er niet fysiek bij kunnen zijn. De sessie is namelijk op korte termijn georganiseerd en om de belangstelling te kunnen faciliteren, wordt de sessie hybride aangeboden. De belangstelling voor de sessie onderstreept meteen ook wel het belang van het thema ‘Hot moments’.

Hot moments vinden plaats wanneer de gevoelens van mensen zo hoog oplopen dat het lesgeven en leren worden bedreigd (Warren 2006). Dit kan op 3 verschillende niveaus gebeuren en soms vinden Hot moments op verschillende niveaus tegelijkertijd plaats (Ramdas et al., 2019). 

  • The within: de individuele dynamiek 
  • The in-between: de interactionele dynamiek 
  • The surround: de contextuele aspecten.

Het opstellen van basisregels voor het voeren van discussies

Het is dus geen nieuw begrip, maar docenten en andere medewerkers worden in toenemende mate geconfronteerd met Hot moments.  En toch ontbreken vaak nog de handvatten om hier adequaat mee om te gaan. Sprekers Erjo Beitler (TLC-Centraal) en Machiel Keestra (CDO) willen de aanwezigen tijdens deze kennisdelingsessie van deze handvatten voorzien om in te spelen op deze spannende momenten. Erjo erkent dat het lastige situaties oplevert voor docenten: “We hebben Hot moments inmiddels duidelijk geïdentificeerd als een belangrijk onderwerp. Zeker de ontwikkeling van het conflict tussen Israël en Hamas blijkt vaak dit soort momenten te creeren. Er komen een hoop emoties bij kijken en iedereen reageert hier weer anders op. Sommigen willen er graag over praten en anderen juist niet. Het doel van de sessie is om jullie houvast te bieden bij het begeleiden van verhitte discussies. Zo kunnen jullie andere collega’s hier ook in kunnen ondersteunen.” 

“We willen iedereen de gelegenheid geven om wat te zeggen en vragen om zorgvuldig naar elkaar te luisteren” 

Maar voordat de sessie echt van start gaat, benadrukken Erjo en Machiel dat een open- en respectvolle sfeer ook bij deze sessie van essentieel belang is. “Het gaat vaak over gevoelige onderwerpen en we willen iedereen de gelegenheid geven om wat te zeggen en vragen om zorgvuldig naar elkaar te luisteren”, vertelt Erjo.  De stoelen voorin de zaal zijn ook in een kring geplaatst om een ‘inner circle’ te creëren. Binnen de cirkel kan iedereen elkaar aankijken en echt met elkaar in gesprek gaan. Ook stelt Erjo een aantal basisregels vast: “Voordat een discussie kan plaatsvinden, is het belangrijk dat iedereen weet waar ze aan toe zijn. En dat iedereen begrijpt wat wel en niet acceptabel is binnen een discussie. Dit geldt voor vandaag, maar pas deze basisregels ook vooral toe tijdens je lessen.” 

Je kunt de basisregels terugvinden onder ‘Tips&Tools’.

Institutionele context rondom Hot moments binnen de UvA

Na de introductie voorziet Machiel de aanwezigen van de institutionele context rondom Hot moments. Het is voor docenten en medewerkers van belang om te weten welke handvatten de UvA als instituut biedt en hoe dit intern is geregeld. “De UvA heeft inmiddels een speciale pagina voor crisisondersteuning. De crisispagina is binnen de UvA is de primaire bron voor antwoorden en ondersteuning”, vertelt Machiel. Daaraan voegt hij toe: “Na de inval in Oekraïne was het iets makkelijker om te duiden wat studenten nodig hebben en waar ze om vragen. Bij het conflict in Gaza is dit vaak lastiger, we merken dat bij dit huidige conflict studenten en medewerkers ook vragen dat de universiteit een positie inneemt.” 

“Die academische vrijheid van docenten binnen het klaslokaal berust op wetenschappelijk verkregen inzichten en grondig onderbouwde argumenten.” 

Machiel gaat verder: “Om onze omgang als academische gemeenschap met dit soort gebeurtenissen enigszins te reguleren, vind je op de crisispagina ook informatie over academische vrijheid. Dit is ook een belangrijk aspect bij het behandelen van Hot moments.  We willen als UvA een neutrale opstelling aannemen om de academische vrijheid van individuele docenten – en studenten – zo min mogelijk in te perken.” “De academische vrijheid van docenten geldt met name voor de expertise binnen het eigen vakgebied”, gaat Machiel verder. “Die academische vrijheid van docenten binnen het klaslokaal berust op wetenschappelijk verkregen inzichten en grondig onderbouwde argumenten. Daarnaast hebben ook een gedragscode waar we ons binnen de UvA aan moeten houden. We willen natuurlijk dat de campus voor iedereen ten allen tijden een veilige plek is. Daarom is het niet de bedoeling dat manifestaties en demonstraties plaatsvinden binnen onze gebouwen, maar buiten in de publieke ruimte: anders komt juist die academische vrijheid weer in het gedrang. Dat gaat verder dan het gedrag van docenten en heeft weer invloed op de universiteit als geheel. Zo is het soms beter om tijdens demonstraties geen actie te ondernemen om escalaties te voorkomen. Daarbij hoort bij een academische uitwisseling ook aandacht voor meerdere perspectieven – in dit geval zou er dus ruimte moeten zijn voor bijdragen vanuit zowel een Pro-Palestiijns als een Pro-Israëlisch perspectief.” 

Vind meer over academische vrijheid en de faciliteiten binnen de UvA in de slides van de Powerpointpresentatie onder ‘Tips&Tools’.

Persoonlijke ervaringen en tips van Erjo tijdens het omgaan met Hot moments

Naast de bredere institutionele context, zijn bij beladen onderwerpen natuurlijk vooral de menselijke kanten en persoonlijke ervaringen van essentieel belang. Erjo en Machiel nemen dan ook de tijd om hun eigen ervaringen en inzichten te delen met de aanwezigen. “Ik vond het moeilijk om met Hot moments om te gaan”, vertelt Erjo. “Soms bevroor ik volledig en wist ik niet wat ik moest zeggen. Anderen reageren juist weer heel fel wanneer ze het ergens niet mee eens zijn of wanneer ze een gevoel van onrecht hebben.” 

“We willen toewerken naar een veilige leeromgeving met discomfort.”

Erjo benadrukt dat het ook niet erg is om fouten te maken: “Het is goed om te experimenteren en om soms fouten te maken. Het is onmogelijk om je altijd op je gemak te voelen. We willen toewerken naar een veilige leeromgeving met discomfort. Hiervoor is het belangrijk dat je met studenten samen regels opstelt van tevoren. Dit is ook niet altijd makkelijk, maar je moet weten dat je elkaar kan vertrouwen voor je een gevoelig onderwerp behandelt.” “Vraag je af wat je wilt bereiken met een discussie. Voor veel mensen is de eerste associatie een TV-debat waar sprekers elkaar proberen te overtuigen, dan is het belangrijk om goed je mening te kunnen formuleren.  Terwijl het in de klas juist waardevol kan zijn om op zoek te gaan naar overeenkomsten en een dialoog te voeren. Dan is het veel belangrijker om goed te luisteren. Wees expliciet naar je studenten over de doelen van de discussie en over hoe die doelen bereikt kunnen worden.  

“Wees echt niet bang om te falen.” 

Ten slotte, legt Erjo uit dat we onze verschillen moeten erkennen en dat we meerdere communicatievormen kunnen gebruiken: “Er bestaan heel veel ongelijkheden tussen mensen en het is goed om deze te herkennen. Leer ook jezelf goed kennen en probeer te begrijpen hoe je overkomt op je studenten. Gebruik verschillende manieren om je uit te drukken en te communiceren met studenten. Uiteindelijk is het belangrijk dat perspectieven erkend worden, daarna kan je er op ingaan. Probeer altijd een dialoog te faciliteren en wees écht niet bang om te falen. Als de gemoederen echt te hoog oplopen of als er te weinig tijd is, kan je een dialoog altijd uitstellen. Kom er dan op een ander moment op terug, dit geeft iedereen ook de tijd om te reflecteren.”   

Je kunt alle tips van Erjo terugvinden onder ‘Tips&Tools’.

Persoonlijke ervaringen en tips van Machiel tijdens het omgaan met Hot moments

Wanneer Machiel zijn persoonlijke ervaringen deelt, onderstreept hij ook hoe belangrijk het is om de lastige onderwerpen te erkennen en te bespreken. “Als dergelijke onderwerpen niet besproken worden in het klaslokaal, voelen mensen zich genegeerd en buitengesloten. Dit werkt enorm demotiverend en zelfs deprimerend. Een dialoog is dus echt belangrijk, maar waar we voor moeten oppassen is dat mensen gedwongen worden om positie te kiezen binnen conflicten. Dit kan weer tot polarisatie leiden en dat is absoluut niet wenselijk.” “Het is dus opnieuw belangrijk dat je écht luistert naar mensen. Vraag ze niet om stelling in te nemen, maar vraag naar persoonlijke ervaringen en -emoties. De uitwisseling en erkenning van de persoonlijke en emotionele worsteling is goed mogelijk zonder in politieke of historische discussies te vervallen”, vult Machiel aan. 

“Probeer een ‘brave space’ te creëren.” 

Machiel bespreekt nog meer mogelijkheden om de juiste dialoog te faciliteren en om de juiste ‘space’ te creëren: “Je wil geen stiltecultuur waarbij mensen zich niet uitspreken, omdat ze bang zijn dat ze iemand anders beledigen. Probeer daarom een ‘brave space’ te creëren, waarbinnen iedereen juist wordt aangemoedigd om zich uit te spreken. Maar, iedereen moet zich uitspreken met respect en empathie. Binnen deze ‘brave space’ kunnen mensen met verschillende perspectieven juist met elkaar in gesprek. Soms hebben zij hele uiteenlopende ervaringen en dat is ook waardevol. Maar, vaak komen uit de verschillende perspectieven juist vergelijkbare emoties voort.”

“We hebben vaak als feedback gekregen, ook van studenten, dat men nog nooit zo’n aandachtig en vertrouwelijk gesprek gehad hadden met een onbekende gesprekspartner.” 

Ook geeft Machiel tastbare handvatten voor het bespreken van gevoelige onderwerpen op basis van de door hem mede-ontwikkelde Keti Koti Tafel: “Om een dialoog over Keti Koti (afschaffing van de slavernij en de nasleep ervan) te faciliteren hebben we van tevoren een dialoogstructuur gemaakt.  Een belangrijk onderdeel van deze structuur is dat iedereen de spreker uit laat praten en dat er vervolgens nog een extra minuut stilte wordt genomen om te reflecteren voordat er door de luisteraar wordt gereageerd. We hebben vaak als feedback gekregen, ook van studenten, dat men nog nooit zo’n aandachtig en vertrouwelijk gesprek gehad hadden met een onbekende gesprekspartner.”

“Kunst zelf kan natuurlijk ook controversieel zijn, maar in mijn ervaring is kunst heel waardevol bij het behandelen van Hot Moments.” 

Machiel sluit af met de kracht van kunst: “Beperk het behandelen van Hot moments niet tot de gebruikelijke academische onderwerpen en -bronnen. Het is ook niet altijd mogelijk om zelf alle kennis te hebben en alle perspectieven te belichten. Verschillende kunstvormen kunnen je hierbij helpen. Kunst zelf kan natuurlijk ook controversieel zijn, maar in mijn ervaring is kunst heel waardevol bij het behandelen van Hot moments. Literatuur of film bieden bijvoorbeeld een goede manier om een onderwerp te introduceren. Films uit verschillende delen van de wereld slagen er vaak goed in om die verschillende perspectieven te belichten en daarmee de dialoog te faciliteren die we willen.”  

Je kunt alle tips van Machiel terugvinden onder ‘Tips&Tools’.

Afsluiting met een open dialoog

De kennisdelingssessie eindigt met een open dialoog tussen de verschillende aanwezige docenten en andere UvA-medewerkers. Zij vertellen op hun beurt open over persoonlijke ervaringen met Hot moments. Dit zijn uiteenlopende ervaringen, maar de aanwezigen zijn het er over eens dat ze vaak niet wisten hoe ze in deze situaties moesten handelen en dat ze hier geen fijn gevoel aan over hebben gehouden. Daarmee onderstrepen ze het belang van de ‘take-aways’ die ze naar eigen zeggen aan deze sessie hebben overgehouden. “Vandaag was heel bekrachtigend voor mij en ik heb hier heel veel behulpzame inzichten aan overgehouden. In de tips die gegeven zijn, staan ook gewoon een paar ‘quick fixes’ die ik kan gebruiken en mee kan geven aan collega’s en studenten”, vertelt één van de aanwezigen. Een ander vult dit aan: “Ik ga echt voor pauzes zorgen, zodat iedereen tijd krijgt om te reflecteren op dingen. Het vertragen van discussies door studenten huiswerk te geven over het onderwerp en er op een later moment op terug te komen, vond ik een hele goede tip. Ik ga ook kijken welke kunstvormen geschikt zijn om te behandelen als huiswerk.”  

“Uiteindelijk kan je pas een veilige omgeving creëren als je jezelf ook veilig voelt.” 

Ten slotte, onderstrepen de aanwezigen het belang van duidelijke afspraken en een veilige omgeving. “Als je inderdaad gebruik maakt van de basisregels, kan je hier altijd op terugvallen als iemand uit de slof schiet en iets ongepast zegt. Hier kan je dan een leermoment van maken en duidelijk uitleggen waarom het ongepast is. Je kan ook anderen betrekken bij het uitleggen waarom iets ongepast is. Als jij voelt dat er iets in het klaslokaal gebeurt, dan voelen studenten dat namelijk al helemaal. En uiteindelijk kan je pas een veilige omgeving creëren als je jezelf ook veilig voelt.” 

Tips & tools

Basisregels voor dialoog en discussie
  • Het doel is om elkaar te begrijpen, niet om elkaar te overtuigen.
  • Respect each others’ identities, perspectives and boundaries
  • Respecteer elkaar identities, perspectieven en grenzen.
  • Wat in het lokaal wordt besproken, blijft in het lokaal.
  • Onderbreek elkaar niet.
  • Geen persoonlijke aanvallen
  • Vermijd generalisaties.
  • Ga uit van goede bedoelingen.
Tips voor het omgaan met Hot Moments
  • Stel samen met je studenten duidelijke regels voor interactie op.
  • Creeër mogelijkheden om elkaar te leren kennen en vertrouwen op te bouwen.
  • Definieer jouw doelen en verwachtingen bij discussies.
  • Stimuleer actief luistern.
  • Gebruik verschillende manieren om je zelf uit te drukken
  • Leer (subtiele) ongelijkheden herkennen.
  • Leer je zelf kennen en hoe je overkomt.
  • Gebruik de ‘Oops, ouch’-methode.
  • Kom op adem en doe rustig aan.
  • Stel jouw oordeel uit.
  • ‘Ga naar het balkon’, en creëer overzicht.
  • Geen reactie is ook een reactie.
  • Hot moments can be valuable learning opportunities
  • Probeer de subtekst van opmerkingen te lezen.
  • Haal de last van de kwestie bij de student weg.
  • Geef een schriftelijke opdracht.
  • Een dialoog ≠ discussie.
  • Doe een ‘check-out’.
Bekijk de videopname van het plenaire deel van de sessie

Bekijk de presentatie die werd gebruikt tijdens de sessie

Alle tips, handvatten en bronnen zijn terug te vinden in de presentatie.

Bekijk de PowerPoint slides (pdf)

 

Hot Moments-experts

Machiel Keestra

Machiel Keestra is universitair docent en is sinds februari 2022 ook Diversity Officer bij de UvA. Hierbij zet hij zich in voor gelijke rechten, inclusie en diversiteit binnen de universiteit.

E-mail Central Diversity Office (CDO)
Erjo Beitler

Erjo is didactisch adviseur en opleider bij TLC-Centraal. Hij geeft onder andere BKO-trainingen aan docenten en heeft vanuit zijn eigen onderwijspraktijk veel ervaring opgebouwd met Hot Moments.

Neem contact op met Erjo