TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Het begeleiden van onderzoeksprojecten van studenten is een complexe en genuanceerde taak. In deze Journal Club zullen we onderzoeken hoe de werkwijzen van scriptiebegeleiders en de dilemma’s waarmee zij worden geconfronteerd, de leerervaringen van studenten beïnvloeden. De studie van Vereijken et al. (2018) onderzoekt het concept van ‘teacher noticing’ en illustreert hoe begeleiders omgaan met de uitdagingen van het begeleiden van studenten tijdens hun onderzoeksreis. Het artikel biedt waardevolle inzichten in de pedagogische keuzes en dilemma’s die inherent zijn aan begeleiding, door de reflecties van begeleiders op hun interacties met studenten te analyseren.
Wil jij meedenken over de bevindingen van het onderzoek en de relevantie ervan voor zowel begeleidings- als onderwijspraktijken bespreken? Meld je dan aan voor de SoTL Journal Club op 2 december.
Het event wordt georganiseerd door SIG Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) in REC A2.13. De toegang is gratis en de voertaal Engels.
De SIG SoTL organiseert tweemaandelijks een Journal Club waar collega’s samenkomen om huidig werk op het gebied van Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) te verkennen, te bespreken en kritisch te benaderen. SoTL is een onderzoeksgebied waarin universitair docenten hun eigen onderwijspraktijken systematisch onderzoeken, met als doel deze te verbeteren en de verkregen inzichten te delen met de academische gemeenschap.
Ons doel is om ons begrip van onderwijs en leren te verdiepen, op de hoogte te blijven van nieuwe SoTL-discussies en een ondersteunende praktijkgemeenschap op te bouwen die verschillende disciplines omvat. Hoewel we vaak wetenschappelijke artikelen lezen, staan we ook open voor andere formats, zoals blogposts, podcasts of creatieve uitingen die bijdragen aan de SoTL-dialoog.
Elke sessie richt zich op één vooraf geselecteerd stuk, met een korte inleiding over de belangrijkste ideeën, gevolgd door een open discussie over de relevantie en mogelijke toepassingen ervan in onze eigen context.
| Event | SoTL Journal Club: Hoe ‘noticing’ van docenten diepgaand inzicht verschaft in de werkwijze van scriptiebegeleiders | |
| Datum & tijd | Dinsdag 2 december, 12.00 – 13.00 uur | |
| Locatie | REC A2.13 | |
| Taal | Engels | |
| Sprekers | René Glastra van Loon en Svenne Groeneweg | |
| Voorbereiding | Als je het artikel van tevoren doorneemt, zal de sessie het meest waardevol worden. |
Tijdens deze sessie gaan we aan de hand van het artikel “Novice supervisors’ practices and dilemmatics pace in supervision of student research projects” (Vereijken et al., 2018) aan de slag.
Samen gaan we
Dit belooft een levendige en boeiende discussie te worden, die nieuwe perspectieven op het begeleiden van onderzoeksprojecten van studenten zal openen!
Door mee te doen aan de SoTL Journal Club ga je
De SoTL Journal Club staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in onderwijs, of je nu een ervaren docent bent, net begint of werkzaam bent in een ondersteunende functie in het onderwijs. Er is geen voorkennis van SoTL, onderwijsonderzoek of andere empirisch onderbouwde benaderingen van lesgeven vereist of verwacht. Het enige wat nodig is, is nieuwsgierigheid en de bereidheid om samen na te denken over lesgeven en leren.
Voor deze sessie verwelkomen we vooral docenten die willen experimenteren met nieuwe manieren om studenten te betrekken bij het vormgeven van hun leerervaring. Als je geïnteresseerd bent in het aanbrengen van kleine maar betekenisvolle veranderingen in je onderwijs, dan is deze sessie iets voor jou!
De Journal Club wordt georganiseerd door René Glastra van Loon en Svenne Groeneweg, coördinatoren van de Special Interest Group SoTL.



