Special Interest Groups (SIG’s) zijn interfacultaire groepen van docenten die zich richten op een specifiek thema. De SIG Zelfregulerend Leren richt zich op het versterken van het vermogen van studenten en docenten om het leerproces bewust te plannen, te volgen en te evalueren. Dit is een cyclisch proces. Zelfregulatie betekent daarbij niet alleen individueel leren sturen, maar ook leren in samenwerking en met ondersteuning van anderen. Zo draagt de SIG bij aan het bevorderen van effectief en duurzaam leren, binnen opleidingen én daarbuiten.
Onze missie is het creëren van een bloeiende leergemeenschap die zich toelegt op het identificeren, delen en benutten van kennis en hulpmiddelen die de zelfregulatievaardigheden van zowel studenten als docenten aan de Universiteit van Amsterdam versterken.
Voor wie is deze SIG bedoeld?
In deze SIG brengen we collega’s van verschillende faculteiten en disciplines samen die affiniteit hebben met zelfregulerend leren. We delen kennis, ervaringen en ideeën, en verkennen samen concrete manieren om studenten nog beter te ondersteunen in hun leerproces.
Of je nu docent, beleidsmaker, onderwijskundige, coördinator, directeur of onderzoeker bent: jouw perspectief is waardevol!
Wil jij samen met anderen werken aan het vergroten van zelfregie en verantwoordelijkheid bij studenten? Ben je geïnteresseerd in het versterken van hun zelfregulatievaardigheden én die van docenten?
Dan nodigen we je van harte uit om deel te nemen aan de nieuwe Special Interest Group (SIG) Zelfregulerend leren!
Bekijk hier de factsheets over zelfregulerend leren en motivatie, gemaakt door Principal Educators Sander Corssmit en Lida van der Merwe, in samenwerking met het Teaching & Learning Centre van de Faculteit der Geneeskunde UvA.
Brigitte ten Brinkis senior docent Arbeids- en Organisatiepsychologie en leerlijncoördinator Zelfregulatie en Integriteit binnen de opleiding Psychologie van de UvA. Daarnaast is zeactief binnen het door NRO-gefinancierde onderzoeksconsortiumSELFLEX, waar ze onder meer podcasts heeft ontwikkeld over zelfregulerend leren in het hoger onderwijs. Binnen TLC-FMG heeft ze verschillende evenementen georganiseerd om kennisdeling en vernieuwing rond dit thema te stimuleren.
Sander Corssmit
Sander Corssmitis sinds meer dan 15 jaar huisarts en docent bij de afdeling Huisartsgeneeskunde van het Amsterdam UMC. Zowel in de spreekkamer alsook in de universiteit, o.a. als coördinator van het mentorprogramma van de master geneeskunde en PrincipalEducator Zelfregulerend Leren, houdt hij ervan mensen te helpen zich met zichzelf en elkaar te verbinden.