TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.
Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?
Bekijk hier de factsheets over zelfregulerend leren en motivatie, gemaakt door Principal Educators Sander Corssmit en Lida van der Merwe, in samenwerking met het Teaching & Learning Centre van de Faculteit der Geneeskunde UvA.
Factsheet Zelfregulerend Leren
Factsheet Motivatie en Zelfregulerend Leren
“Door de verbinding met de diverse groep aan Principal Educators leer je van elkaars expertise en van elkaars lastige momenten, raak je geïnspireerd door de onderwijspassie en de projecten van elkaar en breng je samen het onderwijs binnen (en buiten) het Amsterdam UMC naar een hoger niveau. Onderdeel uitmaken van deze Principal Educator-community is te gek!”
“In de rol van Principal Educator richt ik mij op het zelfregulerend leren. Zelfregulerend leren heeft effect op alle 3 de pijlers van intrinsieke motivatie (van de zelfdeterminatie theorie van Deci and Ryan, Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior, boek, vol 3, 1985/01/01). Zelfregulerend leren draagt bij aan het gevoel van autonomie, helpt richting te bepalen naar passende leertaken: het gevoel van competentie en zelfregulerend leren gaat beter in verbinding met anderen: het gevoel van verbondenheid.
Het leuke is dat zelfregulerend leren te leren is! Hiermee ontwikkelt de lerende metacognitieve vaardigheden (zoals zelfbeoordeling, zelfcontrole, doelen stellen, hulp vragen) die hem/haar helpen een gevoel van regie te ervaren over zijn/ haar (werkzame) leven. Zelfsturing is dan ook een belangrijke voorwaarde voor levenslang leren (Biggs and Tang, Teaching for quality learning at university, What the student does, 4th edition 2011 (pag.176)) en zoals Hattie betoogd (J.A.C. (2009a) Visible Learning: A Synthesis of 800+ Meta-analyses on Achievement. London: Routledge) is een student die controle heeft over zijn/ haar leerproces een van de twee pijlers van goed onderwijs.”
“Een van de leukste dingen om te doen is het trainen van de master mentoren. Ik doe dit vijf keer per jaar, samen met een ervaren coach en trainster, Frances Voet. Tijdens deze 3 uur durende trainingen zien we de kracht van de diverse mentoren, afkomstig van alle divisies van het Amsterdam UMC en daarbuiten ((huis)artsen uit affiliaties). In deze training komen voor mij veel dingen samen: ZelfRegulerend Leren, Programmatisch Toetsen, Coaching, Intervisie. Het gaat over leren, authenticiteit, verbondenheid, luisteren en gehoord worden. Echt te gek dat ze zo goed bezocht en beoordeeld worden!”
“Mijn primaire focus ligt op zelfregulerend leren binnen de Master Geneeskunde van de UvA. De vernieuwde master, Epicurus, is o.a. door het Programmatisch Toetsen en werkplekleren uitstekend toegerust om de studenten zelfregulerend te laten leren. Maar natuurlijk zijn er uitdagingen. Ik wil de studenten helpen bij hun authentieke leren binnen de verschillende contexten. Dit doe ik via onderwijs vanuit het mentorprogramma, door het trainen van mentoren en docenten t.a.v. hun coachende vaardigheden gericht op het begeleiden van de studenten bij hun zelfregulerend Leren. En dit doe ik door de samenwerking te zoeken met gelijkgestemden zoals Lida van Merwe (zie haar profiel) èn “anders-gestemden” om gezamenlijk te zorgen dat onze dokters van de toekomst toegerust zijn op een leven lang leren.”
“Het is inspirerend om de onderwijspassie van de projecten van andere Principal Educators af te zien druipen en het werkt verbindend om ook gezamenlijk de dalen van de projectontwikkeling te bespreken.”

