TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Een Grassroots-beurs ondersteunt docenten (en/of studenten) financieel en op andere manieren bij ontwikkeling van een onderwijsvernieuwing met een ICT-toepassing. Op deze pagina vind je het archief van Grassroots-projecten van 2020 tot 2025.
3D-geprinte breinen verbeteren het neuro-anatomieonderwijs door studenten te helpen de witte stof banen en functielokalisatie in de hersenen beter te begrijpen en toe te passen.
Ivar Kommers – FdG
Deze open-access webapp biedt MI- en informatica-studenten een sandbox voor het evalueren van digitale gezondheidstools, met ruimte voor co-creatie, gebruikerstests en onderzoeksgegevensverzameling.
Liesbeth van den Berg – FdG
‘Videolab’ stelt artsen in opleiding in staat om via persoonlijke videofeedback hun gespreksvoering te verbeteren, wat de effectiviteit van communicatie-trainingen vergroot.
Marij Hillen – FdG
Een digitaal spel dat de embryologische kennis van geneeskundestudenten verbetert door hen actief te betrekken bij de integratie van het urogenitaalstelsel.
Myrte Huijskes – FdG
Dit project versterkt actief lezen en zelfstandig literatuuronderzoek in Sport & Performance Psychology, waardoor studenten beter voorbereid zijn op complexe praktijkvraagstukken.
Nanxi Yan – FMG
Dit project ontwikkelt een VR-tool die docenten helpt om complexe interacties met studenten te oefenen en te verbeteren voor een optimaal leerklimaat.
Sindy Sumter – FMG
Het elektronische labjournaal biedt scheikundestudenten een digitale manier om onderzoeksdata bij te houden, wat samenwerking, efficiëntie en veiligheid bevordert.
Andreas Ehlers – FNWI
Het gebruik van digitale tools, zoals elektronische labjournaals en ChatGPT, stelt scheikundestudenten in staat om efficiënt gegevens te beheren en labrapporten te schrijven, terwijl hun eigen intellectuele bijdragen behouden blijven
Sonja Pullen – FNWI
Het inhuren van een programmeur voor de installatie van een digitaal hulpmiddel op een universiteitsserver dat ondersteuning biedt bij digitale factchecking- en verificatieprocessen. Het hulpmiddel zal worden gebruikt tijdens mijn cursus Open Source Investigations, waarin studenten digitale onderzoeksmethoden leren. Het platform maakt coördinatie mogelijk van gezamenlijke verificatie en factchecking van digitale afbeeldingen en video’s.
Guillen Torres – FGW
Als onderdeel van de MA-cursus Digital 3D Techniques and Methodologies for Conservation and Art Technological Research verwerven studenten vaardigheden om cultureel erfgoed (variërend van keramiek en schilderijen tot textiel en interieurs) te restaureren met behulp van digitale 3D-methodologieën en computergraphicssoftware. Deze innovatieve technieken bieden een veilige, omkeerbare en niet-schadelijke benadering van restauratie, maar brengen ook enkele uitdagingen met zich mee voor studenten.
Met dit grassroots project is het creëren van een immersieve Virtual Reality-trainingsomgeving die de praktijk van restauratie in de echte wereld beter nabootst. Dit verkennende project heeft als doel te onderzoeken of een immersieve VR-omgeving het restauratieproces voor studenten sneller en intuïtiever kan maken.
Chiara Piccoli – FGW
Middels VR willen we scenario’s maken waarin de student een slachtoffer met een acuut medisch probleem moet helpen volgens de ABCDE- methodiek. Bijv. Een patient die een allergische reactie krijgt op een wespensteek. We willen VR inzetten om de student een realistischer beeld te geven maar ook om de spanning en stress van de situatie te laten ervaren.
Kim Ploegmakers – FdG
Tijdens een terugkomdag van het verbredend coschap simuleren studenten een multidisciplinair overleg (MDO) aan de hand van een casus. Hierbij ligt de focus op effectieve samenwerking en communicatie tussen verschillende zorgprofessionals, met aandacht voor de wensen van de patiënt. Studenten oefenen ook verschillende voorzittersrollen om het verloop van het MDO positief te beïnvloeden en een veilige omgeving te creëren waarin iedereen zijn expertise kan delen.
Wendy Homan – FdG
Het vak Understanding Molecular Simulation bevat twee weken aan computerpracticum, met code die 20 jaar geleden ontwikkeld is. Het is hoog tijd om deze code te updaten naar de huidige standaard, om de studenten daadwerkelijk met de concepten in het vak te laten werken, in plaats van bezig te zijn oude code werkend te krijgen.
Jocelyne Vreede – FNWI
Bij ons vak leren studenten programmeren om vervolgens statistische vraagstukken op te lossen. Mijn buurman doet op dit moment een PhD en hij gebruikt ChatGTP en andere generatieve AI vaak als hulpmiddel om een basis-script te schrijven voor zijn analyses. Deze werken niet meteen perfect maar over het algemeen scheelt het hem veel werk. Ik heb daarna in de literatuur gezocht en papers gevonden waar dit ingezet wordt in onderwijs. Zie hiervoor bijvoorbeeld Ellis en Slade (2023): “A New Era of Learning: Considerations for ChatGPT as a Tool to Enhance Statistics and Data Science Education”. Studenten vinden voornamelijk programmeren heel erg moeilijk. Ik zou graag generatieve AI willen gebruiken als extra hulpmiddel om dit voor hen makkelijker te maken. Het doel is een module ontwikkelen (het liefst in samenwerking met AI/KI assistent) om materiaal te ontwikkelen waar studenten met behulp van AI zelfredzamer worden in programmeren.
Tomas Meijer – FNWI
Bij wiskunde en statistiek werken wij in het platform “SOWISO” wat hier op science park gehuisvest is. SOWISO werkt samen met de radboud universiteit aan een project om chatbots te implementeren die de studenten moet kunnen helpen met vragen over opgaven of concepten. Met dit grassroot project willen we hierbij aanhaken en het gebruiken binnen de opleiding.
Tomas Meijer – FNWI
Het programma iRASPA kan moleculaire systemen visualiseren. Het programma kan nog niet goed eiwitten en DNA visualiseren. Dit zouden we graag onderzoeken om te ontwikkelen. Want als dit wel zou kunnen, dan zou het in veel vakken, ook buiten scheikunde, ingezet kunnen worden om extra verdieping in de moleculaire structuren van biologische systemen te geven.
Jocelyne Vreede – FNWI
Na dit project weten we of het inzetten van realtime translation ear buds mogelijk is in onderwijssettings.
Joeri Gritter – FMG
De opleiding Psychologie helpt studenten bij het ontwikkelen van zelfregulatievaardigheden om hun (studie)loopbaan effectief te kunnen sturen. Met een pilot binnen de mastertrack Human Resource and Career Management wordt een E-Career portfolio ontwikkeld dat studenten inzicht geeft in hun professionele groei en hen helpt doelgericht aan hun toekomst te werken. Het portfolio wordt geïntegreerd in verschillende vakken, met aanpassingen aan leerdoelen en opdrachten, en heeft als doel breder ingezet te worden binnen de gehele opleiding Psychologie.
Brigitte ten Brink – FMG
Het doel van dit project is om het onderwijs over tandextractie te verbeteren. Beurshouder Tom van Riet neemt hiervoor de uitkomsten van onderzoek op in het curriculum, naar de vereiste druk voor een succesvolle extractie. Met deze uitkomsten ontwikkelt dit project een trainingsset-up, uitgerust met een meter. Via deze set-up kunnen studenten het trekken van tanden oefenen op plastic of kadaverkaken. Hierbij krijgen zij optimale feedback via een interface. De verzamelde data draagt vervolgens ook bij aan de ontwikkeling van een virtuele set-up voor toekomstig gebruik.
Het project toetst daarnaast de effectiviteit van de trainingsset-up met een vragenlijst die door de faculteit Psychologie van de UvA is gevalideerd. De vragenlijst meet het zelfvertrouwen van studenten Tandheelkunde bij het trekken van tanden en kiezen. Uiteindelijk is het doel om de vaardigheid en het zelfvertrouwen van de studenten te bevorderen bij het trekken van tanden en kiezen.
Dr. Tom van Riet – FdG
Dit project helpt studenten bij het begrijpen van fysiologische controlesystemen. Dat is niet alleen noodzakelijk voor de behandeling van diabetes, maar draagt ook bij aan een beter inzicht in de fysiologie als geheel. Alle benodigdheden voor de ontwikkeling van de simulator zijn al beschikbaar en deze kan daarom eenvoudig worden toegepast op een gestructureerd zelfstudieprogramma. De simulator wordt in eerste instantie ontwikkeld als een losstaande applicatie op laptops. Uiteindelijk wordt deze ook online beschikbaar gesteld met vrije toegang voor academische doeleinden.
Prof.dr. E.T. (Ed) van Bavel – FdG
Het doel van dit project is om een interactieve online plattegrond van Amsterdam te ontwikkelen. Op deze plattegrond kunnen studenten klikken op de afbeelding van een persoon in een bepaalde buurt. De plattegrond geeft hen vervolgens inzicht in de gezondheidstoestand en sociale determinanten van deze persoon. Deze sociale determinanten bevatten onder meer armoede, huisvesting, onderwijs en veiligheid in de buurt. Daarnaast toont de plattegrond indirecte factoren die van invloed zijn op gezondheidsbepalende factoren, zoals het aantal buslijnen, supermarkten, kinderdagverblijven en medische voorzieningen in een buurt. Deze interactieve plattegrond helpt studenten bij het uitvoeren van verschillende taken. Bijvoorbeeld bij het beschrijven van een anamnese van iemand die de kliniek bezoekt. Maar ook het toevoegen van een persoon aan de plattegrond op basis van verder onderzoek. Door uitgebreid inzicht te geven in de sociale en gezondheidsdeterminanten die van invloed zijn op individuen, leidt het project studenten op en bevordert het effectieve patiëntenzorg.
Jeanine L. Suurmond – FdG
Het doel van het project is om een e-learning-tool te ontwikkelen voor tweedejaars studenten Geneeskunde. Deze tool bereidt hen voor op het voeren van hun eerste moeilijke gesprekken met patiënten (slecht nieuws-gesprekken). De e-learning-tool bestaat uit een interactief online platform, dat gebruikmaakt van videovoorbeelden van medische professionals. In deze video’s is te zien hoe de professionals moeilijke gesprekken voeren met gesimuleerde patiënten. De video’s worden opgenomen in het Audio Visual Center van de UvA en daarna verwerkt in de e-learning tool die is ontwikkeld met Articulate Storyline en Kaltura. Het project helpt studenten praktische vaardigheden en kennis bij te brengen, die ze in hun toekomstige medische carrière kunnen toepassen.
Robert L. Hulsman – FdG
Het doel van dit project is om de hechtingsvaardigheden van geneeskundestudenten effectiever te trainen en beoordelen. Vanwege de beperkte middelen en het gebrek aan feedback in operatiekamers en chirurgische opleidingen, is het een uitdaging om hechtingsvaardigheden goed te ontwikkelen. Om dit probleem op te lossen traint dit project kunstmatige intelligentie algoritmes. Via deze algoritmes worden video’s geëvalueerd van hechtingen op hechtingskussens die voor de opleiding worden gebruikt. Met gestructureerde feedback verbeteren studenten zo hun hechtingsvaardigheden en zijn ze beter voorbereid op het klinische werk tijdens hun chirurgische stages. Uiteindelijk is het doel om het vertrouwen en de bekwaamheid van Geneeskundestudenten bij het uitvoeren van chirurgische procedures te verhogen.
Tim M. Feenstra – FdG
Met het gebruik van de chat-applicatie ‘Civinc’ in de klas biedt het project studenten een veilige en anonieme omgeving. Deze maakt het voor hen mogelijk om te discussiëren en te reflecteren over kwesties rondom een goede mediarepresentatie. Door tegengestelde meningen te bespreken, kunnen studenten hun persoonlijke mening onderscheiden van wetenschappelijk onderbouwde standpunten. Bovendien helpt het de studenten om hun vooroordelen aan het licht te brengen. Het gebruik van ‘Civinc’ stimuleert kritisch denken en het gebruik van empirisch onderzoek om collectieve standpunten te ondersteunen. Uiteindelijk voorziet de app studenten van hulpmiddelen om onderbouwde adviezen te geven aan makers van media-inhoud. Eerder succes veronderstelt daarnaast mogelijkheden voor andere vakken en kaders.
C.J. (Chei) Billedo – FMG
Het doel van dit project is om een ‘Synchroon Coachen’-tool te ontwikkelen voor het vak ‘Onderwijspraktijk’. Dit vak is het praktijkonderdeel van de lerarenopleiding ILO. De Synchroon Coachen-techniek bevordert het vak, omdat het onmiddellijk feedback geeft aan docenten-in-opleiding tijdens het lesgeven.
Dr. M.A. (Mathijs) Booden – FMG
Dit project streeft ernaar om een tweede versie van OpenMRS te ontwikkelen die bij meerdere vakken kan worden ingezet. De huidige versie wordt namelijk om de drie weken geüpdatet en is bruikbaar bij slechts één vak. Het doel is om interdisciplinaire training te faciliteren en de uitwisseling van informatie tussen verschillende vakken te vereenvoudigen. Daarnaast wordt binnen dit project de impact van OpenMRS geëvalueerd, op de curricula waarin het wordt gebruikt.
Stephanie K. Medlock – FdG
Het doel van dit project is om visuele hulpmiddelen voor studenten te ontwikkelen, die ondersteuning bieden bij de studie van interacties tussen plantenwortels en bodemorganismen. Dergelijke interacties spelen een cruciale rol in de voedselproductie, bodemvorming en ecosysteemprocessen. Binnen het project wordt samengewerkt met bodemdeskundigen, plantenbiologen en ontwerpers met als doel: het ontwikkelen van visueel aantrekkelijke voorstellingen, die gebruikt kunnen worden tijdens colleges, excursies en laboratoriumsessies. Het project evalueert ook of de visuele hulpmiddelen studenten daadwerkelijk helpen om de lesstof begrijpen en kennis te behouden. Hiermee legt het de basis voor de ontwikkeling van nieuwe vakken over bodemecologie aan de universiteit. Uiteindelijk benadrukt dit project het belang van de interacties tussen plantenwortels en bodemorganismen. Zodat de toekomstige generatie bodemwetenschappers en ecologen dit belang inziet en waardeert.
Prof. dr. ir. F.T. (Franciska) de Vries – FNWI
Recente technologische ontwikkelingen hebben het neurowetenschappelijk systeemonderzoek gerevolutioneerd. Deze vooruitgang maakt het mogelijk om gelijktijdig de activiteit van tientallen tot honderden neuronen in een wakker, bewegend dier te meten én te manipuleren. Deze mogelijkheden zijn echter nog niet breed opgenomen in het onderwijs. Backyard Brains is een mobiele en betaalbare set-up van de vereiste technologie en biedt studenten daarom de mogelijkheid om zelf vivo elektrofysiologie-experimenten uit te voeren. De Grassrootsbeurs maakt de aanschaf van meerdere Backyard Brains-installaties mogelijk. De apparatuur kan op verschillende manieren worden gebruikt binnen de opleidingen Biologie, Biomedische Wetenschappen en Psychobiologie. Hierdoor kunnen studenten praktijkervaring opdoen met neuronetwerken én gedrag.
Dr. M. (Marlies) Oostland – FNWI
Het doel van dit project is om een digitaal platform voor studenten te ontwikkelen. Dit platform moet eenvoudige en verhoogde interactie tussen honours-studenten in Life Sciences (BMW, PB en Bio) faciliteren. Via het platform kunnen studenten profielen aanmaken en met elkaar communiceren. Daarnaast kunnen ze informatie vinden over het honours-programma en de bijbehorende vakken, toegang krijgen tot een interactieve kalender van honours-evenementen en kunnen ze hun eigen werk tentoonstellen.
Dr. C.R. (Nina) Scheres – FNWI
Audiovisuele communicatie is steeds belangrijker voor biomedische wetenschappers echter hebben de meeste studenten hier nog geen ervaring mee. Binnen het vak Endocrinologie willen we studenten leren hoe zij hun wetenschappelijke kennis toegankelijker kunnen maken via korte videoclips. Voor deze grassroot wordt er samengewerkt met een communicatieprofessional om de leerdoelen te ontwikkelen zoals het begrijpen van wetenschapscommunicatie, het schrijven van scripts en het ontwerpen van storyboards. Het stimuleert multidisciplinair werken én actieve kennisverwerking, en kan als format dienen voor andere vakken binnen de bachelor Biomedische Wetenschappen.
Carlos P. Fitzsimons – FNWI
Ter voorbereiding op veldwerk krijgen studenten via interactief materiaal beter inzicht in het landschap voordat ze het daadwerkelijk betreden. Hiervoor wordt augmented reality gebruikt binnen Google Earth, met toevoegingen zoals dronefoto’s en visuele overlays. Deze aanpak vergroot de landschapsinleving en helpt studenten om verbanden te leggen en het landschap beter te interpreteren.
Erik Cammeraat – FNWI
In practica voeren alle studenten hetzelfde experiment uit, maar de resultaten verschillen. Om studenten te leren hoe hun resultaten zich verhouden tot die van de groep wordt er een online formulier (of app) gemaakt om de gegevens te verzamelen met een dashboard waarop alle verzamelde data anoniem gedeeld en weergegeven wordt. Een bijkomend voordeel is dat dit systeem fungeert als archief van alle gegevens die tijdens de practica worden verzameld.
Joachim Goedhart – FNWI
Binnen de opleiding Biomedische Wetenschappen vullen studenten in de eerste twee jaar een persoonlijk studieloopbaanportfolio in. Deze trajecten zijn individueel en divers daarom zal de opleiding een interactieve Canvas-tool ontwikkelen waarin studenten eenvoudig activiteiten kunnen vinden, toevoegen en delen via een overzichtelijke tijdlijn. Deze tool bevordert kennisuitwisseling, is bruikbaar voor grote groepen en blijkt ook interessant voor andere opleidingen en programma’s zoals Psychobiologie en het honoursprogramma
Laura Lighaam – FNWI
Wiskunde en statistiek worden door biologiestudenten vaak als abstract en onbegrijpelijk ervaren, wat het inzicht in analyses belemmert. Om dit te verbeteren, worden er interactieve werkgroepen gemaakt waarin studenten met simulaties en eigen presentaties wiskundige concepten verkennen, en lesmateriaal parametriseren zodat onbeperkt geoefend kan worden. Door gebruik te maken van tools als R, R-shiny, Geogebra en SOWISO wordt de kloof tussen doen en begrijpen verkleint zodat de vakken meer tot de verbeelding spreken.
Tomas Meijer – FNWI
Binnen het neuroanatomieonderwijs leren studenten hersengebieden herkennen aan de hand van microscopische coupes van rattenbreinen, waarbij inzicht in de ruimtelijke ligging essentieel is. Dankzij een unieke gedoneerde set coupes met aangekleurde hersenverbindingen kunnen studenten nu ook de netwerken tussen hersengebieden bestuderen. Via deze aanvraag worden deze waardevolle sets gedigitaliseerd en geïntegreerd in een open source 3D-tool, zodat zowel UvA-studenten als studenten elders op interactieve wijze inzicht krijgen in de netwerktopologie van het brein.
Tonny Mulder – FNWI
Met deze Grassroots worden er twee deelprojecten rondom geoanimaties uitgevoerd: het ontwikkelen van nieuwe geoanimaties met bijbehorend online lesmateriaal voor vakdidactiek, en het omzetten van papieren Schoolaardrijkskunde Deficiëntie modules naar online leermodules met geoanimaties.
Gotze Kaksbeek – FMG
Het ontwikkelen van een open-access, web-based, academisch tijdschrift waar studenten binnen de sociale wetenschappen, hun onderzoek kunnen publiceren. Studenten kunnen in samenwerking met de docenten de academische tijdschriften reviewen. Zowel het publiceren als een positie als reviewer is ontzettend waardevol voor de ontwikkeling van studenten.
Kevin Peeters – FMG
Voor de nieuwe keuzecursus “Extending Reality: Design and Applications of Immersive Media”, waarin studenten theorieën en toepassingen van VR, AR en Mixed Reality verkennen worden er met de Grassroots-financiering VR-headsets (Quest 2) aangeschaft, zodat studenten zelf VR-ervaringen kunnen beleven en analyseren, wat essentieel is voor begrip van immersie en effectieve interventieontwerpen. Op basis van de ervaringen wordt er een instructievideo gemaakt over het gebruik van VR in het onderwijs, ter inspiratie voor andere docenten.
Hande Sungur – FMG
In dit project wordt onderzocht hoe augmented reality (AR) kan bijdragen aan het begrip en de argumentatie rond archeologische reconstructies. Studenten gebruiken een app op de HoloLens 2 om zelf digitale reconstructies te maken van historische gebouwen met behulp van eenvoudige 3D-onderdelen. Deze interactieve ervaring, toegepast in het vak ‘Digital Archaeology’, versterkt visueel inzicht en stimuleert discussie en creativiteit, en wordt verder ontwikkeld voor bredere inzet binnen het archeologieonderwijs.
Markus Stoffer – FGW
Het vereenvoudigen van interactieve digitale kaarten en deze omvormen tot een laagdrempelige groepsactiviteit, waarbij informatie via Google Spreadsheets wordt gekoppeld aan locaties op een kaart via OpenStreetMap. Door functies als tijd, ruimte en links toe te voegen, kunnen studenten visueel rijke kaarten creëren die geschikt zijn voor educatieve doeleinden én openbaar gedeeld kunnen worden. De bijbehorende open source software (GAART) wordt vrij beschikbaar gesteld en ingezet voor projecten zoals buitenplaatsen rond Amsterdam en visualisaties van de klassieke oudheid in samenwerking met het KNIR.
Paul Dijstelberge – FGW
Het gebruik van touchscreens testen, met de focus op de onderwijskundige meerwaarde.
Esther van Schaik – FEB
Binnen het Amsterdam UMC is een needs assessment uitgevoerd waaruit blijkt dat de behoefte aan simulatieonderwijs, vooral op het gebied van technologie zoals drills-training en VR/AR, aanzienlijk groter is dan het huidige aanbod. Om deze kloof te dichten, wordt gestart met de implementatie van drills-trainingen en VR binnen de Master Geneeskunde, gericht op co-assistenten. Hiervoor wordt samengewerkt met SimX Inc., dat VR-trainingsomgevingen biedt, en Laerdal, dat medisch educatieve tools levert voor realistische simulatietrainingen.
Anne Simone Lotfalla – FDG
Het gebruik van etnografische foto’s en films om de impact van melioidose, een verwaarloosde tropische infectieziekte met hoge ziektelast, op het dagelijks leven van patiënten in India inzichtelijk te maken voor studenten van medische en gezondheidsopleidingen. Samen met partners in India wordt een film gemaakt waarin patiënten en zorgprofessionals hun ervaringen delen, zodat studenten en beleidsmakers beter begrijpen welke lichamelijke, sociale en economische gevolgen de ziekte heeft. Dit innovatieve onderwijs draagt bij aan bewustwording, preventie en erkenning van melioidose als WHO-ziekte.
Jelmer Savelkoel – FDG
Een 3D-voorbereiding kan het ECG-practicum efficiënter maken doordat studenten vooraf de hartanatomie beter leren kennen. Hierdoor hoeven ze tijdens het practicum minder tijd te besteden aan verkennen en begrijpen van de structuur. Dit helpt hen bij het correct plaatsen van elektroden en het beter interpreteren van het ECG.
Kim Ploegmakers – FDG
Een VR casus samenstellen voor studenten die het coschap HAG doen. Niet elke co maakt nu veel spoedgevallen mee. In de VR ervaring staat de co er echt alleen voor en zal op een realistische manier een scenario doornemen met de daarbij behorende stress.
Pieter Harms – FDG
Tijdens het onderwijsmoment met het thema Interprofessionele educatie in de master geneeskunde worden studenten uitgedaagd om interprofessioneel te communiceren. In plaats van een rollenspel wordt er per groepje van 6 studenten een poster gemaakt met daarop de perspectieven van patiënt, naasten en hulpverleners. Er moet een geïntegreerd zorgplan geformuleerd worden. De digitale poster dient uiteindelijk als hulpmiddel voor een discussie als de groepjes met een docent langs de posters lopen.
Wendy Homan – FDG
Een escape spel ontwikkelen om studenten preventie op cardiovasculair risico management gebied en ketenzorggerelateerde leerpunten bij te brengen.
Eva Hoff -FDG
Een open MRS (medical record system) inzetten in de master geneeskunde, co-schap huisartsgeneeskunde en sociale geneeskunde. Studenten werken zelf in het open MRS, aan een casus. Zij leren in deze casus registreren volgens huisartsmethodiek. Na het co-schap wordt komt deze casus terug waarbij zij moeten voldoen aan een informatieverzoek van andere zorgmedewerkers.
Eva Hoff – FDG
Tijdens een hoorcollege wordt de patiënt journey centraal gesteld door verschillende disciplines rondom een patiënt met rugklachten te belichten. Dit sluit aan bij de verschuiving in het onderwijs van ziektegericht naar patiëntgericht en interprofessioneel samenwerken. Door tijdens één college afwisselend in te zoomen op verschillende praktijken, kunnen studenten de complete zorg rondom de patiënt beter begrijpen.
Eva Hoff – FDG
Ter voorbereiding op het coschap Psychiatrie is een VR-app ontwikkeld die in de masterfase wordt ingezet, maar binnen de faculteit ontbreekt een centraal kenniscentrum en ICT-ondersteuning voor VR/AR, wat de implementatie bemoeilijkt. Het opzetten van zo’n kenniscentrum, bijvoorbeeld samen met het TLC, kan kennis bundelen, samenwerking stimuleren en de toepassing van VR/AR in het medisch onderwijs verbeteren.
Jacqueline C. Houting – FDG
Het ontwikkelen van een toolbox voor docenten in het medisch onderwijs die hen ondersteunt bij (a) het integreren van diversiteit in het onderwijs en (b) het omgaan met diversiteit van studenten in de klas. De toolbox is ook toegankelijk voor studenten.
Jeanine Suurmond – FDG
In de nieuwe driejarige master Geneeskunde worden studenten zowel individueel als in kleine groepen begeleid door mentoren om hun professionele en persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen. Om deze groei verder te stimuleren, wordt er een gedeeld digitaal leer- en inspiratieplatform ontwikkeld voor zowel studenten als mentoren, met literatuur, hulpmiddelen, persoonlijke verhalen en reflectieve inhoud. Deze omgeving is bedoeld om de verbindingen tussen studenten en mentoren te versterken. Daarnaast speelt het in op de behoefte aan een veilige, interactieve ruimte waar beiden inzichten kunnen delen en elkaars ontwikkeling kunnen ondersteunen.
Chantal Albicher – FdG
Op de afdeling oogheelkunde zal er een virtual reality spleetlamp simulator aanschaft worden voor het onderwijs. Deze simulator zal goed geïntegreerd worden in het onderwijsprogramma. Aanvullend maken we daarom een instructievideo en een kennisquiz die gebruikt zullen worden tijdens het simulator onderwijs.
Dr. Armida W.M Fabius – FdG
Digitale intervisie in Getmibo met een groep van maximaal 24 studenten en 1 docent tijdens het co-schap Huisartsgeneeskunde UvA. Waarbij ook aandacht is voor studentenwelzijn.
Eva Hoff – FdG
Klinische colleges digitaal aanbieden vanuit huisartspraktijken.
Eva Hoff – FEB
Het ontwikkelen van visuele kennisclips over testeigenschappen zoals sensitiviteit en specificiteit.
Eva Hoff – FdG
Er worden een aantal interactieve geo-animaties of -kaarten ontwikkeld die als didactisch hulpmiddel dienen. Studenten leren vervolgens hoe ze met deze tools les kunnen geven en uitleg kunnen geven voor de klas. Tijdens de vakdidactieklessen ontwerpen studenten lesmateriaal dat aansluit bij een geo-animatie. Daarnaast krijgen ze de opdracht om zelf een geo-animatie te ontwerpen, die vervolgens – eventueel met hulp – technisch wordt gerealiseerd.
Gotze Kalsbeek – FGW
Dit project heeft als doel de toetsstructuur van het verplichte vak ‘Logic, Information, Argumentation’ (LIA) aan Amsterdam University College te herzien door grote summatieve toetsen te vervangen door continue, kleinschalige en gepersonaliseerde digitale quizzen. Deze quizzen gaan dan een centrale rol krijgen in de eindbeoordeling van studenten, om zo het kritisch denken beter te ondersteunen.
Dora Achourioti – FNWI
In de masterfase Geneeskunde vindt de overgang plaats van theoretische kennis naar praktijk, met nadruk op klinisch redeneren, ook binnen het coschap Psychiatrie. Om dit te stimuleren, willen we een activerende simulatie ontwikkelen waarin studenten kunnen oefenen met zeldzame psychiatrische ziektebeelden. Het spel bevat competitie-elementen zoals high-scores en het ‘overnemen’ van patiënten om het leerproces motiverender te maken.
Ellen L. van Veen – FdG
In de module Forensische Behandeling worden papieren casussen vervangen door podcasts om studenten beter inzicht te geven in de belevingswereld van cliënten en hun empathisch vermogen te vergroten. Door alleen te luisteren, zonder non-verbale signalen, wordt de aandacht voor reflectie op eigen gevoelens en gedachten versterkt. Studenten verdiepen hun leerproces door naast schriftelijke reflecties ook zelf een gesproken podcast te maken, wat zorgt voor een hybride en inhoudelijk rijkere leerervaring.
Eveline van Vugt – FdG
Het ontwikkelen van professionele kennisclips voor het vak Clashing Views on Media Effects, bedoeld om basiskennis over mediatheorieën efficiënt over te brengen in een Flipped Classroom setting. De clips ondersteunen studenten bij de voorbereiding op interactieve tutorials, waarin verdieping en discussie centraal staan. Ze zorgen voor meer voorkennis, zelfvertrouwen en diepgaandere gesprekken, en zijn flexibel inzetbaar in zowel hybride als volledig online onderwijs.
Ine Beyens – FdG
Er wordt een 360° Virtual Reality-simulatie ontwikkeld waarin geneeskundestudenten kunnen ervaren hoe een psychose voelt, ter voorbereiding op het coschap Psychiatrie. Door deze ervaring worden empathie en begrip voor patiënten met een psychische aandoening vergroot. De VR-applicatie, ontwikkeld samen met Labyrinth Psychotica, biedt veilig, herhaalbaar en contextueel leren via een mobiele VR-bril.
Jacqueline C. Houting – FgW
Dit project onderzoekt hoe Virtual Reality (VR), via Mozilla Hubs en Spoke, ingezet kan worden in het archeologieonderwijs om digitale reconstructies van historische plekken zoals Troje en Vlooienburg te verkennen. In vier verschillende colleges worden de VR-modellen gebruikt om thema’s als visualisatie, monumentaliteit, authenticiteit en materialiteit te bestuderen. Na elk college wordt geëvalueerd hoe effectief deze digitale leeromgevingen bijdragen aan het begrip en de beleving van archeologisch erfgoed.
Jitte Waagen – FMG
Het ontwikkelen van een digitale Teamwork Tool met Miro om het samenwerkingsproces tijdens de cursus Qualitative Research zichtbaar te maken en te begeleiden. In plaats van enkel het eindproduct te beoordelen, krijgen zowel studenten als docent inzicht in teamrollen, samenwerking en tussentijdse evaluaties. Dit bevordert professioneel teamwork en maakt het mogelijk om tijdig bij te sturen voor een beter leerproces en eindresultaat.
Lotte Salome – FMG
Dit project wil inzetten op wekelijkse peer reviews van groepsopdrachten in plaats van het geven van cijfers voor huiswerk. Studenten zullen elkaars werk beoordelen op inzet en inhoud. Door de wisselende groepjes en de gestructureerde feedback ontstaat er meer interactie, diepgaand begrip en eerlijkere samenwerking. Voor succesvolle implementatie is goede software en training van studenten en TAS essentieel om het proces soepel, betrouwbaar en motiverend te laten verlopen.
Maarten Marx – FMG
Verkennen, ontwerpen en ontwikkelen van opkomende digitale technologieën (zoals VR) voor verfijning van de onderwijsactiviteiten.
Maud Pols – FdG
Het ontwikkelen van een systeem dat tekstbestanden automatisch omzet in blogposts, waarbij wijzigingen direct online worden doorgevoerd. Dit bespaart veel tijd en verhoogt de motivatie en betrokkenheid van studenten, doordat hun werk snel zichtbaar is voor een breed publiek.
Paul Dijstelberge – FMG
Het ontwikkelen van een online Escape Game om eerstejaarsstudenten Biomedische Wetenschappen op een speelse manier vertrouwd te maken met alle digitale tools die ze tijdens hun studie nodig hebben. Deze game vervangt de huidige faciliteitencheck werkgroep en combineert bestaande ICT-tools in één interactieve oefening, waarmee studenten via Zoom in mentorgroepen samenwerken aan puzzels. Naast het trainen van digitale vaardigheden bevordert de game ook groepsvorming en een gevoel van verbondenheid, wat extra belangrijk is in een online onderwijscontext.
Ricardo Paap – FNWI
Om te voorkomen dat Masterstudenten in de track Science for Energy and Sustainability afhaken, worden er digitale concept maps ontwikkeld die kennisgaten in kaart brengen en helpen deze gericht te overbruggen in bestaande en nieuwe vakken.
Stefania Grecea – FMG
Het doel van dit Grassroots-project is om al het lesmateriaal voor de cursus Structural Equation Modelling online aan te bieden in de vorm van onderling verbonden webpagina’s. Deze “wiki-achtige” omgeving maakt het voor studenten gemakkelijk om snel de juiste informatie te vinden en tussen onderwerpen te navigeren via hyperlinks. Zo kunnen ze bijvoorbeeld met één klik teruggaan naar vereiste voorkennis uit eerdere delen van de cursus.
Terrence Jorgensen – FNWI
Dit project biedt systematisch interactief onderwijs in wetenschappelijk schrijven voor masterstudenten wereldwijd. Studenten geven elkaar feedback via ICT-middelen, wat de kwaliteit van hun scripties verbetert. Deze peer-feedback helpt studenten elkaar door het schrijfproces heen te begeleiden. Het project bevordert samenwerking en kennisdeling onder studenten. Het biedt een waardevolle ondersteuning voor studenten die op verschillende locaties onderzoek doen.
Zainal Haberham, FNWI, Master Biomedical Sciences
Dit project integreert educatief materiaal voor statistische cursussen met de software R Markdown. Studenten hebben toegang tot al het materiaal, inclusief R-scripts en voorbeeldanalyses, in één document. R Markdown zorgt voor goed begrijpelijke rapporten voor peer feedback. Dit verhoogt de prestaties en samenwerking tussen studenten. Docenten kunnen het cursusmateriaal eenvoudig updaten, wat het onderwijsproces efficiënt maakt.
Suzanne Jak, FMG, POW
Dit project biedt een oogheelkundige beleving voor masterstudenten Geneeskunde met behulp van virtual reality en een escape classroom. Studenten ervaren hoe het is om blind of slechtziend te zijn en werken samen om oogheelkundige problemen op te lossen. Het VR-gedeelte verhoogt het begrip voor visuele handicaps. De escape classroom bevordert samenwerking en kennisvergaring. Het project verhoogt het studieplezier en het studierendement.
Ivanka J.E. van der Meulen, FdG, Geneeskunde
Dit project plaatst de creatieve stad Amsterdam tussen 1600 en 1800 op de kaart. Studenten voegen afbeeldingen van de stad, buitenplaatsen van Amsterdammers, en kunst toe, voorzien van metadata en geografische referenties. Een tijdbalk biedt de mogelijkheid om de veranderingen in de tijd te volgen. Dit biedt een interactieve manier om de geschiedenis van Amsterdam visueel te beleven. Studenten krijgen hierdoor een beter begrip van de historische context van de stad.
Paul Dijstelberge, FGw, Boekwetenschap
Dit project richt zich op de tussentijdse feedback voor open vragen in een onderzoeksverslagcursus. Studenten leveren regelmatig opdrachten in, waarbij ze stukken tekst schrijven zoals ‘wat waren de sterke en zwakke punten van dit onderzoek’. Een online tool maakt het mogelijk om een deel van de antwoorden te beoordelen, wat tijd bespaart en toch effectief is voor 420 verwachte studenten. Deze methode biedt een haalbare manier om tussentijds feedback te geven. Hierdoor krijgen studenten inzicht in hun voortgang gedurende het cursusproces.
Nina Post, FMG, Psychologie
Dit project biedt een online module voor tandheelkundige assessments door middel van interactieve 3D-modellen ingebed in Canvas. Studenten leren klinische procedures en uitkomsten kritisch te beoordelen en te evalueren. De module maakt remote (pre)klinische training en zowel formatieve als summatieve toetsing mogelijk. Deze innovatieve aanpak verbetert de praktische vaardigheden van studenten. Het project vergemakkelijkt kwaliteitsonderwijs in tandheelkunde op afstand.
Carlos M. Serrano, Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA), Tandheelkunde (Bachelor & Master)
Dit project creëert kennisclips voor methodenonderwijs binnen Communicatiewetenschap. De clips leggen onderzoeksmethoden zoals vragenlijstonderzoek, experimenten, kwalitatieve methoden en inhoudsanalyse uit, met bijdragen van docenten en professionals uit het werkveld. Studenten kunnen de clips op elk moment bekijken, wat hun kennisverdieping tijdens het afstudeerproject bevordert. De clips verbeteren de methodologische kennis en arbeidsmarktoriëntatie van studenten. Dit maakt het leren actiever en relevanter.
Fam te Poel, FMG, Communicatiewetenschap
Dit project ontwikkelt een virtual reality ervaring voor hoorcolleges, zodat studenten virtueel in een collegezaal kunnen zitten en in real-time colleges bijwonen, zelfs zonder VR-bril. Dit wordt gerealiseerd via platforms zoals AltspaceVR. Het biedt een innovatieve oplossing voor onderwijs op afstand in een 1,5 meter samenleving. Studenten krijgen een meer interactieve en realistische leerervaring. Deze aanpak waarborgt de continuïteit van onderwijs in veranderde omstandigheden.
Fam te Poel, FMG, Communicatiewetenschap
Het simulatiespel bootst een chaotische dag voor coassistenten op een verpleegafdeling na. Studenten worden geconfronteerd met praktijkgebaseerde problemen en scenario’s die ze moeten oplossen. Deze interactieve leerervaring bereidt de studenten voor op de uitdagingen in de medische praktijk. De masterstudenten Geneeskunde worden hierdoor zelfverzekerder en beter voorbereid. Het project bevordert hun probleemoplossend vermogen en werkplekcompetenties.
Laura Olthof, FdG, Geneeskunde
De cursus ‘Academische Vaardigheden 1’ bevordert lees- en studievaardigheden door gebruik van het platform Perusall. Het richt zich op kritisch denken, analyseren, reflecteren en samenwerken met medestudenten. Het platform Perusall stimuleert samenwerking en kritische discussie via annotaties en vragen. Studenten ontwikkelen een diepgaand begrip van academische teksten. Dit draagt bij aan een interactieve en verbeterde leerervaring.
Rik Versteeg, FMG, Algemene Sociale Wetenschappen
Dit project inventariseert en classificeert kennisclips over methodologie die door sociale wetenschappers zijn geproduceerd. Diverse FMG-docenten hebben hoogwaardige kennisclips gemaakt op het gebied van methoden en statistiek. Deze clips zijn potentieel waardevol voor gebruik in veel methodenvakken, zowel voor online onderwijs als in flipped classrooms. Momenteel zijn de clips echter moeilijk vindbaar en slecht beschreven. Het doel van dit project is om een toegankelijke database te creëren zodat alle FMG-docenten deze clips eenvoudig kunnen raadplegen en hergebruiken in hun onderwijs.
Julia Bader, FMG, Politicologie
Dit project biedt het Beer Distribution Game digitaal aan, zodat studenten gekoppeld worden en zelf de supply chain kunnen ervaren. Het spel maakt het veel gebruikte bullwhip effect in supply chain management inzichtelijk. Traditioneel vergt het op papier spelen van het spel veel organisatie en tijd, en zijn er risico’s op menselijke fouten. De digitale versie elimineert deze problemen en maakt aanpassingen gemakkelijk door te voeren, wat de supply chain verbeteringsmogelijkheden demonstreert. Studenten ervaren een betere leerervaring omdat er minder tijd verloren gaat aan organisatorische details, en het kan daarnaast online gebruikt worden, wat een groot voordeel is in de huidige tijd.

