TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Grassroots zijn kleinschalige, laagdrempelige projecten waarbij docenten (en/of studenten) met een ICT-toepassing het onderwijs verrijken, verbeteren en/of intensiveren. De resultaten van een Grassroots-project worden direct in het onderwijs ingezet. Op deze pagina lees je meer over de huidige Grassroots-beurshouders en hun lopende projecten.
In april 2023 is een Grassroots-beurs toegekend aan 11 aanvragers. Lees hieronder om welke Grassroots-projecten het gaat en wie de beurshouders zijn.
Het doel van dit project is om het onderwijs over tandextractie te verbeteren. Beurshouder Tom van Riet neemt hiervoor de uitkomsten van onderzoek op in het curriculum, naar de vereiste druk voor een succesvolle extractie. Met deze uitkomsten ontwikkelt dit project een trainingsset-up, uitgerust met een meter. Via deze set-up kunnen studenten het trekken van tanden oefenen op plastic of kadaverkaken. Hierbij krijgen zij optimale feedback via een interface. De verzamelde data draagt vervolgens ook bij aan de ontwikkeling van een virtuele set-up voor toekomstig gebruik.
Het project toetst daarnaast de effectiviteit van de trainingsset-up met een vragenlijst die door de faculteit Psychologie van de UvA is gevalideerd. De vragenlijst meet het zelfvertrouwen van studenten Tandheelkunde bij het trekken van tanden en kiezen. Uiteindelijk is het doel om de vaardigheid en het zelfvertrouwen van de studenten te bevorderen bij het trekken van tanden en kiezen. Dit is in het belang van zowel de studenten als hun toekomstige patiënten.
Het doel van dit project is om een simulator te ontwikkelen waardoor medische studenten en anderen de regulering van glucose en diabetes beter begrijpen. Op dit moment bestaat zo’n simulatie wereldwijd nog niet. Er bestaan wel alternatieven in de vorm van illustraties of video’s, maar deze zijn te eenvoudig of te complex en gebaseerd op niet-gestandaardiseerde digitale omgevingen. Met deze nieuwe simulator kunnen studenten ‘spelen’ met voedselinname en insuline-injecties en -pompen. De simulator geeft ook informatie over de glucosewaarden en de schade die hoge glucose kan veroorzaken.
Dit project helpt studenten bij het begrijpen van fysiologische controlesystemen. Dat is niet alleen noodzakelijk voor de behandeling van diabetes, maar draagt ook bij aan een beter inzicht in de fysiologie als geheel. Alle benodigdheden voor de ontwikkeling van de simulator zijn al beschikbaar en deze kan daarom eenvoudig worden toegepast op een gestructureerd zelfstudieprogramma. De simulator wordt in eerste instantie ontwikkeld als een losstaande applicatie op laptops. Uiteindelijk wordt deze ook online beschikbaar gesteld met vrije toegang voor academische doeleinden.
Het doel van dit project is om een interactieve online plattegrond van Amsterdam te ontwikkelen. Op deze plattegrond kunnen studenten klikken op de afbeelding van een persoon in een bepaalde buurt. De plattegrond geeft hen vervolgens inzicht in de gezondheidstoestand en sociale determinanten van deze persoon. Deze sociale determinanten bevatten onder meer armoede, huisvesting, onderwijs en veiligheid in de buurt. Daarnaast toont de plattegrond indirecte factoren die van invloed zijn op gezondheidsbepalende factoren, zoals het aantal buslijnen, supermarkten, kinderdagverblijven en medische voorzieningen in een buurt.
Deze interactieve plattegrond helpt studenten bij het uitvoeren van verschillende taken. Bijvoorbeeld bij het beschrijven van een anamnese van iemand die de kliniek bezoekt. Maar ook het toevoegen van een persoon aan de plattegrond op basis van verder onderzoek. Door uitgebreid inzicht te geven in de sociale en gezondheidsdeterminanten die van invloed zijn op individuen, leidt het project studenten op en bevordert het effectieve patiëntenzorg.
Het doel van het project is om een e-learning-tool te ontwikkelen voor tweedejaars studenten Geneeskunde. Deze tool bereidt hen voor op het voeren van hun eerste moeilijke gesprekken met patiënten (slecht nieuws-gesprekken). De e-learning-tool bestaat uit een interactief online platform, dat gebruikmaakt van videovoorbeelden van medische professionals. In deze video’s is te zien hoe de professionals moeilijke gesprekken voeren met gesimuleerde patiënten. De video’s worden opgenomen in het Audio Visual Center van de UvA en daarna verwerkt in de e-learning tool die is ontwikkeld met Articulate Storyline en Kaltura. Het project helpt studenten praktische vaardigheden en kennis bij te brengen, die ze in hun toekomstige medische carrière kunnen toepassen.
Beurshouder:
Het doel van dit project is om de hechtingsvaardigheden van geneeskundestudenten effectiever te trainen en beoordelen. Vanwege de beperkte middelen en het gebrek aan feedback in operatiekamers en chirurgische opleidingen, is het een uitdaging om hechtingsvaardigheden goed te ontwikkelen. Om dit probleem op te lossen traint dit project kunstmatige intelligentie algoritmes. Via deze algoritmes worden video’s geëvalueerd van hechtingen op hechtingskussens die voor de opleiding worden gebruikt.
Met gestructureerde feedback verbeteren studenten zo hun hechtingsvaardigheden en zijn ze beter voorbereid op het klinische werk tijdens hun chirurgische stages. Uiteindelijk is het doel om het vertrouwen en de bekwaamheid van Geneeskundestudenten bij het uitvoeren van chirurgische procedures te verhogen.
Met het gebruik van de chat-applicatie ‘Civinc’ in de klas biedt het project studenten een veilige en anonieme omgeving. Deze maakt het voor hen mogelijk om te discussiëren en te reflecteren over kwesties rondom een goede mediarepresentatie. Door tegengestelde meningen te bespreken, kunnen studenten hun persoonlijke mening onderscheiden van wetenschappelijk onderbouwde standpunten. Bovendien helpt het de studenten om hun vooroordelen aan het licht te brengen.
Het gebruik van ‘Civinc’ stimuleert kritisch denken en het gebruik van empirisch onderzoek om collectieve standpunten te ondersteunen. Uiteindelijk voorziet de app studenten van hulpmiddelen om onderbouwde adviezen te geven aan makers van media-inhoud. Eerder succes veronderstelt daarnaast mogelijkheden voor andere vakken en kaders.
Het doel van dit project is om een ‘Synchroon Coachen’-tool te ontwikkelen voor het vak ‘Onderwijspraktijk’. Dit vak is het praktijkonderdeel van de lerarenopleiding ILO. De Synchroon Coachen-techniek bevordert het vak, omdat het onmiddellijk feedback geeft aan docenten-in-opleiding tijdens het lesgeven.
Dit project streeft ernaar om een tweede versie van OpenMRS te ontwikkelen die bij meerdere vakken kan worden ingezet. De huidige versie wordt namelijk om de drie weken geüpdatet en is bruikbaar bij slechts één vak. Het doel is om interdisciplinaire training te faciliteren en de uitwisseling van informatie tussen verschillende vakken te vereenvoudigen. Daarnaast wordt binnen dit project de impact van OpenMRS geëvalueerd, op de curricula waarin het wordt gebruikt.
Het doel van dit project is om visuele hulpmiddelen voor studenten te ontwikkelen, die ondersteuning bieden bij de studie van interacties tussen plantenwortels en bodemorganismen. Dergelijke interacties spelen een cruciale rol in de voedselproductie, bodemvorming en ecosysteemprocessen. Binnen het project wordt samengewerkt met bodemdeskundigen, plantenbiologen en ontwerpers met als doel: het ontwikkelen van visueel aantrekkelijke voorstellingen, die gebruikt kunnen worden tijdens colleges, excursies en laboratoriumsessies.
Het project evalueert ook of de visuele hulpmiddelen studenten daadwerkelijk helpen om de lesstof begrijpen en kennis te behouden. Hiermee legt het de basis voor de ontwikkeling van nieuwe vakken over bodemecologie aan de universiteit. Uiteindelijk benadrukt dit project het belang van de interacties tussen plantenwortels en bodemorganismen. Zodat de toekomstige generatie bodemwetenschappers en ecologen dit belang inziet en waardeert.
Beurshouder:
Dr. M. (Marlies) Oostland – Assistant Professor in Cellular and Circuit Neuroscience, Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica, Swammerdam Institute for Life Sciences
Recente technologische ontwikkelingen hebben het neurowetenschappelijk systeemonderzoek gerevolutioneerd. Deze vooruitgang maakt het mogelijk om gelijktijdig de activiteit van tientallen tot honderden neuronen in een wakker, bewegend dier te meten én te manipuleren. Deze mogelijkheden zijn echter nog niet breed opgenomen in het onderwijs.
Backyard Brains is een mobiele en betaalbare set-up van de vereiste technologie en biedt studenten daarom de mogelijkheid om zelf vivo elektrofysiologie-experimenten uit te voeren. De Grassrootsbeurs maakt de aanschaf van meerdere Backyard Brains-installaties mogelijk. De apparatuur kan op verschillende manieren worden gebruikt binnen de opleidingen Biologie, Biomedische Wetenschappen en Psychobiologie. Hierdoor kunnen studenten praktijkervaring opdoen met neuronetwerken én gedrag.
Het doel van dit project is om een digitaal platform voor studenten te ontwikkelen. Dit platform moet eenvoudige en verhoogde interactie tussen honours-studenten in Life Sciences (BMW, PB en Bio) faciliteren. Via het platform kunnen studenten profielen aanmaken en met elkaar communiceren. Daarnaast kunnen ze informatie vinden over het honours-programma en de bijbehorende vakken, toegang krijgen tot een interactieve kalender van honours-evenementen en kunnen ze hun eigen werk tentoonstellen.
Naast de Grassrootsprojecten 2023 lopen er nog 19 projecten die eerder zijn toegekend. Deze Grassroots zijn gerelateerd aan verschillende thema’s.
(Digitale) Klinische colleges in de huisartspraktijk
Eva Hoff (FdG) onderzoekt de haalbaarheid van digitale patiëntencolleges vanuit de huisartspraktijk, om spanning en/of vervoersproblemen voor de patiënten weg te nemen.
Antoni van Leeuwenhoeks tijdreis naar Science …
Ricardo Paap (FNWI) ontwikkelt een online Escape Game waarmee de aankomende studenten Biomedische Wetenschappen geënthousiasmeerd worden om alle online leertools te ontdekken, zodat ze voorafgaand aan het collegejaar hiervan goed op de hoogte zijn.
CoMaster
Charissa Verkade (FdG) laat kennisclips maken voor coassistenten in heel Nederland, zodat zij op vrije werkmomenten digitaal onderwijs kunnen vergaren.
Interactieve Geoanimaties & Directe Instructie
Gotze Kalsbeek (FMG) ontwikkelt Digitale Geoanimaties, waarmee de studenten leren lesgeven met deze tools en zelf geoanimaties ontwerpen, zodat ze de opbouw van vakdidactiek ervaren.
KADO: Kennisclips voor Actief en Dynamisch Onderwijs
Ine Beyens (FMG) ontwikkelt, realiseert en implementeert professionele online kennisclips voor het vak Clashing Views on Media Effects. Dit leidt hopelijk tot een hogere studentparticipatie.
Listen closely!: improve your treatment skills through the stories of experiential experts
Eveline van Vugt (FMG) maakt podcasts om casussen levendiger aan te bieden aan studenten.
Unstatic: Towards an adaptive online learning environment for statistics education
Terrence Jorgensen (FMG) stelt al het onderwijsmateriaal voor de cursus Structural Equation Modeling statistics online beschikbaar met RMarkdown, waarbij de eindvorm lijkt op een Wiki, zodat studenten rechtstreeks ouder collegemateriaal kunnen raadplegen.
VR in Onderwijs
Maud Pols (FEB) verkent, ontwerpt en ontwikkelt onderwijsactiviteiten met VR en CoVince, zodat de onderwijsactiviteiten de interactie tussen studenten vergroot.
Integratie virtual reality spleetlamp simulator in oogheelkundig onderwijs
Dr. Armida W.M. Fabius (FdG) gebruikt een VR spleetlamp simulator om studenten oogheelkunde voldoende klinische expositie te bieden, omdat de studenten-toestroom momenteel groter is.
Mind the gap! Bridging pre-knowledge gaps using digital concept maps
Stefania Grecea (FNWI) zet concept maps in op verschillende momenten in het leerproces, zodat studenten inzicht krijgen in hun knowledge gaps.
Stof leren beheersen door peer reviewing ipv cijfertjes voor je huiswerk
Maarten Marx (FNWI) gaat met behulp van SQLlite DB studenten motiveren opdrachten te maken en elkaar van feedback te voorzien zonder dat hieraan een cijfer is gekoppeld.
Teamwork Tool
Lotte Salome (FMG) maakt met behulp van een Teamwork Tool het teamproces inzichtelijk voor docenten en studenten, waardoor er inzicht ontstaat in de synergie en de meerwaarde van teamwerk.
Co-creatie & inspiratie
Chantal Albicher (FdG) ontwikkelt een digitale leer- en inspiratieomgeving, waar mentoren handvatten bieden aan studenten om het proces van groei, zelfzorg en authenticiteit te ondersteunen.
De Vitrine: een digitaal museum voor Universitair Erfgoed
Paul van Dijstelberge (FGw) ontwikkelt software voor het schrijven en bewerken van blogs, zodat zijn studenten deze sneller kunnen plaatsen en bewerken waardoor hun leergierigheid op pijl blijft.
Intervisie in Mibo
Eva Hoff (FdG) werkt met Getmibo, een interactief digitaal platform, zodat studenten digitaal gebruik kunnen maken van kwalitatief goede en veilige intervisie.
Psychiatrische casuïstiek door de ogen van Virtual Reality
Jacqueline C. Houting (FdG) ontwikkelt een VR-experience voor masterstudenten Psychiatrie, zodat ervaringsdeskundigen altijd beschikbaar zijn tijdens het ingeroosterde onderwijsmoment.
Rethinking Digital Testing for Science
Dora Achourioti (AUC) herontwerpt de huidige toetsingsvormen naar personalised testing voor het vak ‘Logic, Information, Argumentation’, omdat de huidige toetsingsvormen niet geschikt zijn voor digitaal toetsen.
Serious game over klinisch redeneren bij Psychiatrisch patiënten
Ellen L. van Veen (FdG) ontwikkelt een concept voor een serious game, bestemd voor studenten voorafgaand aan hun coschap Psychiatrie, zodat deze studenten zich beter kunnen voorbereiden op het ‘klinisch redeneren’.
Virtual Past Places: virtual reality for teaching materials and sites in archaeological and historical studies
Jitte Waagen (FGw) ontwikkelt virtuele reconstructies (VR) van historische en archeologische locaties met Mozilla Hubs Cloud, zodat digitale modellen van archeologische resten en monumenten weer toegankelijk worden voor het onderwijs.