Jigsaw en peerfeedback bij Dramaturgie

In het kort

In dit project zijn activerende werkvormen ingezet om studenten te laten reflecteren over hun werk. Hierbij oefenden studenten ook met de overdracht van theorie naar praktijk, waarbij rekening werd gehouden met de diverse achtergronden van studenten.

Hoe organiseer je online peerfeedback, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende achtergronden van studenten?

Over dit project

Docent Kati Röttger
Afdeling Kunst- en Cultuurwetenschappen
Opleiding Duale MA International Dramaturgy
Cursus Kernmodule Dramaturgy
Datum September 2018 – Januari 2019
Tool FeedbackFruits
Werkvorm Jigsaw en peerfeedback

De Duale Master International Dramaturgy is met name gekenmerkt door de diversiteit van de studentenpopulatie (international classroom) en de nauwe verbinding van theorie en praktijk, omdat de studenten als toekomstige dramaturgen in staat moeten zijn theoretische en historische kennis naar het maakproces van een theatervoorstelling en naar het publiek te vertalen. Door deze bijzondere karakteristiek van de opleiding was er behoefde om meer activerende werkvormen in te zetten die rekening houden met de diverse achtergronden van de studenten en die de studenten in staat stellen om de overdracht van theorie naar praktijk in verschillende werkvormen te oefenen. Bij het project is gebruik gemaakt van:

Resultaten

Het werken met activerende opdrachten waarin studenten reflecteerden, zorgde voor meer samenhang tussen de verschillende sessies. Studenten vonden de werkvorm peerfeedback erg leerzaam, omdat het geven van feedback op het werk van anderen ook een belangrijke taak is als dramaturg.

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Kati Röttger:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.