Feedback: sleutel tot leren

Voor iedere docent

Feedback is een heel belangrijk aspect van het leerproces. Het geeft informatie over het leerproces van studenten, maakt inzichtelijk hoe ver zij gevorderd zijn en waar ontwikkelaspecten liggen. Zonder feedback is het voor veel studenten moeilijk om de leerdoelen te behalen.

Vragen die in deze cursus onder andere aan de orde komen zijn: ‘Wat is goede feedback?’, ‘Aan welke criteria voldoet goede feedback?’ en ‘Hoe zorg je ervoor dat de student zijn voordeel doet met de feedback?’.

Direct inschrijven

Handig om te weten

Voor wie? De cursus is bedoeld voor alle docenten die zich verder willen ontwikkelen in het geven van feedback
Voorkennis Geen specifieke voorkennis vereist
Gevraagde tijdsinvestering 1 dagdeel van 3 uur
Begeleider TLC Centraal opleiders
Groepssamenstelling Minimaal 6 deelnemers

• Wachtlijst – Tuesday 28 May 2024 (09:00 – 12:00) – English

Aanmelden via de aanmeldknop kan tot 2 weken voor de cursus, daarna per mail (tlc@uva.nl).

Kosten De cursus wordt bekostigd uit centrale gelden, maar aanmelden is niet vrijblijvend.
Als je je aanmeldt gaan we ervan uit dat je meedoet.

Toelichting programma

De cursus is kleinschalig, activerend en interactief. We gaan aan de slag met een kleine groep van maximaal 6 deelnemers. Je neemt een voorbeeld mee van een situatie die je lastig vindt. Je gaat oefenen onder begeleiding van een trainingsacteur en ervaart zelf het ontvangen van feedback.  Na deze cursus ben je in staat om:

• aan te geven wanneer en hoe je effectief feedback geeft op gedrag;
  • om te gaan met ‘lastige situaties’ zoals erg aanwezige of juist heel stille studenten;
  • uit te leggen waarom het contact met verschillende studenten verschillend verloopt en een verschillende aanpak nodig heeft.

Krijg ik een diploma of certificaat na afronding van de cursus?

Na afronding van deze cursus ontvang je geen diploma. Het is immers geen opleiding die je afrondt. Het is wel mogelijk om een certificaat van deelname te krijgen.

Wat is de tijdsinvestering buiten de bijeenkomst(en) om?

Voor elke cursus vragen wij de deelnemers om een intake formulier in te vullen en naar de trainer te sturen. Op deze manier verzamelen we de leerdoelen en verwachtingen van deelnemers. Voor jezelf is het een goede voorbereiding om alvast na te denken wat je precies zou willen leren.

Voor de meeste cursussen wordt je ook gevraagd om alvast iets voor bereiden, zoals het verzamelen van een casus, bekijken van een video of het volgen van een korte online module. De totale voorbereidingstijd voor een cursus schatten wij op 1 uur.

Bij een cursus die bestaat uit meerdere bijeenkomsten krijg je ook tussen de bijeenkomsten door een opdracht mee. Vaak bestaat dit uit het in de praktijk brengen van het geleerde. Deze tijdsinvestering is afhankelijk van je eigen inzet. Reken ook hierbij op een uur.

Meer weten?