Bits of Innovation: het verhaal achter de Grassrootsbeurs

In de videoserie Bits of Innovation: het verhaal achter de Grassrootsbeurs volgen wij 3 UvA-docenten die hun onderwijs willen verbeteren met een UvA TLC Grassrootsbeurs. De Grassrootsbeurs is een TLC UvA Onderwijsbeurs die wordt uitgegeven aan UvA-docenten die een idee hebben om met een ICT-toepassing het onderwijs te innoveren. In deze driedelige interviewserie kijken we mee bij deze beurshouders tijdens de volledige uitwerking van hun ideeën. Zo duiken we in de wereld van kakkerlakken, tanden trekken en sociale stadskaarten. Maar, vertellen we vooral het verhaal van drie inspirerende docenten. 

Ben je benieuwd naar het verhaal van deze docenten? Bekijk dan nu deel 1 van de serie Bits of Innovation! 

Meer over de Grassrootsbeurs

 

Deel 1 van 3: Maak kennis met de beurshouders

In deel 1 van de serie maken we kennis met onze beurshouders en hun projecten. Marlies Oostland (FNWI) Tom van Riet (ACTA) en Jeanine Suurmond (FdG) staan namelijk allemaal aan de start van een ambitieus en innovatief project. Samen blikken we vooruit en zoeken we het antwoord op een aantal belangrijke vragen. Want wie zijn deze beurshouders eigenlijk? Wat willen ze met hun idee bereiken? En wat nou als dit niet lukt? Bekijk nu de eerste interviews! 

Bekijk nu de eerste interviews hieronder!

De interviews zijn in het Nederlands, maar Engelse- en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar via ‘cc’ in de videoplayer.

Clips 1ste interview

Marlies Oostland

Dr. M. (Marlies) Oostland is universitair docent in Cellular and Circuit Neuroscience. Zij werkt sinds september 2022 bij de UvA en is onderdeel van FNWI. Eerder publiceerde zij meerdere onderzoeken over de neurofysiologie van muizen. En nu heeft ze een Grassrootsbeurs ontvangen voor de ontwikkeling van het derdejaars-keuzevak Psychobiologie: Van Neuron tot Gedrag 

Binnen dit vak gaan studenten met nieuwe technologieën onderzoek doen naar het zenuwstelsel- en gedrag van levende kakkerlakken. In het eerste interview neemt Marlies ons enthousiast mee in haar vakgebied en onderstreept ze het belang van studenten die praktijkervaring op doen. En dat is iets wat niet altijd vanzelfsprekend is binnen het bestaande onderwijs. 

Disclaimer: In de video wordt gesproken over onderzoek naar levende kakkerlakken. Meer weten? Bekijk de wet op dierproeven

De interviews zijn in het Nederlands, maar Engelse- en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar via ‘cc’ in de videoplayer.

Tom van Riet

Dr. T. (Tom) van Riet is ACTA-docent en MKA-chirurg aan het AmsterdamUMC. Daarnaast is Tom een kersverse promovendus met zijn proefschrift Learning about Tooth Removal with Robot Technology. Met zijn verkregen Grassrootsbeurs bouwt hij hierop verder en ontwikkelt hij technologie waarmee tandheelkunde-studenten kunnen oefenen op het trekken van tanden voordat ze hun studie hebben afgerond. In de praktijk beginnen deze studenten hun carrière vaak zonder ervaring en zelfvertrouwen op het gebied van tandextractie. In het eerste interview vertelt Tom hoe hij zijn studenten meer zelfvertrouwen wil geven en zo een bezoekje aan de tandarts voor ons allemaal iets minder spannend gaat maken. 

De interviews zijn in het Nederlands, maar Engelse- en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar via ‘cc’ in de videoplayer.

Jeanine Suurmond

Dr. J.L. (Jeanine) Suurmond is werkzaam binnen de FdG en universitair hoofddocent in ‘Diversity responsive health care practices’ aan het Amsterdam UMC. Ook vervult zij hier de belangrijke rol van ‘Diversity officer’. Jeanine zet zich dan ook vol in om de benodigde medische zorg voor iedereen toegankelijk te maken. Over de hele wereld, maar ook in een stad als Amsterdam hebben groepen minderheden namelijk niet altijd toegang tot de benodigde medische zorgverlening. Jeanine wil dit deels aanpakken door haar studenten bewust van deze problematiek te maken. Daarom gebruikt zij de Grassrootsbeurs voor het ontwikkelen van een sociale plattegrond van de stad Amsterdam.  

Op deze plattegrond kunnen studenten en medici straks zien hoe sociale determinanten (zoals de buurt waar je woont) van invloed zijn op gezondheid van mensen. Vervolgens laat zij studenten nadenken over hoe zij rekening kunnen houden met deze sociale determinanten bij het verlenen van zorg. In het eerste interview vertelt Jeanine over de toegevoegde waarde van haar project. 

De interviews zijn in het Nederlands, maar Engelse- en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar via ‘cc’ in de videoplayer.

Deel 2 van 3: De voortgang van onze beurshouders

In het tweede deel van de serie duiken we nog dieper in de projecten van onze beurshouders, Marlies Oostland (FNWI), Tom van Riet (ACTA), en Jeanine Suurmond (FdG).  We nemen je mee achter de schermen tijdens de implementatie van hun innovaties, zodat je met eigen ogen kan zien hoe deze pioniers het onderwijs vernieuwen. Maar, de weg naar onderwijsvernieuwing kan soms ook hobbelig zijn.  Tegen welke uitdagingen lopen de beurshouders aan en hoe gaan ze hier mee om?  Bekijk nu deel 2 van de interviews!  

Bekijk nu de tweede interviews hieronder!  

De interviews zijn in het Nederlands, maar Engelse- en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar via ‘cc’ in de videoplayer.

Clips 2e interview

Marlies Oostland

In het tweede interview vertelt Dr. M. (Marlies) Oostland opnieuw vol enthousiasme over haar innovatie ‘Project-Based Learning in vivo neurofysiologie en gedrag van kakkerlakken’. Ze beschrijft hoe de implementatie in de klas is verlopen en vol trots deelt ze beelden die de studenten zelf hebben gemaakt. Daarnaast vertelt ze hoe het nu verder moet met haar project en onderstreept ze de maatschappelijke waarde van dit onderwijs. 

Benieuwd naar de uitkomsten? Bekijk dan nu het tweede interview!  

De interviews zijn in het Nederlands, maar Engelse- en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar via ‘cc’ in de videoplayer.  

 

Tom van Riet

Nooit eerder konden tandheelkundestudenten oefen met het trekken van tanden op oefenmodellen. Dr. T. (Tom) van Riet heeft dit met zijn project ‘Force Feedback in onderwijs over tandextractie’ nu wel mogelijk gemaakt. In dit tweede interview zie je beelden van hoe het de studenten het vergaat en legt Tom uit waarom dit baanbrekende onderwijs alleen mogelijk is met interfacultaire en interscolaire samenwerking. Toch, gaat nog niet alles helemaal zoals gehoopt. 

Bekijk nu het tweede interview!  

De interviews zijn in het Nederlands, maar Engelse- en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar via ‘cc’ in de videoplayer.

Jeanine Suurmond

In het tweede interview neemt Dr. J.L. (Jeanine) Suurmond ons mee in haar project ‘Sociale determinanten van gezondheid: een interactieve kaart van Amsterdam’ aan de hand van een prototype. Zo laat ze nog maar eens zien waarom het zo belangrijk om bij gezondheidszorg ook de sociale aspecten in acht te nemen en waarom studenten tijdens hun opleiding bewustwording moeten creëren van bestaande sociale verschillen. Maar hoe vermijd je hierbij vooroordelen en stereotypering? 

Bekijk nu het tweede interview!  

De interviews zijn in het Nederlands, maar Engelse- en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar via ‘cc’ in de videoplayer.  

Sjoukje Kerman
Coördinator Grassrootsbeurs

Voor meer informatie en vragen over de UvA TLC Grasrootsbeurs kan je ook contact opnemen met coördinator Sjoukje Kerman.

E-mail Sjoukje
Marlies Oostland
Beurshouder

Bekijk het UvA-profiel voor meer informatie over beurshouder Marlies Oostland.

Profiel Marlies
Tom van Riet
Beurshouder

Bekijk de website van het AmsterdamUMC voor meer informatie over beurshouder Tom van Riet.

Profiel Tom
Jeanine Suurmond
Beurshouder

Bekijk de website van het AmsterdamUMC voor meer informatie over beurshouder Jeanine Suurmond.

Profiel Jeanine