TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Ben jij een docent met veel ideeën over de verbetering van jouw onderwijs*, maar kom je er door de drukte van de dagelijkse praktijk niet aan toe? Dan is de 24-uurs onderwijsontwerp–retraite echt iets voor jou! Tijdens deze retraite werk je op een externe locatie 24 uur aan de verbetering van jouw onderwijs, waarbij je collega’s van verschillende faculteiten kunt gebruiken als sparringpartner. De retraite is erop gericht om het ontwerp van jouw onderwijs te vernieuwen.
* Met onderwijs wordt in deze context bedoeld: een vak of een (deel van het) curriculum, zoals een leerlijn of minor. Het is daarbij van belang dat de deelnemers mandaat hebben om hun onderwijs aan te passen en in het bezit zijn van een BKO-certificaat of bezig zijn deze te behalen. De retraite is gebaseerd op de BKO-competenties.
Het programma bestaat uit drie fasen.
De donderdagmiddag staat in het teken van het analyseren van jouw specifieke onderwijssituatie en het scherpstellen van je ontwerpvraag. Je formuleert je verbeterwens en denkt na over welke oplossing daarbij past, rekening houdend met de doelgroep, leerdoelen en contextuele factoren.
De donderdagavond en de vrijdag staan in het teken van het ontwerp. Tijdens deze fase werk je aan een conceptstructuur van je onderwijs. Je bedenkt vervolgens concrete onderwijsactiviteiten.
Vrijdagmiddag ga je aan de slag met een plan om de verbeteringen daadwerkelijk te gaan doorvoeren. Je gaat dus concreet maken wat er na deze retraite moet gaan gebeuren om jouw ontwerp te realiseren.
| Doelgroep | UvA-docenten en cursuscoördinatoren die het eigen onderwijs willen veranderen. Het is van belang dat je mandaat hebt om onderwijs aan te passen en je het BKO-certificaat hebt behaald (of daarmee bezig bent). Zo weten we dat je de basisbeginselen van het ontwerpen van onderwijs kent. |
|
| Voorbereiding | Van tevoren vul je een intakeformulier in. Op basis daarvan vindt een intakegesprek met een van de opleiders plaats. Op deze manier kun jij gefocust aan de retraite beginnen en kan tijdens de retraite ook worden ingespeeld op jouw leer- en ontwikkelbehoeften. | |
| Gevraagde tijdsinvestering | De retraite start op donderdag 15 mei 2025 om 13:00 uur en eindigt op vrijdag 16 mei om 16:30 uur. Hotelovernachting, en eenmaal diner, ontbijt en lunch zijn inbegrepen. De intakeprocedure vraagt een paar uur werk. | |
| Voorbereiding | Een externe locatie. Na aanmelding ontvang je bevestiging met locatie. | |
| Data | data in voorjaar 2026 volgen | |
| Georganiseerd door | TLC-Centraal |
Tijdens de retraite bieden de opleiders je handvatten en werkvormen aan om je ideeën om te zetten in een ontwerp dat voldoet aan relevante ontwerpprincipes. Daarnaast zetten we veel in op het geven en ontvangen van feedback en inspiratie van collega’s. Je verlaat de sessie met een nieuw onderwijsontwerp dat direct in je onderwijspraktijk kan worden geïmplementeerd.
We heten je voor deze sessie welkom op een mooie externe locatie, waar je je dagelijkse praktijk voor 24 uur achter je laat om je te richten op het (her)ontwerpen van je onderwijs. Wij verzorgen de onderwijskundige verdieping, een overnachting en eten en drinken; jij zorgt ervoor dat je na deze 24 uur inspiratie hebt opgedaan én een verbeterd onderwijsontwerp hebt gemaakt.
Na de 24-uurssessie heb je:

