24-uurs onderwijs ontwerp retraite

Heb jij als docent ideeën over het vernieuwen van jouw onderwijs*, maar houd de drukte van de dag je tegen om het uit te werken? Tijdens deze retraite werk je op een externe locatie 24 uur aan de verbetering van je onderwijs, met collega’s van verschillende faculteiten en opleiders van het TLC-netwerk als sparringpartner. Het programma is erop gericht om het ontwerp van jouw onderwijs te vernieuwen.

* Met onderwijs wordt in deze context bedoeld: een vak of een (deel van het) curriculum, zoals een leerlijn of minor. Het is daarbij van belang dat de aangedragen docenten mandaat hebben om hun onderwijs aan te passen en in het bezit zijn van een BKO-certificaat of bezig zijn deze te behalen. De retraite wordt gebaseerd op de BKO-competenties.

Handig om te weten

Voor wie? UvA-docenten en/of cursuscoördinatoren die het eigen onderwijs willen vernieuwen.

Het is van belang dat je het mandaat hebt om onderwijs aan te passen en je een BKO-certificaat hebt behaald (of daar mee bezig bent). Op deze manier weten we dat je de basisbeginselen van het ontwerpen van onderwijs kent.

Voorbereiding Van tevoren vul je een intake-formulier in. Op basis daarvan vindt een intakegesprek met een van de opleiders plaats, om te zorgen dat je gefocust aan de retreat kan beginnen en er tijdens de retreat ingespeeld wordt op jouw leer- en ontwikkel-behoeften.
Gevraagde tijdsinvestering Een paar uur voor het invullen van het intake-formulier en 24 uur voor de retraite (overnachting en eenmaal diner, ontbijt en lunch zijn inbegrepen)
Begeleiders Opleiders van TLC
Data 30 en 31 mei 2024
Locatie Castricum, Noord-Holland

Toelichting programma

Het programma bestaat uit drie fasen.

Eerste fase – Analyse en verbeterwens

De donderdagmiddag staat in het teken van het analyseren van jouw specifieke onderwijssituatie en het scherpstellen van je ontwerpvraag. Je formuleert je verbeterwens, en denkt na welke oplossing daar bij past. Daarbij houd je rekening met de doelgroep, leerdoelen en contextuele factoren.

Tweede fase – Ontwerp

De donderdagavond en de vrijdagochtend, staat in het teken van het ontwerp. Tijdens deze fase werk je aan een conceptstructuur van je onderwijs. Je bedenkt vervolgens concrete onderwijsactiviteiten.

Derde fase – Implementatie

Je maakt een plan hoe je de verbeteringen daadwerkelijk gaat doorvoeren. Je maakt concreet wat er na deze retreat moet gaan gebeuren om jouw ontwerp te realiseren.

Begeleid door opleiders van het TLC

Tijdens de retreat bieden de trainers je handvatten en werkvormen aan om je ideeën om te zetten in een ontwerp dat voldoet aan relevante ontwerp-principes. Daarnaast zetten we veel in op het geven en ontvangen van feedback en inspiratie van collega’s. Je verlaat de sessie met een nieuw onderwijsontwerp dat direct in je onderwijspraktijk kan gaan worden geïmplementeerd.

Op locatie

Het netwerk van UvA Teaching & Learning Centres heet je voor deze sessie welkom op een mooie locatie in Castricum (Noord-Holland), waar je je dagelijkse praktijk voor 24 uur achter je laat om je te richten op het (her)ontwerpen van je onderwijs. Wij verzorgen de onderwijskundige verdieping, een overnachting en eten en drinken; jij zorgt ervoor dat je na deze 24 uur inspiratie hebt opgedaan én een verbeterd onderwijsontwerp hebt gemaakt.

Wat levert deze retraite je op?

Na de 24 uursessie heb je:

• Geanalyseerd welk probleem je wilt oplossen met het nieuwe ontwerp;
  • Een nieuwe structuur ontworpen voor het door jou gekozen onderwijs;
  • Onderwijs- en leeractiviteiten ontworpen die passen bij de leerdoelen en de toetsing van het onderwijs;
  • Een helder stappenplan ontwikkeld voor de implementatie van het ontworpen onderwijs.

Aanmelden

Het TLC van jouw faculteit draagt twee docenten voor voor deze retreat. Ben je geïnteresseerd, neem dan contact op met het TLC van jouw faculteit.

TLC Economie en Bedrijfskunde: tlc-eb@uva.nl

TLC Faculteit der Geneeskunde: tlc@amsterdamumc.nl