TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Door de COVID-19 pandemie moest het hoger onderwijs op stel en sprong overschakelen naar vormen van online onderwijs. Om te leren van de ervaringen die docenten en studenten in deze tijd hebben opgedaan, financierde het College van Bestuur het onderzoeksproject ‘Online onderwijs’.
Dit onderzoeksproject bestaat uit meerdere onderzoeken gericht op het verkrijgen van inzichten in (online) lesstrategieën, die effectief kunnen zijn voor verschillende soorten leerdoelen en doelgroepen. Deze inzichten leveren een belangrijke bijdrage aan de verdere vorming en verbetering van de digitaliseringsvisie van de UvA.
De resultaten van de verschillende onderzoeken (studies) over online onderwijs vind je hieronder. Gedurende deze studies zijn de ervaringen van docenten en studenten ook uitgewerkt in meerdere mooie praktijkvoorbeelden. Deze zogenoemde teacher stories vind je onderin deze pagina.
Online onderwijs op de Universiteit van Amsterdam: praktijken en ervaringen tijdens de coronacrisis (periode: 2020-2021)
Teamleden: Monique Meij, Chevy van Dorresteijn, Natalie Pareja Roblin, Frank Cornelissen, Joke Voogt & Monique Volman
In het najaar van 2020 is een systematische literatuurstudie uitgevoerd naar cursusfactoren, studentfactoren, docentfactoren en institutionele factoren die bijdragen aan effectief online en blended onderwijs. Docenten en beleidsmakers kunnen de inzichten uit deze studie gebruiken bij het ontwerpen en implementeren van online of blended vakken.
Lees de samenvatting (pdf, 8 p.)
Eind 2020 is een vragenlijst uitgezet onder UvA-docenten waarin gevraagd is naar de (online) lesstrategieën die zij gebruikt hebben bij het opzetten en uitvoeren van hun online cursussen. De resultaten van deze studie geven meer inzicht in de diverse strategieën die gebruikt zijn, met welk(e) doel(en) en in welke setting (bv. faculteit en groepsgrootte).
Lees de samenvatting (pdf, 5 p.) Lees volledig onderzoeksrapport (pdf, 57 p.)
Hoe docenten online onderwijs hebben vormgegeven en wat de ervaringen van docenten en studenten hiermee waren is in deze studie via focusgroepen, gehouden in het voorjaar van 2021, onderzocht. De inzichten dragen bij aan kennis over didactische strategieën die (potentieel) effectief zijn voor online (aspecten van) onderwijs en aan de verdere ontwikkeling van de digitaliseringsvisie van de UvA. Daarnaast bevat deze studie een verslag van gesprekken met docenten en studenten over cursussen die als veelbelovende praktijkvoorbeelden van online of blended onderwijs worden gezien, en daardoor als inspiratie dienen voor andere docenten. Deze verhalen zijn uitgewerkt in onderstaande teacher stories, verhalen waarbij de ervaringen van docenten en studenten met een goed online praktijkvoorbeeld zijn samengebracht.
Lees volledig onderzoeksrapport (pdf, 78 p.)
Lees over ervaringen van docenten en studenten over vakken die als veelbelovende praktijkvoorbeelden van online onderwijs worden gezien.
Geactiveerd leren in plaats van enkel luisteren. Docent Esther Quadackers laat zien welke hulpmiddelen docenten kunnen gebruiken om leren actiever te maken.
Samenwerken, individueel werk, en feedback: docent Teun de Vries legt uit hoe Team-Based-Learning dit allemaal bevat. Lees meer over het gebruik van TBL en de voordelen.