TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Een vak, minor of zelfs een hele opleiding ontwerpen is uitdagend: er zijn vaak goede ideeën, maar ook veel uitdagingen. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor de aansluiting op de leerdoelen en leerlijnen, voldoende uitdaging voor de studenten, interactiviteit en meer?
Kortom, waar kun je het beste beginnen bij het ontwerpen of herontwerpen van onderwijs? De onderwijsontwerp-cyclus kan je hierbij helpen. Deze cyclus bestaat uit vier stappen die zijn gebaseerd op het ADDIE-model, maar ook op eigen ervaringen van docenten, trainers en onderwijskundigen. Het is een iteratief model waarbij er continu wordt geëvalueerd. Per stap worden de belangrijkste aandachtspunten beschreven.
Klik op één van de stappen in de onderwijsontwerp-cyclus om verder te lezen:
1. Analyseren |
2. Ontwerpen |
3. Ontwikkelen |
4. Implementeren |
Hieronder vind je artikelen uit het TLC-netwerk over Onderwijsontwerp. Bekijk ook de andere onderwijsthema’s.
Op 16 en 17 november kwamen UvA-docenten van verschillende faculteiten bijeen tijdens de 24-uurs onderwijsontwerpretraite. In de terugblik vertellen deze docenten zelf over rappende collega’s, waardevolle workshops en het (her)ontwerpen van je onderwijs.
Het doel van de analyse is om relevante informatie in kaart te brengen vóórdat je met het ontwerpen begint.
Voor het ontwerpen van onderwijs gebruiken we het principe constructive alignment.
Wat moet er nog ontwikkeld en geregeld worden voordat het vak daadwerkelijk van start gaat?
Als het vak ontwikkeld is in de voorgaande stappen, is het tijd om het vak in de praktijk te brengen.