Principal Educator: Joost van den Berg

PE-Onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Dr. Joost van den Berg

  • Internist Ouderengeneeskunde en onderzoeker Professional Performance & Compassionate Care bij Amsterdam UMC.
  • Per 1 juli 2025 benoemd tot Principal Educator.

Wat motiveerde je om je aan te melden voor de nieuwe selectieronde voor Principal Educators?

“Tijdens mijn promotieonderzoek (naar bevlogenheid voor onderwijs en opleiden) werden de eerste Principal Educators benoemd. Wat vond ik dat een mooi initiatief! Volwaardig erkenning voor de onderwijstaak was (en is) niet altijd vanzelfsprekend. Nu, als medisch specialist merkte ik weer hoe makkelijk de werkweek zich vult met allerlei taken en verplichtingen. Een PE-project met een duidelijk doel en beschermde tijd zou mij de kans bieden het onderwijs aan onze faculteit weer een beetje verder te helpen verbeteren.”

Waar richt jij je met name op als Principal Educator?

“Binnen het profiel Dokter van morgen komen een aantal van mijn interesses en expertises samen. Ik vind het leuk om na te denken over de ontwikkelingen binnen het zorglandschap en hoe wij daar in de studie aandacht aan kunnen geven. Het is een mooie uitdaging om na te denken hoe wij studenten kunnen laten zien op welke manieren je als (toekomstig) arts je werk kunt doen. Die verbredende blik moet natuurlijk niet ten koste gaan van de inhoud én studenten moeten de kans krijgen hun eigen weg en interesses te blijven volgen, zonder keurslijf.”

Wat wil je bereiken?

“Studenten op een authentieke en autonome manier wegwijs maken in de breedte van het artsen vak. Ik wil dit doen door docenten en coördinatoren handvatten en onderwijsmethoden te bieden die inhoud en verbreding combineren. Patiëntparticipatie moet hierbij centraal staan, wat mij betreft.”