TestVision is een digitale en summatieve toetsingstool.

Met deze tool kan ik als docent:

  • volledig digitaal toetsen, zowel op locatie als online;
  • verschillende vraagtypen selecteren, zoals: MC, stelling, rangschikken, matching, hotspot, invullen en open;
  • vraagbanken aanmaken waardoor het mogelijk is om de complete toets, vraagvolgorde en eventueel de antwoord-alternatieven te randomiseren per student. Dit kan de fraude tijdens het online toetsen beperken;
  • hoogwaardig beeldmateriaal, audio en video aan toetsvragen toevoegen;
  • de gesloten vragen automatisch laten nakijken;
  • de betrouwbaarheid en kwaliteit van een toets achteraf analyseren;
  • met collega’s samenwerken aan de vragenbank en toets.

Bekijk een impressie van TestVision

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Met TestVision heb je uitgebreide mogelijkheden om via een analyse inzicht te krijgen in de kwaliteit van een toets.
  • Door een digitale vraagbank te ontwikkelen bespaart het jou en collega’s volgende jaren veel voorbereidingstijd.
  • Je bespaart tijd bij het nakijken van grote studentenaantallen.
  • Voor het gebruik van TestVision is ondersteuning beschikbaar bij de voorbereiding en afname van de toets, en bij het publiceren van de resultaten.
Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • TestVision wordt in principe niet gebruikt voor formatief toetsen. Een alternatief voor formatief toetsen is Canvas toetsen.
  • Voor het summatief toetsen van vaardigheden, zoals het toetsen van spreekvaardigheid of het leggen van verbanden is TestVision ongeschikt. Een Take Home Tentamen, praktische opdracht of essay kunnen alternatieven zijn wanneer je ingewikkeldere denkprocessen wilt toetsen.

Let op

  • Het vergt enige tijdsinvestering om de tool te leren gebruiken, maar eenmaal geïmplementeerd kun je met TestVision veel tijd besparen.
  • De aanvraag van TestVision-toetsen moet tijdig gebeuren.

 

Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
  • Ben je benieuwd of je toetsvorm inhoudelijk passend is om af te nemen via TestVision? Benader dan de toetsdeskundigen van je faculteit om langs te komen tijdens hun spreekuur.
  • Om aan de slag te gaan met TestVision moet je toegang krijgen tot de tool. Ben je benieuwd naar de technische kant van TestVision, deadlines en overige ondersteuning? Neem dan contact op met je ICTO-afdeling.
  • Streef naar een zo objectief mogelijk nakijkproces: verdeel het nakijken van open vragen onder collega’s en stel criteria op voor het toekennen van punten bij deze antwoorden1.

1Van Berkel, H. (2017). Toetsen in het hoger onderwijs. A. Bax, & D. Joosten-ten Brinke (Eds.). Bohn Stafleu van Loghum.