Perusall is een tool die het lezen van documenten/bekijken van video’s/beluisteren van podcasts interactiever en leerzamer kan maken. Je uploadt het materiaal waarna jij en de studenten opmerkingen kunnen plaatsen, vragen kunnen stellen en kunnen reageren op medestudenten.

Met deze tool kan ik als docent:

  • studenten anoniem laten deelnemen en reageren;
  • de denkprocessen en redenering van studenten eenvoudig volgen en hierop reageren;
  • Perusall de kwaliteit van annotaties laten meten op basis van een algoritme dat zij zelf hebben ontwikkeld;
  • gedetailleerd inzicht in de participatie van de student verkrijgen: de hoeveelheid geplaatste opmerkingen, interactie met vragen en opmerkingen bij annotaties van medestudenten;
  • studenten beoordelen op kwaliteit, kwantiteit, het inlevermoment en de verdeling van hun annotaties;
  • de cijfers synchroniseren met Canvas.
Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Perusall genereert overzichten van de studentparticipatie en de kwaliteit van de geplaatste annotaties. Deze geven je een goed inzicht in de deelname van de student, zowel kwantitatief als kwalitatief.
  • Studenten aanzetten tot close reading en dieper begrip van het materiaal, al voorafgaand aan het college en met medestudenten.
  • Om voorafgaand aan het college onduidelijkheden in de literatuur te kunnen signaleren. Dit kan het startpunt van de bijeenkomst zijn.
  • Met Perusall kun je de annotaties van studenten transparant beoordelen met behulp van criteria, die ook zichtbaar voor de studenten zijn.
Hoe komt de tool het beste tot zijn recht?
  • Perusall is een complexe tool, vraag hierom bij het eerste gebruik ondersteuning aan bij het Perusall-team voor docenten en studenten via info.perusall@uva.nl.
  • Wanneer je een opdracht in Perusall voor een klein deel laat meetellen, stimuleert het studenten om actief bij te dragen (blijkt uit ervaringen van docenten van FNWI).
  • Het is belangrijk om je verwachtingen met de studenten over het plaatsen van opmerkingen goed af te stemmen. Denk aan duidelijkheid omtrent de volgende vragen:
    • Wat is precies het doel van het annoteren van dit artikel?
    • Wanneer reageer je als student op opmerkingen van elkaar?
    • Hoe verwerk je de input van de studenten in je onderwijs?
Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • Ondanks dat de tool interactie makkelijk maakt en stimuleert, is het geen tool waarin studenten actief met elkaar samenwerken. Studenten leren van elkaar maar hebben wel ieder hun eigen zelfstudie.
  • Het kost tijd om alle mogelijkheden en instellingen van Perusall te ontdekken; de tool heeft veel opties waardoor het gebruik bij grotere groepen studenten minder overzichtelijk kan worden.
  • Bij grotere groepen studenten kun je ook een compactere tool zoals FeedbackFruits Interactive Audio/Video/Document gebruiken.