Kaltura is een tool waarmee docenten en studenten eenvoudig video’s en kennisclips kunnen opnemen, bewerken en ontsluiten binnen Canvas. Binnen Canvas verschijnen alle media op een plek; MyMedia. Je kunt Kaltura direct vanuit Canvas gebruiken of via video.uva.nl, informatie over ondersteuning en handleidingen zijn te vinden via het laatste kanaal.

Met deze tool kan ik als docent:

  • Het volgende opnemen:
    • video- en/of audiofragmenten (ook podcasts);
    • scherm, audio en video tegelijkertijd;
  • Media bewerken:
    • splitten, inkorten en annotaties toevoegen;
    • een videoquiz maken met verschillende typen vragen, summatief of formatief;
    • (interactieve) kennisclips waarbij de antwoorden op gestelde vragen bepalen welke volgende video studenten te zien krijgen;
meer mogelijkheden
  • media beschermen tegen downloaden;
  • media toevoegen aan een cursus, pagina, opdracht, discussie en toets binnen Canvas;
  • Youtube-video’s importeren in je Canvas cursus (zonder reclame)
  • studenten video- en of audio-opnames laten maken;
  • studenten vragen laten annoteren in video’s.

Bekijk voor een impressie via Kaltura

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • De zelfstudie van studenten wordt afwisselender: ze hoeven niet alleen artikelen te lezen, maar worden ook geprikkeld door video en/of audio.
  • Door studenten te stimuleren om thuis meer verdieping in de stof te zoeken met behulp van kennisclips of audio-opnames, is er in de colleges meer tijd voor discussies of andere opdrachten. Deze opzet wordt  Flipping the classroom1,2genoemd.
  • Met Kaltura kun je media aan Canvas toevoegen zonder opslagdata in beslag te nemen.
  • Met Kaltura Express Capture kun je snel clips opnemen en deze direct bewerken en/of delen.

1O’Flaherty, J., & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education25, 85-95.

2Berrett, D. (2012). How ‘flipping’ the classroom can improve the traditional lecture. The Chronicle of Higher Education12(19), 1-3.

Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • Je kunt contactonderwijs niet vervangen door clips; live contact tussen de studenten en jou, en de studenten onderling, is zeer belangrijk voor de studentbetrokkenheid en daarmee het studiesucces.
  • Het is niet praktisch om via Kaltura Express Capture lange opnames te maken. Het kan daarna namelijk lang duren om het bestand in Canvas op te slaan, je hebt er een stabiele internetverbinding voor nodig is. Bovendien staat het bestand niet op je computer. Als je een lange video wilt opnemen kun je dit beter via je computer/laptop doen en het bestand later uploaden in Canvas.
Hoe komt de tool het beste tot zijn recht?
  • Lees hier de gebruiksvoorwaarden van Kaltura.
  • Denk altijd goed na over de integratie van video’s en audio-opnames in je onderwijs: hoe verweef je ze in het vak of de leerlijn? Het Teaching & Learning Centre van je faculteit denkt graag met je mee.
  • In plaats van videofragmenten bieden audiofragmenten ook veel mogelijkheden voor je onderwijs:
    • Je kunt studenten de opdracht geven om een podcast te maken. Lees dit artikel om inspiratie op te doen.
    • Je kunt zelf hele podcastafleveringen maar ook kortere fragmenten opnemen:
      • ter introductie van gastspreker, college, vak, activiteit etc.;
      • ter afsluiting van een college, activiteit etc.;
      • voor feedback;
      • voor instructie & begeleiding;
      • als vervanging van/ aanvulling op college of literatuur.
  • Lees dit artikel voor meer inspiratie.