FeedbackFruits Peer Review is een tool waarbij studenten elkaars werk kunnen bekijken, en deze kunnen voorzien van feedback. Vervolgens kun je als docent de kwaliteit van de gegeven feedback beoordelen met een NAV/AVV of percentage.

Met deze tool kan ik als docent:

  • peerfeedback binnen een werkgroep (sectie) of Canvasgroep; 
  • ingezonden werk en/of feedbackgever(s) anonimiseren; 
  • studenten stimuleren positieve en kritische feedback te geven;  
  • studenten laten reflecteren op de ontvangen feedback; 
  • gebruikmaken van een beoordelingsmatrix (rubric) of andere beoordelingscriteria; 
  • een opdracht beoordelen met NAV/AVV of een percentage; 
  • tips en instructies voor het geven van feedback invoeren.  

Bekijk een impressie van FeedbackFruits Peer Review

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Door kritisch naar andermans werk te kijken, krijgen studenten inzichten die zij kunnen toepassen op hun eigen werk. Hierdoor krijgen studenten meer inzicht in de succescriteria. 
  • Studenten leren om constructief feedback te geven en ontvangen feedback te verwerken.  
  • Studenten werken actief met de beoordelingscriteria waar hun eigen werk ook mee beoordeeld wordt.  
  • Peerfeedback kan de docent tijd besparen, mits het proces van feedback geven en verwerken vooral in het begin voldoende wordt begeleid.  
Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • Het gebruik van FeedbackFruits wordt snel complex wanneer je gebruik wilt maken van geavanceerde instellingen (Given reviews, Received reviews, Grading, Participation grading assignment). Wanneer je enkel de basisfuncties gebruikt (Instructions, Submissions) is het gebruik eenvoudiger.  
  • Het kost tijd om te leren werken met FeedbackFruits in het begin, zowel voor jou als de studenten. Als je een eenvoudige peerfeedbackopdracht wil organiseren is Canvas peer review gebruiksvriendelijker.  
  • Je kunt per opdracht in FeedbackFruits maar één deadline instellen. Stel dat er verschillende werkgroepen op andere dagen worden verzorgd, kun je toch maar één deadline toevoegen voor al deze werkgroepen. Wel kun je per werkgroep een aparte opdracht en bijbehorende deadline aanmaken. 
Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
  • Wanneer je studenten vraagt elkaar feedback te geven is een veilig leerklimaat cruciaal1. Bespreek dit klimaat met de studenten: waar voelen zij zich prettig bij? Houd hierbij rekening met de culturele verschillen van je studenten. Een idee is het anonimiseren van de inzendingen of feedbackgevers. 
  • Constructief feedback geven is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen. Hier hebben studenten dus expliciete instructie over nodig: hoe geef je een opmerking vorm, waar let je op bij het geven van feedback en op welke criteria geef je feedback? 
  • Je kunt studenten de beoordelingsmatrix (rubric) van de opdracht laten gebruiken om op basis hiervan feedback te geven2. Zo verkrijgen de feedbackgevers én -ontvangers meer inzicht in de beoordelingscriteria van de opdracht.  

1Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing effective feedback processes in higher education: A learning-focused approach. Routledge.

2Van Popta, E., Kral, M., Camp, G., Martens, R. L., & Simons, P. R. J. (2017). Exploring the value of peer feedback in online learning for the provider. Educational Research Review, 20, 24-34.

Meer weten?

Wil je meer informatie over peerfeedback en hoe je dit in je onderwijs opzet? Bekijk en volg hier een e-learning van het TLC over peerfeedback via Canvas.