FeedbackFruits Interactive Presentation is een tool waarmee je de slides van je presentatie af kunt wisselen met quizvragen en/of stellingen. Deze kunnen studenten beantwoorden via hun eigen scherm, waarna je de antwoorden eventueel zichtbaar kunt maken voor de hele groep.  

Met deze tool kan ik als docent:

  • multiple choice- en open vragen toevoegen aan de presentatie (eventueel met tijdslimiet); 
  • afbeeldingen en video’s toevoegen aan vragen en antwoorden. 

Bekijk een impressie van FeedbackFruits Interactive Presentation

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Met deze tool verhoog je de interactie tussen studenten en jezelf (in een grote groep), tijdens een college (synchroon). 
  • Met de resultaten van quizvragen kun je onduidelijkheden in de literatuur signaleren. Dit kan het startpunt van een bijeenkomst vormen.   
  • Studenten krijgen zicht op wat zij begrijpen/beheersen en wat nog niet.  
  • Door quizvragen in je onderwijs te integreren creëer je afwisseling in het college en verhoog je daarmee de betrokkenheid van studenten1. 

1Mayhew, E., Davies, M., Millmore, A., Thompson, L., & Pena, A. (2020). The impact of audience response platform Mentimeter on the student and staff learning experience. Research in Learning Technology, 28.

Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • De tool biedt enkel multiple choice- en open vragen. Voor afwisselendere vraagtypes kun je beter Wooclap gebruiken.
  • Je inhoudelijke presentatieslides moeten afgerond zijn voordat je quizvragen kunt toevoegen via deze tool. Je kunt binnen deze tool geen inhoudelijke slides meer wijzigen of toevoegen. Dit is in Wooclap wel mogelijk.
Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
  • Bedenk altijd wat het doel van de inzet van deze tool is. Waarom stel je de studenten op een specifiek moment in je college bepaalde vragen? Wil je onderzoeken of studenten de besproken stof begrijpen? Of wil je bijvoorbeeld anoniem input van studenten verzamelen?  
  • Bedenk daarnaast hoe je de antwoorden in je onderwijs verwerkt. Wat doen de studenten of wat doe jij met de resultaten? Gebruik je de resultaten bijvoorbeeld voor een discussie of om je instructie aan te laten sluiten op de behoeften van de studenten?