TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Op 22 oktober vieren we graag samen met jou het onderwijs aan de UvA. Dr. Toni Pape, onderzoeker en docent Mediastudies aan de UvA, neemt je als dagvoorzitter mee in het thema ‘Verbondenheid in Onderwijs’. Hoogleraar Communicatie in de Digitale Samenleving Jessica Piotrowski zal een bevlogen keynote geven over hoe de kracht van verbindingen een game-changer kan zijn voor het hoger onderwijs. Ook vinden vinden er tien uiteenlopende groepssessies plaats, met onderwerpen als inclusief toetsen, Deep Democracy en onderwijsstrategieën om verbondenheid te bevorderen.
Datum | 22 oktober 2024 | |
Tijd | 11.30 tot 17.30 uur | |
Locatie | Aula – Oude Lutherse kerk, Singel 411 | |
Dagvoorzitter | Dr. Toni Pape |
Jessica Taylor Piotrowski,
Hoogleraar Communicatie in de Digitale Samenleving
Bekijk de slides van de keynote
In de snel veranderende academische wereld van vandaag hangt succes vaak af van ons vermogen om te verbinden. Hierbij integreren we allerlei relaties om een bloeiende academische omgeving te realiseren. In deze keynote wordt onderzocht hoe de kracht van verbindingen een game-changer kan zijn voor het hoger onderwijs.
We onderzoeken hoe het principe van ‘connecting the dots’ (oftewel: de puntjes met elkaar verbinden) onder faculteitsleden het onderwijs kan verbeteren. De cruciale samenwerkingen tussen faculteit en ondersteunend personeel zullen hierbij ook worden belicht. Zo laten we zien hoe deze samenwerkingen het onderwijs kunnen bevorderen. De kern van het onderwijs is natuurlijk de onderlinge verbinding tussen faculteit, student en cursusinhoud. Hier bespreken we concrete strategieën voor het creëren van deze verbinding om Engaged Learning te stimuleren.
Kom ook 22 oktober en ontdek hoe we de puntjes met elkaar verbinden!
Omdat de UvA goed en inspirerend onderwijs belangrijk vindt reiken we Onderwijsprijzen uit aan docenten en een vak of project dat bijdraagt aan goed en inspirerend onderwijs. Daarnaast worden de beste en origineelste aan de UvA geschreven masterscripties beloond met de UvA-scriptieprijs. Voorafgaand aan de feestelijke uitreiking gaat schrijver en theatermaker Abdelkader Benali in gesprek met de winnaars over thema’s als het leven, de dromen en toekomstplannen van een scriptieprijswinnaar.
De UvA Onderwijsdag is een viering van het onderwijs. We focussen ons die dag samen op het belang van docenten en het onderwijs dat zij geven binnen de UvA. Het programma van de aankomende UvA Onderwijsdag weerspiegelt de huidige trends binnen de UvA. Daarnaast is er volop tijd voor groepssessies en ongebonden netwerken. Tijdens de sessies verken je samen met collega’s een subthema waarin je geïnteresseerd bent.
Het programma bestaat uit:
Marieke Brand (FMG), Wouter ter Haar (Bestuursstaf), Jasmijn Ritmeester (Student Services) en Yatun Sastramidjaja (FMG)
Hoe ga je om met mensen die op je lijken en mensen die je als anders ziet? Deze workshop draait om deze vraag, gebaseerd op onderzoek van MA Toegepaste Antropologie onder UvA-studenten. Aanleiding is onderzoek waaruit blijkt dat veel studenten – vooral internationals – eenzaamheid en een gebrek aan saamhorigheid ervaren. Waarom mengen studenten zich niet en hoe kunnen we de barrières die zijn ontstaan tussen verschillende groepen slechten? Door de lens van “zelf” en “ander” zal de workshop onderzoeken hoe bepaalde werkwijzen aan de UvA deze kloof onbedoeld kunnen versterken, waardoor sociale integratie wordt belemmerd. Tijdens de workshop ga je ook zelf aan de slag en denk je na over strategieën die we aan de UvA kunnen toepassen om te werken aan een meer inclusieve en samenhangende universitaire gemeenschap.
Deze workshop is mede tot stand gekomen op basis van het onderzoek van Brendan Casteleins, Clara Granja, Kyana Boily en Dirk van der Pol voor hun Master Toegepaste Antropologie.
Marieke Brand is beleidsmedewerker en PhD-mentor bij de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG). Hierbij werkt ze aan onderwerpen gerelateerd aan studenten- en PhD-welzijn en PhD-training. Haar interesse ligt voornamelijk bij vormen van lesgeven en leren die het welzijn, de betrokkenheid en het gevoel van verbondenheid onder studenten en promovendi bevorderen.
Wouter ter Haar is beleidsmedewerker bij de afdeling Bestuurlijke Informatie. ‘Mijn belangrijkste taak is het onderzoeken (zowel evaluerend als voorbereidend) van beleid en processen binnen de Universiteit van Amsterdam.’
Jasmijn Ritmeester is projectleider studentenwelzijn bij Studenten Services. Met 8 jaar ervaring in studentenondersteuning aan de universiteit, richt zij zich op het onderzoeken hoe hulpmiddelen kunnen worden gebruikt om het gevoel van sociale verbondenheid te bevorderen en hulpzoekend gedrag onder studenten aan te moedigen.
Yatun Sastramidjaja is universitair docent Antropologie en opleidingsdirecteur van de Master Culturele en Sociale Antropologie. Haar onderzoek richt zich op jongerenstudies en jongerenactivisme, voornamelijk in Zuidoost-Azië.
Hannah Kousbroek (FGw) en Ingrid Pancras (FdR)
Hoe kunnen we onze studenten eerlijker en inclusiever beoordelen? Als toetsdeskundigen begeleiden Hannah Kousbroek en Ingrid Pancras je bij het onderzoeken van de toegankelijkheid en rechtvaardigheid van bestaande toetsingsmethoden. Op welke manieren kan toetsing studenten uitsluiten of hen verhinderen om te laten zien dat ze de lesstof beheersen? Tijdens de workshop bespreken we eerlijkere, meer inclusieve benaderingen van toetsing in verschillende contexten.
Hannah Kousbroek is toetsdeskundige en Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO)-trainer bij het Teaching & Learning Centre van de Faculteit der Geesteswetenschappen (TLC-FGw).
Ingrid Pancras is toetsdeskundige bij het TLC van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (TLC-FdR). Hiernaast zijn Hannah en Ingrid allebei coördinator van de Special Interest Group (SIG) ‘Toetsing’ bij TLC-Centraal.
Debbie Gerritsen, Mieke Lopes Cardozo en Rosanne van Wieringen (IIS/FMG)
Doe met ons mee aan het vormgeven van een responsiever en impactvoller onderwijssysteem! Deze workshop benadrukt onze toewijding aan het transformeren van het hoger onderwijs naar de behoeften van de huidige maatschappij. Onder leiding van het UvA HOT-initiatief proberen we verouderde praktijken te vervangen door vernieuwende, actiegerichte methoden. Laten we ons een transformatieve toekomst voorstellen, systemische belemmeringen aanpakken, praktische interventies ontwerpen en hun impact beoordelen. Deze workshop nodigt iedereen die betrokken is in het onderwijs uit om samen te werken, zich een onderwijssysteem voor te stellen dat klaar is voor de toekomst en stappen te zetten om deze transformatie te bewerkstelligen.
Debby Gerritsen is onderwijsontwikkelaar en docent aan het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS). ‘Ik zet me in voor het ontwikkelen van betekenisvol onderwijs voor changemakers waarin het welzijn, de motivatie en groei van studenten centraal staat.’
Mieke Lopes Cardozo is universitair hoofddocent Regeneratieve Educatie en Ontwikkeling aan de UvA (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, FMG). ‘In mijn werk streef ik ernaar bij te dragen aan een florerender, gezonder en transformatief – of “regeneratief” – (hoger) onderwijssysteem, dat huidige en toekomstige generaties (beter) dient om voor de aarde te zorgen.’
Rosanne van Wieringen is onderwijsontwikkelaar en docent aan het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS). ‘Ik droom van authentiek onderwijs waarin ieder individu de ruimte krijgt om (op) te groeien en te bloeien in verbinding met de wereld om hen heen.’
Nina Scheres, Dennis Kruijssen en Saskia Belt (FNWI)
Hoe goed kun jij kritisch luisteren en zorgvuldig argumenteren? In deze Nederlandstalige workshop spelen we Wie is de Drog? Een werkvorm in de sfeer van de bekende TV-show Wie is de Mol?, waarin deelnemers hun visie vormen op wetenschap van de toekomst, en (populair)wetenschappelijke discussies voeren. Het helpt de deelnemers op weg met zorgvuldig argumenteren en kritisch luisteren naar wat de ander zegt. Deze werkvorm is toepasbaar op verschillende onderwerpen en dat laten we zien aan de hand van verschillende onderwijsthema’s. Voorkennis van drogredenen is niet nodig, maar kan wel een handig spelvoordeel zijn….
Nina Scheres is sinds 2015 met veel toewijding docent en onderwijsontwikkelaar bij Biomedische Wetenschappen en Honours Levenswetenschappen. Sinds dit studiejaar jaar gaat ze verder als onderwijsvernieuwer bij TLC-Science.
Dennis Kruijssen is docent bij de opleiding Psychobiologie. Hij experimenteert graag met nieuwe werkvormen en wordt enthousiast als hij het kwartje bij studenten ziet vallen.
Saskia Belt doceert bij de opleiding Biomedische Wetenschappen. Ze heeft een passie voor het verbeteren van het onderwijs. Het geeft haar energie om te zien hoe studenten groeien in hun begrip.
Eva Breedveld (FGw)
In deze interactieve workshop ontdek je hoe je als docent de samenwerking tussen studenten kunt verbeteren. Zelfstandig kunnen samenwerken is een essentiële vaardigheid, zowel tijdens de studie als later op de werkvloer. Als studenten goed samenwerken, inspireren ze elkaar, leren ze van elkaar, bereiken ze meer en hebben ze meer plezier. In deze workshop ontdekken we hoe docenten de samenwerking tussen studenten kunnen verbeteren met behulp van duidelijke instructies, een doordacht opdrachtontwerp en gerichte begeleiding. Bovendien zal een docent zijn ervaringen uit eerste hand delen. Hoe is het hem gelukt om het leerproces van leerlingen te beïnvloeden? Ontwikkelden hun sociale vaardigheden zich daardoor? En wat vonden de leerlingen hiervan?
Eva Breedveld is onderwijsadviseur bij het Teaching & Learning Centre van de Faculteit Geesteswetenschappen (TLC-FGw).
Dr. Hülya Altinyelken (FMG), Brit Giesbertz (FNWI), Anouk Tso (Executive Staff), Dr. Maryn Wilkinson (FGw)
Education Day 2024_Slides for Workshop Inclusion and Connectedness
Deze workshop onderzoekt het belang van het bevorderen van een gevoel van verbondenheid in gevarieerde en internationale klaslokalen. We onderzoeken verschillende onderwijs- en leerstrategieën die gevoelens van verbondenheid tussen studenten, hun peers en hun docenten kunnen versterken of, in sommige gevallen, juist belemmeren. Deelnemers maken kennis met praktische pedagogische hulpmiddelen die zijn ontworpen om inclusie en verbondenheid zowel binnen als buiten de klas te versterken. Door middel van discussies in kleine groepen en reflecties op casestudies worden deelnemers aangemoedigd om ervaringen te delen en best practices te identificeren die relevant zijn voor hun specifieke onderwijscontext. Na deze workshop heb je waardevolle inzichten opgedaan in de essentiële rol die inclusie en verbondenheid spelen in studiesucces en het welzijn van leerlingen. Je weet hoe je specifieke strategieën en praktische onderwijs- en leermiddelen kunt toepassen.
Dr. Hülya Altinyelken is universitair hoofddocent bij de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen, gespecialiseerd in curriculaire en pedagogische hervormingen, internationalisering in het hoger onderwijs en inclusie en diversiteit.
Brit Giesbertz is didactisch opleider bij het Teaching & Learning Centre van de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (TLC-FNWI). Ze is gespecialiseerd in het ondersteunen van docenten bij het ontwerpen van inclusief onderwijs.
Anouk Tso is directeur Internationale Zaken. In deze rol is zij verantwoordelijk voor het uitvoeren van de internationale strategie van de universiteit en het leiden van de universiteitsbrede implementatie van actielijnen die deze strategie ondersteunen.
Dr. Maryn Wilkinson is assistent-professor Filmstudies bij de afdeling Mediastudies en onderwijsexpert bij het TLC-FGw, waar ze gespecialiseerd is in D&I-onderwijsstrategieën, het internationale klaslokaal en het gebruik van verbeelding in het onderwijs.
Erjo Beitler (TLC-Centraal)
Een democratische beslissing is meestal gebaseerd op de perspectieven van de meerderheid. Een diepgaande democratische beslissing gaat verder dan een dergelijke meerderheidsbeslissing door de ‘wijsheid van de minderheid’ te integreren. Dit zorgt ervoor dat de perspectieven van de 1-49% die een andere zienswijze hebben, gehoord worden in het besluitvormingsproces. Door gebruik te maken van de principes van de Deep Democracy-methode kunnen we besluitvormingsprocessen verbeteren en, misschien nog wel belangrijker, de kwaliteit van onze discussies verhogen. Dit kan een enorme impact hebben en in een klaslokaal kan het resulteren in meer inclusief onderwijs.
Erjo Beitler is gecertificeerd Deep Democracy trainer en zal je inwijden in de theoretische principes die ten grondslag liggen aan de Deep Democracy-methode, je diepdemocratische werkwijzen laten ervaren en tips en trucs geven om te gebruiken in je klas of team.
Als ervaren TLC-trainer maakte Erjo kennis met de Deep Democracy-methode en kwalificeerde zich als niveau 4-trainer. Het werken met Deep Democracy heeft een verandering teweeggebracht in Erjo’s benadering van groepswerk.
De beste en origineelste aan de UvA geschreven masterscripties worden elk jaar beloond met de UvA-scriptieprijs. Deze prijzen zijn een extra bekroning op het universitaire diploma. Dit jaar worden de UvA-scriptieprijzen uitgereikt tijdens de UvA Onderwijsdag op 22 oktober 2024.
Masterstudenten die zijn afgestudeerd tussen 1 februari 2023 en 1 april 2024 en een 9 of hoger hebben behaald voor hun scriptie, konden deelnemen aan de UvA-scriptieprijs 2024. Tijdens de uitreiking ontvangt de hoofdprijswinnaar 3000 euro en de overige (facultaire) winnaars ontvangen elk 1000 euro. Per faculteit is één facultaire winnaar gekozen. Uit deze zeven winnaars kiest de jury (die bestaat uit de decanen van de zeven UvA-faculteiten) de hoofdprijswinnaar van de UvA-scriptieprijs 2024.
De facultaire winnaars van dit jaar zijn:
De winnaars ontvangen hun prijzen uit handen van prof. dr. Marieke de Goede, decaan van de Faculteit der Geesteswetenschappen en juryvoorzitter van de UvA-scriptieprijs 2024.
Voorafgaand aan de feestelijke uitreiking gaat schrijver en theatermaker Abdelkader Benali in gesprek met de winnaars over thema’s als het leven, de dromen en toekomstplannen van een scriptieprijswinnaar.
Over Abdelkader Benali
Abdelkader Benali is schrijver, (televisie)presentator en theatermaker. Hij won onder andere de Libris Literatuurprijs. Abdelkader was in academisch jaar 2018-2019 Honorary Fellow aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA. Hij woont en werkt in Amsterdam.
Monique Jongerius en Anke de Vrieze (TLC-Centraal)
Lesgeven betekent contact maken. Met je studenten, de universiteit, collega’s, je vakgebied. Dus, hoe maak je verbinding? Wat betekent dit voor jou? Wat is belangrijk voor jou om je verbonden te voelen?
In deze workshop verkennen we de verbinding die we hebben met onszelf, met anderen en met de wereld om ons heen door ervarend te leren. We zullen beschouwende en belichaamde technieken gebruiken en veel werken met bewegingsoefeningen in de ruimte, alleen en samen, om ons lichaam erbij te betrekken en al onze zintuigen te activeren. Door te reflecteren op wat je ervaart, hoort, ziet, gewaarwordt en voelt en dit te vertalen naar je eigen docentschap, bieden we je een leerzame en inspirerende ervaring met nieuwe inzichten in het maken van contact.
Monique Jongerius werkt als docententrainer en onderwijsadviseur bij UvA TLC-Centraal. Ze werkt als trainer en assessor voor het BKO-programma, als trainer van het Zichtbare Leerlijnen Programma en als belangenbehartiger voor het integreren van Embodied Learning in de academische wereld.
Anke de Vrieze werkt als kennis- & leeradviseur bij het Centre for Unusual Collaborations (onderdeel van WUR, UU, UMC en TU/e). Daarnaast is ze medeoprichter van de Transformative Learning Hub aan de Wageningen University. Ze is gepassioneerd over het in de praktijk brengen van transformatieve en belichaamde vormen van leren.
Deze groepssessie heeft het maximale aantal inschrijvingen bereikt, je kunt je helaas niet meer aanmelden.
Sander Corssmit en Lida van Merwe (FdG)
In hoeverre zijn je leerlingen intrinsiek gemotiveerd om je lessen bij te wonen? En helpt jouw manier van lesgeven hen bij het reguleren van hun leren? In deze workshop, onder leiding van Lida van Merwe en Sander Corssmit, beiden hoofdopleider Zelfregulerend Leren bij Amsterdam UMC, onderzoek je hoe je je lessen kunt aanpassen om je studenten gemotiveerder te maken. We bespreken ervaringen en voorbeelden uit het mentorprogramma van de Master Epicurus (Faculteit der Geneeskunde) en verbinden de zelfdeterminatietheorie met de zelfregulatiecyclus. Motivatie is een belangrijke drijfveer in de leercyclus van studenten, die je kunt stimuleren door ze te helpen om te verbinden met elkaar en met zichzelf. Een workshop over willen, leren en ontmoeten.
Sander Corssmit is huisarts en docent bij de afdeling Huisartsgeneeskunde van het Amsterdam UMC. Zowel in de spreekkamer als in de universiteit, o.a. als coördinator van het mentorprogramma van de master geneeskunde en hoofdopleider Zelfregulerend Leren, houdt hij ervan mensen te helpen zich met zichzelf en elkaar te verbinden.
Lida van Merwe is anatomiedocent bij de afdeling Medische Biologie, Sectie Klinische Anatomie en Embryologie van het Amsterdam UMC, locatie AMC. Naast docent, coördineert ze onderwijs binnen de Bachelor geneeskunde, is ze voorzitter van de Opleidingscommissie van de Bachelor- en Master Geneeskunde van de UvA en hoofdopleider met als focus Zelfregulerend Leren in de Bachelor Epicurus.
Dr. Toni Pape is de dagvoorzitter van de UvA Onderwijsdag 2024. Hij werkt als onderzoeker en docent Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op de esthetiek van hedendaagse televisie en videogames. Toni doceert voornamelijk aan de Bacheloropleiding ‘Media en Cultuur’ en de Masteropleiding ‘Televisie en Crossmediale Cultuur’. Hij heeft ook cursussen gegeven voor het Nederlands Instituut voor Cultuuranalyse. In 2019 ontving zijn cursus ‘Introduction to Video Game Studies’ de Humanities Faculty’s Teaching Award. In zijn cursussen brengt Toni studenten graag samen door middel van blended learning, peer reviewing en workshops om onderzoek te creëren.
De UvA Onderwijsdag wordt georganiseerd door TLC-Centraal in samenwerking met het TLC-Netwerk.