Het traject bestaat uit vijf interactieve workshops onder leiding van toetsdeskundigen van TLC, zelfstudie (literatuur en opdrachten) en werkplekleren, waarin je het relevante beleid en de context in jouw eigen opleiding of faculteit onderzoekt, werkt aan jouw eigen toetsing en collega-docenten raadpleegt voor input en feedback.
Aan het einde van het traject presenteer je jouw voorstellen ter verbetering van de toetsing van jouw vak, passend binnen de kaders en gerelateerd aan de zeven fasen van de toetscyclus.
Aan de hand van de zeven fasen van de toetscyclus onderzoek je vragen als:
- Wat is de beste manier om leerresultaten te beoordelen – welke andere formats zijn beschikbaar naast traditionele examens en papers?
- Hoe past jouw toetsontwerp binnen het beleid en de regelgeving van jouw opleiding en/of faculteit?
- Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw toetsing betrekking heeft op wat studenten leren binnen jouw vak?
- Hoe kun je ervoor zorgen dat teambeoordelingen consistent en efficiënt zijn?
- Hoe analyseer je examenresultaten en hoe kun je deze informatie gebruiken om de kwaliteit van de toetsing te verbeteren, zowel op korte als op lange termijn?
Leerdoelen
Aan het einde van dit traject ben je in staat om
- de zeven stadia van de toetscyclus te volgen om de toetskwaliteit te verbeteren;
- keuzes met betrekking tot toetsingsontwerp in te bedden binnen de relevante organisatie- en beleidskaders en literatuur over toetskwaliteit;
- jouw eigen toetsing te evalueren en verbeterpunten voorstellen, selecteren en implementeren;
- kritisch te reflecteren op dit proces en op jouw eigen rol en professionele ontwikkeling;
- samen te werken met collega-docenten om complexe problemen met betrekking tot beoordeling op te lossen.

Impressie van de toetscyclus
Lees hier meer over de toetscyclus