TLC Webinars

online
tools
workshop

In de webinars delen UvA-collega’s en externe experts hun kennis en ervaring. Bijvoorbeeld over blended learning, interactie en betrokkenheid van studenten en tools om te gebruiken in je onderwijs.  Sluit aan bij een volgend webinar of kijk hieronder eerdere webinars terug. 

Bekijk afgelopen webinars

 

Aankomende webinars

 

Wooclap: interactie met jouw publiek

Deze webinar vindt plaats op meerdere data: 10, 24 november en 8 december 2021 van 16.00-17.00 uur.

In deze webinar maak je kennis met Wooclap, een ‘audience response tool’ die beschikbaar is voor alle docenten en studenten van de UvA. Deze tool helpt je de interactie met je publiek te verbeteren, op de campus of online. In deze webinar leer je hoe je je eigen evenementen kunt maken in Wooclap. Je leert aan de hand van verschillende instellingen die kunnen worden toegepast (“wat doen de knoppen?”) en belichten de didactiek van het gebruik van Wooclap. Het webinar wordt verzorgd door Imber van Dijk (TLC) en David Schoon (ICTS).

Meld je aan

Afgelopen TLC webinars

 

Perusall: elke student voorbereid op elk college

Engelstalige webinar

Download slides

Erwin van Vliet (FNWI), Natasa Brouwer-Zupancic (FNWI) en Cato Drion (FNWI)

Perusall is een online sociaal leerplatform dat studenten buiten de contacturen kan ondersteunen bij het lezen en verwerken van leesstof ter voorbereiding op colleges of andere contacturen. Door het Grassrootsprogramma ‘Perusall-FNWI’  heeft Erwin van Vliet (FNWI) deze tool kunnen inzetten in het onderwijs. Samen met Natasa Brouwer-Zupančič  (FNWI) en Cato Drion (FNWI) introduceert hij Perusall, deelt ervaringen van docenten en studenten en geeft aan de hand van best practices tips voor het gebruik van deze tool.

 

 

Verbondenheid zonder fysieke verbinding

Engelstalige webinar

Download slides

Barend Last (Maastricht University)

Tijdens deze webinar stelt Barend Last drie vragen aan de orde:

  1. Hoe kunnen we ons onderwijs zo inrichten dat we de online verbinding tussen student en docent faciliteren?
  2. Hoe kunnen we een optimale balans vinden tussen online en face-to-face tijd, waarbij we gebruik maken van de sterke punten van beide en het maximale halen uit de beperkte face-to-face tijd?
  3. Wat voor soort tools kunnen we gebruiken om verbindingen te versterken?

Barend is een Specialist in Information Skills & Blended Learning aan de Universiteit Maastricht. Voor zijn tijd in Maastricht werkte hij op de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA, waar hij een belangrijke rol speelde in Blended Learning Initiatives.

 

 

Hoe stimuleer je zelfregulering van studenten?

Engelstalige webinar

Ilja Boor (FNWI) en Sandra Cornelissen (FNWI)
Welke invloed heeft online van huis uit studeren op de mate van zelfsturing bij studenten? Vinden studenten het in deze situatie lastiger om actief te blijven studeren en hun eigen leerproces aan te sturen? In deze webinar gaan Ilja Boor en Sandra Cornelissen in op wat je als docent kunt doen om online zelf-gestuurd leren van studenten te stimuleren en hierbij passende werkvormen en tips en tricks bespreken.

Relevante video’s waaraan gerefereerd wordt tijdens deze webinar:
Leer hoe te leren (Engelstalig) en Efficient en effectief studeren (Engelstalig)

 

 

Tips van FMG Docent van het Jaar 2020

Engelstalige webinar

Sharon Klinkenberg (FMG)

Sharon deelt zijn tips voor het lesgeven, zijn favoriete (en minst favoriete) lesmomenten en zijn gedachten over hoe je les kunt geven in onze nieuwe omgeving van online afstandsonderwijs.

 

 

Werkgroepen online organiseren

Titia Beek (FMG)

Titia Beek vertelt over het online brengen van tutorials groepen. Titia werkt op de afdeling psychologie met ongeveer 400 bachelor studenten. Welke uitdagingen heeft zij ervaren? Ze weidt uit over de wijze waarop hun onderwijs is georganiseerd.

 

 

Interactief onderwijs in Zoom

Engelstalige webinar

Fam te Poel (FMG)

Fam te Poel praat over te overwegen zaken rondom interactief onderwijs in Zoom. Verschillen tussen synchroon en a-synchroon lesgeven, break-out ruimtes en communicatie met de leerlingen komen aan bod tijdens dit webinar, terwijl vragen van aanwezigen worden beantwoord.