TLC Conferentie 2024

GenAI: Transforming Teaching, Embracing the Future 

Verdiep je in de toekomst van het onderwijs tijdens de TLC-EB Conferentie op 26 maart 2024 van 13:00 tot 17:00. Verken de invloed van GenAI op onderwijs en hoe dit innovatieve manieren van lesgeven en toetsing oplevert. Beleef een verhelderende middag met een boeiende keynote speech van Erdinç Saçan, interactieve parallelle sessies en discussies. 

De conferentie heeft als doel samenwerking in onderwijsvernieuwing te stimuleren door het gebruik van GenAI, het uitwisselen van good practices en de verkenning van AI in onderwijs. 

Experts en collega-docenten delen inzichten over de uitdagingen en kansen van het integreren van GenAI in onderwijsmethoden. Grijp deze mogelijkheid om te netwerken met collega’s, ideeën uit te wisselen en nieuwe inzichten te krijgen. 

Meld je aan

Over Gen-AI

De brede beschikbaarheid van generatieve AI-tools in het hoger onderwijs wekt zowel enthousiasme als zorgen op, omdat de nieuwste AI-systemen een aanzienlijke impact zullen hebben op onderwijs en leren. Ze bieden kansen en uitdagingen voor zowel docenten als studenten. GenAI, een onderdeel van AI, maakt gebruik van generatieve capaciteiten waardoor machines in staat zijn om informatie te verwerken en autonoom mensachtige inhoud te genereren. Deze ontwikkeling is te danken aan vooruitgang in technologieën voor natuurlijke taalverwerking en machine learning binnen het AI-veld.  

Erdinç Saçan is docent-onderzoeker aan Fontys Hogeschool. Hij is een expert in kunstmatige intelligentie, generatieve AI en onderwijs technologie. Saçan is de auteur van het boek ‘Inclusive Artificial Intelligence’.

 

 

 

 

Programma

Tijd en locatie: 13:00-17:00, gebouw M Roeterseilandcampus 

Voertaal: Engels  

12.30 Deuren open en registratie (M-Hal, MS.50)
13.00 Opening door TLC-manager Wilma Jongejan (M1.03)
13.10 Introductie door decaan Roel Beetsma (M1.03) 
13.25 Keynote – ‘AI Evolved: Transforming Education, Work, and Academic Landscape’ door Erdinç Sacan (M1.03)
14.10 Pauze (M-Hal, MS.50)   
14.30 Parallelle sessies ronde 1
15.20 Parallelle sessies ronde 2
16.10 Paneldiscussie geleid door Marc Salomon (M1.03)
16.45 Afronding door Peter van Baalen (M1.03)
17.00 Borrel (M-overloop, M1.50)

Parallelle sessies | Ronde 1

Sessie 1 - GenAI in action: Academic writing, brainstorming and virtual stakeholder analysis | M0.01

Teaching and assessing academic writing in times of GenAI | Joost Krijnen and Lotte Tavecchio 

GenAI-tools vormen niet alleen belangrijke bedreigingen, maar bieden ook kansen voor het lesgeven en beoordelen van academisch schrijven. In het vak Advanced Research Writing aan het AUC laten Joost Krijnen en Lotte Tavecchio studenten de mogelijkheden van GenAI omarmen. Ze bespreken de regels en richtlijnen die ze hebben ontwikkeld en de aanpassingen aan hun beoordelingsstructuur om de risico’s van GenAI te beperken. 

Using AI for brainstorming and virtual stakeholder analysis: | Morten Strömme 

Morten Strömme, van UvA’s IIS Education Lab, deelt een jaar aan GenAI-experimenten, gericht op prompt engineering en toepassingen in brainstorming, virtuele stakeholderanalyse en meer tijdens de minor ST&I: Biomimicry. Krijg inzicht in belangrijke lessen en verken mogelijke toekomstige lesmethoden die de betrokkenheid en samenwerking van studenten (en docenten) kunnen verbeteren. 

Sessie 2 - Pitfall or transferable skill: Navigating the student experience with ChatGPT | Ira Lenters | MS.01 

Ira Lenters, Projectleider Studium Digitale van de Universiteitsbibliotheek, onderzoekt hoe je studenten kan voorlichten over het academisch gebruik van ChatGPT, waarbij de balans wordt besproken tussen het optimaliseren van het potentieel van ChatGPT en het behouden van academische integriteit. Bovendien gaat ze de dialoog aan die de introductie van ChatGPT in de academische wereld onderzoekt, met de focus op inzichten van studentenervaringen verzameld tijdens de workshop ‘Prompting in ChatGPT‘. 

Sessie 3 - Crafting GenAI-Resilient Assessments | Hakan Körlü | MS.02 

Verken het maken van GenAI-veerkrachtige opdrachten met Hakan Körlü, TLC-EB Docentenopleider. Neem een bestaande opdracht of beoordeling mee voor een praktijkoefening. Krijg inzicht in het aanpassen van huidige beoordelingen voor meer kritisch denken en creativiteit, terwijl je zo min mogelijk afhankelijk bent van AI-tools zoals ChatGPT. 

Parallelle sessies | Ronde 2

Sessie 4 - Rethinking Higher Education in the Age of Artificial Intelligence | Maurice Schols | M0.02

Nu technologie het onderwijs opnieuw vormgeeft, is het van belang om ons aan te passen en de voordelen ervan te benutten. Hoe navigeren we door dit dynamische landschap en sturen we het onderwijs in de richting van innovatie en relevantie? Deze workshop van Maurice Schols, assistant professor in de onderzoeksgroep ‘Domeinspecifiek Leren’ van het Research Institute of Child Development and Education aan de UvA, biedt docenten de mogelijkheid GenAI (zoals ChatGPT) te omarmen en te integreren in het hoger onderwijs. 

Sessie 5 - Pitfall or transferable skill: Navigating the student experience with ChatGPT | Ira Lenters | MS.01

Ira Lenters, Projectleider Studium Digitale van de Universiteitsbibliotheek, onderzoekt hoe je studenten kan voorlichten over het academisch gebruik van ChatGPT, waarbij de balans wordt besproken tussen het optimaliseren van het potentieel van ChatGPT en het behouden van academische integriteit. Bovendien gaat ze de dialoog aan die de introductie van ChatGPT in de academische wereld onderzoekt, met de focus op inzichten van studentenervaringen verzameld tijdens de workshop ‘Prompting in ChatGPT‘. 

Sessie 6 - GenAI in action: Transformative potential in teaching, as a preparation tool, and automated feedback and grading | M0.01

GenAI in Teaching: Strategies for Team Assignments, Research, and Personal Growth | Somendra Narayan 

Somendra Narayan, assistent-professor Strategy en International Business, richt zich op de toepassingen van GenAI in het onderwijs, waaronder het creëren van inhoud, teamopdrachten, het schrijven van onderzoek, data-analyse en persoonlijke groei, waarbij het transformatieve potentieel in onderwijs en onderzoek wordt benadrukt. 

How ChatGPT helps me daily | Joaquim Gromicho 

Joaquim Gromicho, hoogleraar Business Analytics aan de Amsterdam Business School, vertelt hoe ChatGPT voor hem een vast hulpmiddel is geworden bij het voorbereiden van colleges en aantekeningen, het ontwerpen van oefeningen, het produceren van datasets en andere dergelijke taken. Joaquim deelt veel voorbeelden met zijn studenten en benadrukt wat hen helpt om beter te leren. 

Evaluating LLM’s efficacy as an automatic feedback and grading tool | Karin Venetis 

Karin Venetis, universitair docent Marketing en verbonden aan TLC-EB, deelt haar onderzoeksplannen om de nauwkeurigheid van ChatGPT-4 te evalueren bij het beoordelen van en geven van feedback aan grote groepen studenten op beoordelingen van hogere kennisniveaus, waarbij ze het vergelijkt met bestaande methoden voor grote groepen studenten.  

Paneldiscussie | M1.03

Panelleden:
  • Prof. Dr. Peter van Baalen- Hoogleraar Informatiemanagement en Digitale Organisatie (UvA EB); lid van de UvA-VU Taskforce AI in Onderwijs.
  • Prof. Dr. Felienne Hermans- Hoogleraar computational science education en lerarenopleider Informatica aan de Vrije Universiteit; lid van de UvA-VU Taskforce AI in Education.
  • Dr. Ivar Kolvoort- Adviseur AI in hoger onderwijs bij TLC Centraal en Postdoc onderzoeker in AI & Embodied cognitive science (UvA), lid van de UvA-brede werkgroep AI in Education.
  • Lorenzo Raschi (EB student)- Eerstejaars student Business Analytics (UvA EB), early GenAI adopter en frequente gebruiker.

Over de TLC Conferentie 

De TLC Conferentie is een jaarlijkse bijeenkomst exclusief voor docenten van UvA Economie en Bedrijfskunde (EB). Dit is jouw mogelijkheid om direct contact te leggen met collega-docenten, innovatieve ideeën en ‘best practices uit te wisselen, en je te verdiepen in de nieuwste onderwijstrends. 

Impressie TLC conference 2023 ‘Toetsing in actie: De kracht van evaluatie gebruiken’ – Bekijk de video en lees meer.