TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Op 26 maart 2024 verkenden we tijdens de jaarlijkse TLC-EB conferentie de invloed invloed van GenAI op onderwijs – en hoe dit innovatieve manieren van lesgeven en toetsing oplevert. We kijken terug op verhelderende middag met een boeiende keynote speech van Erdinç Saçan, interactieve parallelle sessies en discussies.
De conferentie had als doel samenwerking in onderwijsvernieuwing te stimuleren door het gebruik van GenAI, het uitwisselen van good practices en de verkenning van AI in onderwijs.
Experts en collega-docenten deelden inzichten over de uitdagingen en kansen van het integreren van GenAI in onderwijsmethoden. Het was een geslaagde dag waarin we als collega’s ideeën uitwisselden en nieuwe inzichten kregen over de invloed van GenAI op het onderwijs!
De brede beschikbaarheid van generatieve AI-tools in het hoger onderwijs wekt zowel enthousiasme als zorgen op, omdat de nieuwste AI-systemen een aanzienlijke impact zullen hebben op onderwijs en leren. Ze bieden kansen en uitdagingen voor zowel docenten als studenten. GenAI, een onderdeel van AI, maakt gebruik van generatieve capaciteiten waardoor machines in staat zijn om informatie te verwerken en autonoom mensachtige inhoud te genereren. Deze ontwikkeling is te danken aan vooruitgang in technologieën voor natuurlijke taalverwerking en machine learning binnen het AI-veld.
Erdinç Saçan is docent-onderzoeker aan Fontys Hogeschool. Hij is een expert in kunstmatige intelligentie, generatieve AI en onderwijs technologie. Saçan is de auteur van het boek ‘Inclusive Artificial Intelligence’.
Tijd en locatie: 13:00-17:00, gebouw M Roeterseilandcampus
Voertaal: Engels
12.30 Deuren open en registratie (M-Hal, MS.50)
13.00 Opening door TLC-manager Wilma Jongejan (M1.03)
13.10 Introductie door decaan Roel Beetsma (M1.03)
13.25 Keynote – ‘AI Evolved: Transforming Education, Work, and Academic Landscape’ door Erdinç Sacan (M1.03)
14.10 Pauze (M-Hal, MS.50)
14.30 Parallelle sessies ronde 1
15.20 Parallelle sessies ronde 2
16.10 Paneldiscussie geleid door Marc Salomon (M1.03)
16.45 Afronding door Peter van Baalen (M1.03)
17.00 Borrel (M-overloop, M1.50)
Teaching and assessing academic writing in times of GenAI | Joost Krijnen and Lotte Tavecchio
GenAI-tools vormen niet alleen belangrijke bedreigingen, maar bieden ook kansen voor het lesgeven en beoordelen van academisch schrijven. In het vak Advanced Research Writing aan het AUC laten Joost Krijnen en Lotte Tavecchio studenten de mogelijkheden van GenAI omarmen. Ze bespreken de regels en richtlijnen die ze hebben ontwikkeld en de aanpassingen aan hun beoordelingsstructuur om de risico’s van GenAI te beperken.
Using AI for brainstorming and virtual stakeholder analysis: | Morten Strömme
Morten Strömme, van UvA’s IIS Education Lab, deelt een jaar aan GenAI-experimenten, gericht op prompt engineering en toepassingen in brainstorming, virtuele stakeholderanalyse en meer tijdens de minor ST&I: Biomimicry. Krijg inzicht in belangrijke lessen en verken mogelijke toekomstige lesmethoden die de betrokkenheid en samenwerking van studenten (en docenten) kunnen verbeteren.
Ira Lenters, Projectleider Studium Digitale van de Universiteitsbibliotheek, onderzoekt hoe je studenten kan voorlichten over het academisch gebruik van ChatGPT, waarbij de balans wordt besproken tussen het optimaliseren van het potentieel van ChatGPT en het behouden van academische integriteit. Bovendien gaat ze de dialoog aan die de introductie van ChatGPT in de academische wereld onderzoekt, met de focus op inzichten van studentenervaringen verzameld tijdens de workshop ‘Prompting in ChatGPT‘.
Verken het maken van GenAI-veerkrachtige opdrachten met Hakan Körlü, TLC-EB Docentenopleider. Neem een bestaande opdracht of beoordeling mee voor een praktijkoefening. Krijg inzicht in het aanpassen van huidige beoordelingen voor meer kritisch denken en creativiteit, terwijl je zo min mogelijk afhankelijk bent van AI-tools zoals ChatGPT.
Nu technologie het onderwijs opnieuw vormgeeft, is het van belang om ons aan te passen en de voordelen ervan te benutten. Hoe navigeren we door dit dynamische landschap en sturen we het onderwijs in de richting van innovatie en relevantie? Deze workshop van Maurice Schols, assistant professor in de onderzoeksgroep ‘Domeinspecifiek Leren’ van het Research Institute of Child Development and Education aan de UvA, biedt docenten de mogelijkheid GenAI (zoals ChatGPT) te omarmen en te integreren in het hoger onderwijs.
Ira Lenters, Projectleider Studium Digitale van de Universiteitsbibliotheek, onderzoekt hoe je studenten kan voorlichten over het academisch gebruik van ChatGPT, waarbij de balans wordt besproken tussen het optimaliseren van het potentieel van ChatGPT en het behouden van academische integriteit. Bovendien gaat ze de dialoog aan die de introductie van ChatGPT in de academische wereld onderzoekt, met de focus op inzichten van studentenervaringen verzameld tijdens de workshop ‘Prompting in ChatGPT‘.
GenAI in Teaching: Strategies for Team Assignments, Research, and Personal Growth | Somendra Narayan
Somendra Narayan, assistent-professor Strategy en International Business, richt zich op de toepassingen van GenAI in het onderwijs, waaronder het creëren van inhoud, teamopdrachten, het schrijven van onderzoek, data-analyse en persoonlijke groei, waarbij het transformatieve potentieel in onderwijs en onderzoek wordt benadrukt.
How ChatGPT helps me daily | Joaquim Gromicho
Joaquim Gromicho, hoogleraar Business Analytics aan de Amsterdam Business School, vertelt hoe ChatGPT voor hem een vast hulpmiddel is geworden bij het voorbereiden van colleges en aantekeningen, het ontwerpen van oefeningen, het produceren van datasets en andere dergelijke taken. Joaquim deelt veel voorbeelden met zijn studenten en benadrukt wat hen helpt om beter te leren.
Evaluating LLM’s efficacy as an automatic feedback and grading tool | Karin Venetis
Karin Venetis, universitair docent Marketing en verbonden aan TLC-EB, deelt haar onderzoeksplannen om de nauwkeurigheid van ChatGPT-4 te evalueren bij het beoordelen van en geven van feedback aan grote groepen studenten op beoordelingen van hogere kennisniveaus, waarbij ze het vergelijkt met bestaande methoden voor grote groepen studenten.
De TLC Conferentie is een jaarlijkse bijeenkomst exclusief voor docenten van UvA Economie en Bedrijfskunde (EB). Dit is jouw mogelijkheid om direct contact te leggen met collega-docenten, innovatieve ideeën en ‘best practices’ uit te wisselen, en je te verdiepen in de nieuwste onderwijstrends.
Impressie TLC conference 2023 ‘Toetsing in actie: De kracht van evaluatie gebruiken’ – Bekijk de video en lees meer.