Online responsiecollege

Het doel van responsiecolleges is dat studenten kunnen nagaan of ze de leerdoelen van de week hebben gerealiseerd.  En er is gelegenheid voor studenten om vragen te stellen over onderwerpen die zij nog niet begrepen hebben. Dit college vullen studenten en docenten samen in.

Tool

Je maakt gebruik van de Zoom-webinar functie. De chat-functie of Q&A helpen goed om de responsiecolleges interactief te maken.

Groepsgrootte

380 studenten

1,5 uur

Setting

Vanuit zoomroom studio; Studio in AMC (L0/L01), mogelijkheid om met 2 personen in beeld te zijn en 2 personen met microfoon spreken, hulp van moderator bij de opleiding Geneeskunde.

• Moderator maakt de meeting aan en plaatst gegevens op Canvas.
  • Vooraf presentatie door docent gemaild naar moderator
  • Vooraf eventuele poll-vragen door docent doorgegeven aan moderator om in te voeren in Zoom-meeting

Opzet online responsiecollege

• Laat studenten op Canvas in het discussieforum hun vragen vooraf stellen zodat je als docent vooraf al inzicht hebt in de vragen van de studenten (en eventueel een inhoudsdeskundige kan raadplegen / uitnodigen). Aanwezigheid (online) van de docenten die les hebben gegeven vergroot de betrokkenheid die studenten voelen.
  • Bedenk vanuit welke onderwerpen je het college gaat vormgeven. Geef structuur of aan de hand van de leerdoelen, onderwerpen of thema’s. etc.
  • Besteed eerst aandacht aan de vragen die eerder op Canvas zijn gesteld. Hierbij kan je ook gebruik maken van de expertise van studenten door de vraag terug te leggen bij de studenten.
  • Vraag daarna of er nog andere vragen van studenten zijn. Inventariseer eventueel welke vragen er zijn (zodat je niet drie keer bijna hetzelfde onderwerp hoeft te behandelen). Dit kan bijvoorbeeld via Mentimeter.
  • Bereid vooraf een vijftal vragen voor die representatief zijn voor het tentamen later. Dit kunnen bijvoorbeeld vragen zijn over thema’s die in eerdere jaren slechter gemaakt zijn.
  • In het online responsiecollege komt het voor dat niet alle vragen behandeld kunnen worden. Als er nog vragen onbeantwoord blijven, laat studenten na afloop op Canvas plaatsen zodat deze daar alsnog beantwoord kunnen worden.

Contact met je studenten

• Via de chat kunnen vragen gesteld worden. Maak afspraken of je voor vragen onderbroken wilt worden door de moderator of dat je een vast moment voor vragen wilt inlassen.
  • Hoe betrek je de studenten?
    • Gebruik maken van de ‘poll-functie’ in Zoom (meerkeuzevragen vooraf in te vullen door moderator).
    • Gebruik maken van Mentimeter, zelf als docent kan je de vragen invoeren en Mentimeteropenen op computer van de moderator. Je kunt hier gebruik maken van andere vraagtypen zoals de wordcloud, rangorde aanbrengen en schuifmaat.
    • Studenten vragen om de vraag uit de chat mondeling toe te lichten (moderator geeft dan actief spreekrechten aan die student).

Technische ondersteuning

Voor technische ondersteuning hoe je online onderwijs geeft in Zoom ga naar de ERA-website van de UvA.

Je bent hier: tlc.uva.nl/fdg/tips-online-onderwijs/online-responsiecollege

Terug naar  Tips online onderwijs