TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
![]() |
Een TeachMeet is een informele mini-conferentie waar docenten elkaar ontmoeten en good practices met elkaar uitwisselen om elkaar te inspireren. Het is een populair concept dat wereldwijd wordt toegepast voor en door docenten om van en met elkaar te leren. Tijdens iedere TeachMeet staat een specifiek thema centraal en passeren 4 tot 5 korte presentaties de revue met afsluitend een gezamenlijke borrel. Uitwisseling, inspiratie en ontmoeting zijn de kerningrediënten.
|
In het academisch jaar 2023-2024 hebben we een serie van vier TeachMeets georganiseerd. Onderaan deze pagina vind je de thema’s die de revue passeerden.
Ook in dit academisch jaar organiseren we vanuit het TLC-netwerk opnieuw een serie aan TeachMeets.
Eerstvolgende TeachMeet: n.n.b. Locatie: n.n.b. Tijd: 15.00-17.00 uur. Aansluitend borrel.
De voertaal van de TeachMeet is Engels.
|
Zelfsturend leren (Self-Directed Learning, SDL) is een onderwijsmethode die studenten in staat stelt actief hun eigen leerproces vorm te geven. Door zelf leerdoelen te stellen, relevante bronnen te selecteren en hun voortgang te evalueren, ontwikkelen studenten essentiële vaardigheden zoals zelfreflectie, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.
Bovendien bevordert deze aanpak autonomie, intrinsieke motivatie en bereidt het studenten voor op een leven lang leren. Door maximaal gebruik te maken van digitale leermiddelen kan SDL zelfs toegespitst worden op grote studenten groepen, waardoor meer maatwerk en gepersonaliseerd leren mogelijk is.
Kom ook op 26 maart (van 15.00-17.00 uur) en laat je inspireren door collega-docenten.
Deze TeachMeet is geannuleerd.
Heb jij een good practice die je wilt delen of ken je een collega die een interessant verhaal heeft? Neem contact op met Els Weerstra (e.weerstra@uva.nl).
Onderwerp | Docent | |
The power of listening: self-regulated learning in the Master’s degree in Medicine | Sander Corssmit | Faculteit der Geneeskunde | |
A flipped classroom approach for making students competent and confident readers of biomedical literature | Teun J. de Vries | ACTA & AUC |
Wij staan altijd open voor nieuwe thema-ideeën voor onze TeachMeets.
Heb jij een good practice die je wilt delen of ken je een collega die een interessant verhaal heeft?
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met genAI in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
Onderwerp | Docent | |
GenAI for class preparation | Martin Duchac | PPLE | |
Energy savers | Ivana Bušljeta Banks | FMG | |
GenAI for brainstorming and as virtual stakeholders | Morten Strømme | Science | |
Teaching and Assessing Academic Writing in Times of GenAI |
Joost Krijnen | AUC |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met Gamification in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
Onderwerp | Docent | |
How to escape a boring lecture: an educative escape game | Pieter Walstock | Amsterdam UMC | |
Building Theory: Utilizing LEGO Serious Play for In-Depth Discussions on
Theoretical Concepts with Students |
Agnes Akkerman | Law Faculty | |
Escaping the communication gap | Adriana Zoutman | Amsterdam UMC | |
Game of Traits: a cardgame to explain trait-based ecology | Dedmer van de Waal | Science Faculty | |
The Call’: Engaging Students Through Interactive Video Experiences | Jeroen Lemmens | Faculty of Social and Behavioural Science | |
Game theory experienced: speedy online games for large classrooms | Aljaz Ule | Faculty of Economics and Business |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met Storytelling in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
Onderwerp | Docent | |
Story Telling: On Being Imperfect | Gabor Linthorst | Faculty of Medicine | |
Including stories to histories | Jouke Turpijn | Faculty of Humanities | |
Building imaginative ‘muscle’ through sensory storytelling: a designathon workshop
for Higher Education. |
Ydwine Zanstra | Amsterdam University College (AUC) | |
On Videographic Criticism: Audiovisual Essays in Teaching and Research | Jaap Kooijman | Faculty of Humanities |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met Community Engaged Learning (CEL) in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
Onderwerp | Docent | |
Community Archaeology in Rural Environments on the Island of Terschelling | Heleen van Londen | Faculty of Humanities | |
Amsterdam Living Case Lab: where theory meets practic | Marina Khoroujenko | Economics and Business | |
Holy Shit: Using Community-Engaged Learning to Close the Food Cycl | Claire Paulissen | Faculty of Science | |
Placemaking | Rosanne van Wieringen | Institute for Interdisciplinary Sciences |
![]() |
Deelnemer TeachMeet 23 oktober: ‘Ik heb in deze bijeenkomst meer geleerd over genAI dan in het afgelopen halfjaar.’ |