TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
![]() |
Een TeachMeet is een informele mini-conferentie waar docenten elkaar ontmoeten en good practices met elkaar uitwisselen om elkaar te inspireren. Het is een populair concept dat wereldwijd wordt toegepast voor en door docenten om van en met elkaar te leren. Tijdens iedere TeachMeet staat een specifiek thema centraal en passeren 4 tot 5 korte presentaties de revue met afsluitend een gezamenlijke borrel. Uitwisseling, inspiratie en ontmoeting zijn de kerningrediënten.
|
| Eerstvolgende TeachMeet: 5 december 2025
Locatie: Spui 25 Tijd: 10.00-12.30 uur De voertaal van de TeachMeet is Nederlands. |
Welzijn is een van de belangrijkste maar toch ook vaak een van de meest onderschatte concepten binnen academica. Wat wordt precies verstaan onder welzijn? Hoe heeft welzijn invloed op jouw academisch werkvermogen? Hoe ga je om met problemen omtrent welzijn, voornamelijk in verband met werk en school? En hoe kunnen docenten ervoor zorgen dat het welzijn van hun leerlingen zo goed mogelijk wordt onderhouden? Deze vragen zullen allemaal beantwoord worden tijdens de TeachMeet over Welzijn. Met behulp van verschillende presentaties, gegeven door deskundigen en experts actief binnen de UvA en TLC, zullen de belangrijkste kwesties omtrent het thema welzijn worden besproken en worden uitgelicht. Met behulp van deze TeachMeet bijeenkomst zullen docenten duidelijkere inzichten en kennis opdoen over welzijn en leren hoe zij het beste met het thema welzijn kunnen omgaan binnen hun werk.
| Event | TeachMeet: Welzijn | |
| Datum & tijd | Vrijdag 5 december, 10.00 – 12.00 uur | |
| Locatie | Spui25 | |
| Taal | Nederlands | |
| Sprekers | Jelmer Kroege, Joline Peters & Ileana Grama |
T.b.a.
Heb jij een good practice die je wilt delen of ken je een collega die een interessant verhaal heeft?
Wij staan altijd open voor nieuwe thema-ideeën voor onze TeachMeets.
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met genAI in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
| Onderwerp | Docent | |
| GenAI for class preparation | Martin Duchac | PPLE | |
| Energy savers | Ivana Bušljeta Banks | FMG | |
| GenAI for brainstorming and as virtual stakeholders | Morten Strømme | Science | |
|
Teaching and Assessing Academic Writing in Times of GenAI |
Joost Krijnen | AUC |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met Gamification in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
| Onderwerp | Docent | |
| How to escape a boring lecture: an educative escape game | Pieter Walstock | Amsterdam UMC | |
| Building Theory: Utilizing LEGO Serious Play for In-Depth Discussions on
Theoretical Concepts with Students |
Agnes Akkerman | Law Faculty | |
| Escaping the communication gap | Adriana Zoutman | Amsterdam UMC | |
| Game of Traits: a cardgame to explain trait-based ecology | Dedmer van de Waal | Science Faculty | |
| The Call’: Engaging Students Through Interactive Video Experiences | Jeroen Lemmens | Faculty of Social and Behavioural Science | |
| Game theory experienced: speedy online games for large classrooms | Aljaz Ule | Faculty of Economics and Business |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met Storytelling in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
| Onderwerp | Docent | |
| Story Telling: On Being Imperfect | Gabor Linthorst | Faculty of Medicine | |
| Including stories to histories | Jouke Turpijn | Faculty of Humanities | |
| Building imaginative ‘muscle’ through sensory storytelling: a designathon workshop
for Higher Education. |
Ydwine Zanstra | Amsterdam University College (AUC) | |
| On Videographic Criticism: Audiovisual Essays in Teaching and Research | Jaap Kooijman | Faculty of Humanities |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met Community Engaged Learning (CEL) in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
| Onderwerp | Docent | |
| Community Archaeology in Rural Environments on the Island of Terschelling | Heleen van Londen | Faculty of Humanities | |
| Amsterdam Living Case Lab: where theory meets practic | Marina Khoroujenko | Economics and Business | |
| Holy Shit: Using Community-Engaged Learning to Close the Food Cycl | Claire Paulissen | Faculty of Science | |
| Placemaking | Rosanne van Wieringen | Institute for Interdisciplinary Sciences |
![]() |
Deelnemer TeachMeet 23 oktober: ‘Ik heb in deze bijeenkomst meer geleerd over genAI dan in het afgelopen halfjaar.’ |

